رهاسازی آب به سمت تالاب گاوخونی

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از رهاسازی سازی آب از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی خبر داد و گفت: از صبح امروز پس از اتمام عملیات توزیع آب کشاورزی در شبکه رودشتین اصفهان، ذخیره موجود در سد انحرافی رودشتین در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تالاب بین‌المللی گاوخونی با دبی ۶ متر مکعب بر ثانیه به سمت تالاب جاری شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مسعود میر محمد صادقی با تاکید بر ذخیره آب این سد و دبی ورودی موجود حاصل از زهاب کشاورزی، افزود: با توجه به رطوبت بستر رودخانه در این مسیر انتظار می‌رود با دبی ثابت حدود سه متر بر ثانیه به‌صورت پیوسته و طولانی مدت آب در این بازه از رودخانه، قسمتی از سهم حقابه زیست‌محیطی تالاب بین المللی گاوخونی تامین شود.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه اظهار داشت: مانده آب زاینده‌رود که برای کشاورزی رها سازی شده بود از امروز از سد رودشتین به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی رهاسازی شد و امید است با عدم برداشت غیر مجاز آب در مسیر به تالاب برسد.
رضا خلیلی با بیان اینکه این حجم آب، کم و غیر دائمی است، افزود: قطع و وصل شدن جریان آب به سمت تالاب بین المللی گاوخونی، مطلوب نیست و لازم است حقابه زیست محیطی این تالاب همیشگی و پایدار تامین شود.
وی با اشاره به اینکه درصد بسیار کمی از وسعت تالاب مرطوب است، اظهار داشت: آبی که امروز رهاسازی شد پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته آینده به خود تالاب برسد و باید نظارت و پایش مناسب برای این مسیر جهت جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب صورت گیرد.
تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق شهرستان اصفهان در یک دهه اخیر با بحران خشکی و کاهش منابع آبی مواجه بود که پس از سال‌ها، سهمی از حقابه آن در سال گذشته، تامین و وارد این تالاب شد و امسال نیز از نیمه خرداد آب موجود در سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی روانه شد و امروز در روزهای نخستین ماه مهر برای دومین بار در سال جاری آب سد رودشتین به سمت تالاب رهاسازی شد.
تحلیل و مقایسه تصاویر ماهواره‌ای تالاب بین‌المللی گاوخونی نشان می‌داد که حدود ۲۱ درصد از سطح آن تا فروردین امسال مرطوب بود اما در زمان حاضر به گفته مسوولان و کارشناسان زیست محیطی حدود پنج درصد آن مرطوب است.

گاوخونی یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع است در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی در سال ۹۵ و سپس در سال ۹۸ آب را به خود دید.
کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی است که حیات این تالاب را به خطر انداخته است.
به گفته مسوولان و کارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

Check Also

محیط‌زیست عامل وحدت و همگرایی در کشور است

رئیس سامان حفاظت محیط‌زیست گفت: پروژۀ تکثیر در اسارت یوز آسیایی نشان داد چطور مسالۀ …