تدوین ضوابط دریایی پیش نیاز توسعه پایدار دریایی

احمدرضا لاهیجان زاده در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی گفت: «پیاده سازی کشتیرانی پایدار در نتیجه تقویت سه رکن محیط زیست، جامعه و اقتصاد حاصل می‌شود و پایداری آن به مشارکت ذینفعان مختلف وابسته است.
تردیدی نیست که حرکت به سوی توسعه پایدار دریایی، نیازمند حل مشکلات زیست محیطی، حفظ تنوع زیستی پهنه های آبی کشور و مستلزم تدوین ضوابط و مقررات دریایی موثر است که بر پایه برنامه‌های منسجم تحقیقاتی و علمی تنظیم شده باشند.
توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است و امروزه بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه و غیراصولی از منابع و اکوسیستمهای دریایی و آلودگی‌های ناشی از فعالیت های ساحلی و فراساحل و حمل و نقل دریایی، خسارت‌هایی غیرقابل جبرانی بر پهنه های آبی کشورمان وارد آمده است و تردیدی نیست که عامل انسانی نقش عمده‌ای در آلودگی محیط زیست دریایی دارد.
البته در مقیاس جهانی باید گفت که از آغاز قرن بیست و یکم، صنعت کشتیرانی نقش خود را به عنوان صنعت پایدار به خوبی ایفا کرده است و استانداردهای زیست محیطی صنعت حمل و نقل دریایی در دهه اخیر رو به بهبودی گذارده است به گونه ای که با انجام اقدام هایی ازجمله کاهش میزان سولفور سوخت شناورها، افزایش راندمان و کارایی موتورها، استفاده از سوخت های جایگزین و موارد مشابه، نقش این صنعت در تولید دی اکسید کربن و گرمایش جهانی از ۵ درصد به ۳ درصد کاهش یافته است که این مهم کاملا مبتنی بر شعار امسال است که بر نقش کشتیرانی پایدار در سیاره پایدار دلالت دارد.»
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خواستار شکل‌گیری اراده ای جدی و عزم ملی و مشارکت قوی برای رفع چالش‌ها و معضلات زیست محیطی دریایی با ایجاد هماهنگی‌های میان دستگاهی تمامی ارگان های دریایی کشور به ویژه وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروهای مسلح، صنایع ساحلی و فراساحلی و سایر ذینفعان شد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …