کشف یک قطعه از حجاری های تخت جمشید به همراه 12 سکه تاریخی

کشف یک قطعه از حجاری های تخت جمشید به همراه 12 سکه تاریخی

یک قطعه از حجاری های تخت جمشید و 12 عدد سکه نقره بسیار کمیاب متعلق به دوران هخامنشی از یک متهم کشف و تحویل میراث فرهنگی استان تهران شد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران،  قرا خانی  کارشناس اموال فرهنگی اداره کل  میراث فرهنگی استان تهران با اعلام این خبرگفت:  از ابتدای انقلاب این دومین باری است که سنگی متعلق به تخت جمشید با نقوش برجسته هخامنشی در داخل کشور کشف میشود.

قرا خانی ادامه داد: اولین سنگ یک قطعه سنگ آهکی کرم رنگ بود که نقش سرباز هخامنشی بر روی آن حجاری و متعلق به ردیف فوقانی پلکان شمالی کاخ آپادانا بوده و پس از کشف در پائیز 1368 خورشیدی به تخت جمشید انتقال داده شد.

وی ادامه داد: اکنون یک خشت سنگی خاکستری رنگ از سنگ گرانیت که نقش “گل رزت 12 پر” روی آن حجاری شده و ابعاد آن 31*31 سانتی متر و ضخامت آن 11 سانتی متر است به همراه 12 عدد سکه نقره از  شاهزادگان پارس که بازماندگان خاندان هخامنشی بوده اند و جزء حکومت های مستقل محلی و معاصر با اشکانیان بشمار می رفتند، توسط مقامات انتظامی و قضایی کشف و ضبط گردید.

قرا خانی گفت: مجموعه اشیاء کشف شده از متهم به همراه سنگ و سکه های یاد شده به دستور بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 28 تهران تحویل میراث فرهنگی استان تهران شد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …