تئاتری‌ها تولد 75 سالگی زنده‌یاد رادی را جشن گرفتند/ تجلیل از کاویانی و نادری

به گزارش ایرانگرد نیوز، در ابتدای این مراسم پیام اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط مجری خوانده شد. وی در این پیام ضمن پاسداشت زنده‌یاد اکبر رادی از آمادگی دبیرخانه این دوره از جشنواره برای میزبانی یک اثر از این نمایشنامه‌نویس فقید ایران در جدول اجرایی جشنواره با حمایت بنیاد اکبر رادی خبر داد. سپس گروه سرود جمعیت خیریه امام علی (ع) متشکل از کودکان و نوجوانان به اجرای موسیقی پرداختند.
مهین بهرامی پژوهشگر، نویسنده، منتقد و نقاش که هم‌دوره مرحوم رادی در دانشگاه بود، در ادامه این مراسم به ارائه سخنانی در خصوص این نمایشنامه نویس تأثیرگذار تئاتر ایران پرداخت. وی گفت: زندگی نویسنده در همه جای دنیا سخت است زیرا فکر او با فکرهای معمولی متفاوت است. مرحوم رادی علاوه بر داشتن این شانس که نویسنده باشد، زندگی منزه و پرباری داشت.
این پژوهشگر و منتقد سینما و تئاتر یادآور شد: رادی مرد نجیب و کم‌حرف و نامور ادبیات نمایشی ایران است. در دوره‌های بعد از رادی جوانانی آمدند و نسل بعد نمایشنامه‌نویسی ایران را ساختند ولی برای حدود 40 سال پیش بهرام بیضایی و اکبر رادی دو نامی هستند که به عنوان سرفصل امروز تئاتر ایران می‌شناسیم. در آن ایام تئاترهای خارجی و برگرفته از اساطیر مغرب اجرا می‌شد و کارگردان‌های تأثیرگذاری هم در این زمینه مشغول بودند اما این دو نویسنده از آنجا شاخص هستند که موفق شدند زبان خاص خود، متناسب با زمان و در حرکت با ادبیات نمایشی روز دنیا ایجاد کنند.
بهرامی با اشاره به سال‌های دوستی خود با رادی و نگارش کتابی در خصوص او گفت: مرحوم رادی فردی شاخص بود و زندگی منزه و اخلاق عالی داشت. در زمان دانشجویی نمایشنامه “روزنه آبی” رادی جامعه را تکان داد و همه باور کردند کسی آمده است که به زبان امروز برای جامعه امروز ایرانی صحبت می‌کند؛ به زبانی که شایسته ایران است.
وی با اشاره به چهار دهه نگارش خود در حوزه سینما به دلیل حضور در کنار محمد متوسلانی به عنوان همسر خود تأکید کرد: اما به اعتقاد من تئاتر ایران چیز دیگری است. تئاتر ایران با نفس و زندگی ایرانی همراه است. با احترام به سینما، تئاتر را چیز دیگری می‌بینم. تئاتر نفس به نفس مخاطب است و من تئاتر را حیات می‌دانم. یکی از کسانی که این حیات را درک کرد مرحوم اکبر رادی بود.
این نویسنده و پژوهشگر عرصه هنر ویژگی بارز بهرام بیضایی و اکبر رادی را آوردن زبانی جدید برای تئاتر ایران دانست و توضیح داد: از این دو نویسنده یکی زبانی بسیار ادبی و حماسی برای نمایشنامه‌هایی با چنین فضایی آورده است که همیشه روش و پایداری برای زبان پارسی به همراه دارد و دیگر نویسنده نیز به زبان مردم زمانه نوشته است؛ زبانی عصبی و گستاخ که می‌تواند دشنام را به صورت درس و آگاهی بیان کند.
بهرامی تأکید کرد: اکبر رادی با درس‌ها و فرهنگ خاصی که به جامعه هدیه داده، همیشه زنده است. رادی شاعری است که تلاش می‌کند شعر را به نثر بیان کرده و به زبان فارسی یادآوری کند. این نوع هنرمند نمی‌تواند به کل از جامعه غایب باشد. احمد شاملو و فروغ فرخزاد نیز این چنین بودند و ایران مفتخر است که از رودکی تا امروز زبان‌اش، زبان فاخر انسانی بوده و هست.
سپس تصاویری از مسابقه نمایشنامه نویسی “روزنه آبی” در سال 90 در شهر رشت پخش شد و با حضور عطاء‌الله کوپال، بهزاد صدیقی، محمدامیر یاراحمدی و حمیده‌بانو عنقا از اعضای بنیاد اکبر رادی از فردوس کاویانی به عنوان بازیگر آثار زنده‌یاد رادی و علیرضا نادری به عنوان نمایشنامه نویسی تأثیرگذار در دهه‌های اخیر تئاتر ایران، تقدیر شد.
ندا ثابتی نویسنده و نقاش جوان نیز بعد از پایان این مراسم 10 تابلوی نقاشی درباره 10 شخصیت زن نمایشنامه‌های زنده‌یاد اکبر رادی به نمایش گذاشت و در حین مراسم نیز ضمن قرائت یادداشتی، از سعید تشکری نمایشنامه نویسی که طی سال‌های اخیر گرفتار بیماری است، یاد کرد.
پایان بخش مراسم بزرگداشت هفتاد و پنجمین سال تولد اکبر رادی نیز اجرای موسیقی گیلکی توسط گروه از هنرمندان موسیقی استان گیلان بود. محمد متوسلانی، پرستو گلستانی، علی‌اصغر دشتی، رویا افشار، حمید پورآذری و امیر اسمی از دیگر هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …