ماجرای فرودگاه کنارک

امروز یک هفته از تعطیلی فرودگاه کنارک توسط شرکت عقاب عسلویه وابسته به نیروی هوایی می‌گذرد، قفل زدن این شرکت روی فعالیت تنها فرودگاه نزدیک به منطقه آزاد چابهار با موجی از اعتراضات مواجه شد.
پس از انتشار این خبر و حاشیه‌های آن، اولین مقام رسمی که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد استاندار سیستان و بلوچستان بود که در مصاحبه‌ای گفت: فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کند و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را مجدداً بازگشایی کند؛ البته که نیروی هوایی این اعتراض استاندار را بی جواب نگذاشت و کارشناس امور اراضی و املاک این نهاد در خبری توپ را به زمین حریفش انداخت و گفت: منطقه آزاد ۲۵۰ هکتار از اراضی پایگاه کنارک را از سال ۹۷ با هدف تأمین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی دریافت کرده‌اند، لیکن متعاقب آغاز فاز عملیاتی فرودگاه جدید، از انجام تعهدات خود، خودداری کرده‌اند که این اقدام منتهی به کاهش سطح ایمنی پروازها شده است.
امروز یک هفته از تعطیلی فرودگاه کنارک توسط شرکت عقاب عسلویه وابسته به نیروی هوایی می‌گذرد، قفل زدن این شرکت روی فعالیت تنها فرودگاه نزدیک به منطقه آزاد چابهار با موجی از اعتراضات مواجه شد؛ پس از انتشار این خبر و حاشیه‌های آن، اولین مقام رسمی که نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد استاندار سیستان و بلوچستان بود که در مصاحبه‌ای گفت: فرماندهی نیروی هوایی باید از مردم عذرخواهی کند و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را مجدداً بازگشایی کند.
البته که نیروی هوایی این اعتراض استاندار را بی جواب نگذاشت و کارشناس امور اراضی و املاک این نهاد در خبری توپ را به زمین حریفش انداخت و گفت: منطقه آزاد ۲۵۰ هکتار از اراضی پایگاه کنارک را از سال ۹۷ با هدف تأمین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی دریافت کرده‌اند، لیکن متعاقب آغاز فاز عملیاتی فرودگاه جدید، از انجام تعهدات خود، خودداری کرده‌اند که این اقدام منتهی به کاهش سطح ایمنی پروازها شده است.
پیش از اینکه این مقام رسمی در نیروی هوایی به مساله تامین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی ورود کند، سعید چلندری معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار به ساخت فرودگاه جدیدی در منطقه آزاد اشاره کرد و تلویحا گفت اگر این فرودگاه ساخته شود قطعا فرودگاه کنارک کاربرد گردشگری و اقتصادی خود را از دست خواهد داد؛ از این‌رو مسئولان فرودگاه کنارک از این موضوع خوشحال نیستند و دلشان نمی‌خواهد این فرودگاه ساخته شود و احتمالا تعطیلی فرودگاه کنارک فشار آوردن برای متوقف کردن ساخت فرودگاه در منطقه آزاد است.
حالا قرار است فرودگاه کنارک دوباره فعالیت خود را آغاز کند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این بازگشایی خیلی طول نخواهد کشید و مسئولان ذی‌ربط و تصمیم گیرنده یک بازه زمانی پنج روزه برای این موضوع در نظر گرفته‌اند. اگر شنیده‌ها درست باشد و فرودگاه کنارک پس از چند روز دوباره تعطیل شود، شایعه اینکه مسئولان این فرودگاه در تلاشند که فرودگاه چابهار ساخته نشود قوت می‌گیرد. یک منبع موثق در سازمان منطقه آزاد چابهار از تلاش‌های رییس این سازمان برای بازگرداندن شرایط عادی برای رفاه حال مردم و گردشگران خبر داد و گفت: در تمام طول یک هفته گذشته تلاش‌های زیادی برای بازگشایی فرودگاه کنارک شد که امید است منجر به نتیجه شود.
ساخت فرودگاه چابهار، مسافر خارجی را روانه این شهرستان می‌کند نبود یک فرودگاه در منطقه آزاد چابهار یکی از چالش‌های جدی این منطقه است که اگر همه عوامل پیش‌بینی شده درست جلو برود و کسی چوب لای چرخ اجرا کنندگان این طرح نگذارند، این فرودگاه طی دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
سعید امیری‌مقدم، رییس شورای شهرستان چابهار با تاکید بر سخن رهبری که منطقه آزاد چابهار را گنج پنهان نامیده‌اند، می‌گوید: ساخت یک فرودگاه در چابهار از اولویت‌های این منطقه است، خوشبختانه توسعه ریلی مناسبی تا رسیدن به منطقه انجام شده است و از آنجایی‌که این بندر در لیست تحریم‌ها نیست، در زمینه حمل و نقل دریایی هم شاهد اتفاق‌های خوبی هستیم.
او درباره فرودگاه کنارک به نظامی بودن این منطقه اشاره می‌کند و می‌افزاید: بی شک وجود یک فرودگاه در یک شهر و منطقه رونق اقتصادی و گردشگری به همراه دارد، اما فرودگاه کنارک به خاطر محدودیت نظامی‌اش پرواز خارجی ندارد و این یک نقطه ضعف برای منطقه است. امیری‌مقدم از انجام زیرساخت‌های فرودگاه چابهار در زمینی به مساحت دو هزار و هشتصد هکتار خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲ ماه است که با همکاری وزارت راه و شهرسازی کار ساخت باند فرودگاه در حال انجام و پیشرفت فیزیکی خوبی هم داشته است. رییس شورای شهرستان چابهار اظهار امیدواری می‌کند این فرودگاه در عرض ۱۸ ماه ساخته شود تا با اتمام آن شاهد رونق اقتصادی و گردشگری و در شان منطقه آزاد باشیم. او در پاسخ به این پرسش که گویا مسئولان فرودگاه کنارک خیلی علاقه‌ای به ساخت فرودگاه در چابهار ندارند، می‌گوید: این دیدگاه منطقی است که نخواهند فرودگاه را از دست بدهند و دستاوردهای اقتصادی و گردشگری آن را نادیده بگیرند؛ اما این مسائل به معنای نقض نظامی و محدود بودن این فرودگاه نیست. امیری‌مقدم با بیان اینکه کشورهایی مانند افغانستان و هندوستان رغبتی بر رفت و آمد در این فرودگاه نظامی ندارند، می‌گوید: اگر فرودگاه چابهار ساخته شود گردشگران دیگر مشکل تمدید ویزا یا حتی صدور آن را ندارند، اما این امکان در فرودگاه کنارک مهیا نیست و این خودش مشکل بزرگی است، حتی تا چند وقت پیش پروازهایی از مسقط و دبی در این فرودگاه به زمین می‌نشست، اما از خیلی وقت پیش کنسل شده است. رییس شورای شهرستان چابهار به وضعیت تعیین تکلیف اراضی محدوده فرودگاه جدید هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: مسئولان باید هر چه زودتر تکلیف اراضی کشاورزی این محدوده را نیز مشخص کنند زیرا آنها سالهاست در این زمین‌ها کشاورزی کردند و باید به حق و حقوق‌شان برسند.

 

Check Also

فرودگاه چابهار در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری و گردشگری

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت …