کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» منتشر شد

کتاب «اینستاگرام؛ فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی‌دیداری» به قلم جمعی از نویسندگان (تاما لیوِر، تیم هایفیلد و کریستال ابیدین) و ترجمه محمدمهدی وحیدی و به‌ همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایرانگردنیوز از روابط‌عمومی حوزه هنری، رسانه‌های اجتماعی، جهان جدیدی را خلق کرده‌اند و هر روز هم به وسعت آن می‌افزایند. بنا به قول مشهور، «فرهنگ شهرت»، دین جدید مردم است و «رسانه»، معابد جدیدی که در آن «سلبریتی»‌ها پرستیده می‌شوند، منتهی آنچه رسانه‌های جدید را نسبت به رسانه‌های قدیمی متمایز می‌کند، این است که امروزه هرکسی، می‌تواند به یکی از بُت‌های این معابد تبدیل شود. رسانه‌های جدید، فرهنگ‌ها را نه‌تنها تغییر می‌دهند، بلکه فرهنگ‌های مختص خود را می‌سازند. فرهنگی که در آن، استوری‌کردن، پست‌کردن و انتشاردادن هرچیزی واجب و ضروری می‌شود و مادامی که یک چیزی را منتشر نکنی، گویی آن چیز را نداری! مادامی که از سفر عکس و فیلمی پخش نکنی، انگار آن سفر را نرفته‌ای و مادامی که عکس غذایت را دیگران نبینند، انگار غذایی نخورده‌ای.

در میان تمام رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام، همچنان محبوب‌ترین، پرمخاطب‌ترین و پرجمعیت‌ترین معبد بت‌های جهان است. یک اپلیکیشن اینستاگرامی که آنقدر بزرگ‌شده که وقتی تنها برای چندساعت دچار اختلال شده بود، یک دنیا درحال تکان خوردن بود و از سقوط اینستاگرام، به یازدهِ سپتامبر دیجیتال تعبیر می‌شد! به‌راستی اینسنتاگرام چه دارد و چه کرده که اینچنین محبوب و مشهور و عظیم شده است؟

تاما لیور، دانشیار مطالعات اینترنت در دانشگاه کرتین، کریستال آبیدین، انسان‌شناس و مردم‌شناس فرهنگ‌های اینترنتی و تیم هایفیلد، محقق و مدرس رسانه و جامعه دیجیتال در دانشگاه شفیلد انگلستان، سه‌پژوهشگر و محقق برجسته و مشهور حوزه رسانه‌های اجتماعی که هر کدام کتاب‌های زیادی در این زمینه نگاشته‌اند، در این کتاب دور هم جمع شده‌اند تا درباره اینستاگرام و فرهنگی که رسانه‌های اجتماعی برای مردم ایجاد کرده‌اند سخن بگویند.

در فصل اول، کتاب پیرامون مفهوم «پلتفرم» بحث می‌کند. ساختار اینستاگرام، مالکیت آن، چگونگی کارکرد آن، سیاست‌های پشت پرده آن، و بالکل، چیستیِ این نرم‌افزار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل دوم، نویسندگان به‌سراغ وجهه زیبایی‌شناسانه اینستاگرام رفته‌اند. «دیداری‌بودن اینستاگرام»، «تحول زیبایی‌شناسی هنجاری‌سازی اینستاگرام»، «زیبایی‌شناسی فیلترها»، «دوران مربعی»، «استوری‌تلینگ»، «کردارهای پلتفرمی» و … از بحث‌های این فصل هستند.

در فصل سوم، بوم‌شناسی موضوع بحث مولفین است. «تجربه زمان اینستاگرامی»، «موقعیت‌یابی اینستاگرامی» و… از بحث‌های این فصل هستند.

فصل چهارم، به‌سراغ اقتصاد اینستاگرام رفته است. در این فصل، مباحثی چون «بازتصاحب اینستاگرام»، «گونه‌های دیداری تبلیغات تجاری در اینستاگرام»، «مفهومِ توجه تجاری»، «بهینه‌سازی توجه در اینستاگرام»، «باورهای متداول بازاریابی در اینستاگرام»، «اقتصاد اینفلوئنسرها» و … واکاوی شده‌اند.

در فصل پنجم، فرهنگ‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و زندگی واقعی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

در فصل ششم، همه‌چیزشدنِ اینستاگرام به‌معنای واقعی کلمه تصویر می‌شود، آنجا که اینستاگرام به صحنه‌ای برای «آغاز» تا «پایان» زندگی تبدیل می‌شود و از «تصاویر سونوگرافی» تا «سوگواری» و … در آن هم‌آفرینی می‌شوند.

فصل هفتم نیز که فصل آخر کتاب است، «از همه‌چیزِ اینستاگرام» تا «اینستاگرامِ همه‌چیز» را نتیجه‌گیری می‌کند.

این کتاب در ۳۶۸ صفحه و در قطع رقعی و به‌همت پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ و طبع رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور و وب‌سایت انتشارات سوره مهر تهیه بفرمایند.

اینستاگرام/فرهنگ‌های رسانه‌های اجتماعی دیداری

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …