کافی نبودن حمایت مالی از آثار جشنواره/ جای خالی حرفه‌ای های تئاتر در “سوره ماه”


به گزارش خبرنگار مهر، روز 23 مهرماه نمایش “قصه شبنمی که چشم می بست و آغوش می گشود” به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی محسن آزاد در تماشاخانه ماه روی صحنه رفت و به دلیل کوچکی فضای سالن و بیشتر بودن مخاطبان نمایش از ظرفیت سالن، عده ای به صورت ایستاده نمایش را تماشا کردند. 


داستان “قصه شبنمی …” درباره مردی به نام مرتضی بود که دوستش او را از زیر بار ترکش و نارنجک نجات می دهد و در این میان خودش به شهادت می رسد. مرتضی حدود 10 سال با زنی نامزد کرده بود ولی به خاطر جنگ نتوانستند با هم ازدواج کنند. مرتضی به واسطه فداکاری دوستش کمال، نسبت به همسر او احساس تکلیف کرده و از همسر کمال که یک فرزند هم دارد خواستگاری می کند.


“قصه شبنمی …”  روایت داستانی ساده ای داشت که با مونتاژهای زمانی همراه می‌شد و تعریف کردن داستان در موقعیت های موازی برای دو کاراکتر زن باعث کشش و جذابیت بیشتر اثر شد.


آزاد کارگردان نمایش بعد از اجرای اثر خود به خبرنگار مهر گفت: من در جشنواره های قبلی که با عنوان تئاتر ماه برگزار می شد، به عنوان دستیار کارگردان حضور داشتم اما مایل بودم در این جشنواره با یک کار مستقل از خودم شرکت کنم و این اولین کار من در این جشنواره است. نظم این جشنواره و هرساله بودن آن باعث شد که بخواهم در این جشنواره نمایشی ارائه کنم.


وی همچنین درباره حمایت های جشنواره تئاتر سوره ماه از گروه های تئاتری بیان کرد: مسئولان از لحاظ مالی چندان حمایت نکردند اما به لحاظ امکانات دیگر، همراهی با گروه ها و حتی همین فرصتی که برای ارائه کارها انجام شد بسیار به ما کمک کردند. 


آزاد با بیان اینکه تغییر چندانی در متن نمایشنامه نداده است، اضافه کرد: ما تنها نمایش را دراماتورژی کردیم و یا بعضی از دیالوگ ها را کم کردیم اما نه صحنه ای جابجا شد و نه دیالوگی از طرف خود به نمایشنامه اضافه کردیم.


نمایش “سیاریحون” دیگر نمایشی بود که در دومین روز جشنواره تئاتر سوره ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر اجرا شد و مخاطبان به تماشای آن نشستند. از ویژگی های این نمایش اجرای همزمان موسیقی سنتی بود که در فضاسازی به اجرا کمک بیشتری کرد.


“سیاریحون” نمایشی به نویسندگی حمید ابراهیمی و کارگردانی محسن کاشفی است و موضوع آن داستان زندگی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی و مشکلاتی است که برای او و همسرش در خطه گیلان به دست یکی از خان زاده های آن منطقه پیش می آید.


کاشفی کارگردان نمایش “سیاریحون” نیز بعد از پایان اجرای دوم این نمایش با اشاره به اجرای اول که با مشکلات اجرایی همراه بود، به خبرنگار مهر گفت: درباره اجرای اول نمایش حرفی ندارم بزنم چون فراموش کردن بعضی از دیالوگ ها باعث شد 20 دقیقه اول کار به اصطلاح بیفتد و طراحی و ایده من به گونه ای بود که بازیگر نتوانست به راحتی به فضای نمایش بازگردد. 


وی در بیان دلیل خود از این عدم هماهنگی در دیالوگ های یکی از بازیگران یادآور شد: بازیگر نقش جوانشیر حدود یک هفته است که به این تیم پیوسته و ما برای نقش او تاکنون دو بازیگر عوض کردیم. برای یکی از بازیگران اتفاقی افتاد و بعد حمیدرضا طوبایی برای نقش جوانشیر در نظر گرفته شد.


کاشفی درباره اجرای متن “سیاریحون” که برای خطه گیلان و به زبان گیلکی نوشته شده است، بیان کرد: جز حمیدرضا طوبایی هیچ کدام از بازیگران ما گیلانی نبودند اما ما حدود 3 ماه تمرین داشتیم.


کارگردان این اثر نمایشی درباره حضور خود در این جشنواره گفت: من این جشنواره را دوست دارم. الان هم صرفا برای این جشنواره شرکت نکرده ایم و هدفمان اجرای عمومی است. زمانی بسیاری از فعالان حرفه ای تئاتر در این جشنواره شرکت می کردند و من امیدوارم با حضور رحمت امینی این اتفاق دوباره بیفتد و ما دوباره شاهد اجراهای حرفه ای باشیم. 


نمایش “سیاریحون” پیش از این با حضور حمید ابراهیمی در جشنواره تئاتر ماه در سال 85 روی صحنه رفت و توانست جایزه دوم نویسندگی را از آن خود کند.


یکی از تماشاگران درباره نمایش “سیاریحون” و طراحی صحنه ای که برای آن در نظر گرفته شده بود، گفت: در این نمایش مجموعه ای از آکسسوار به نظرم اضافی بود که نبود آن چیزی از صحنه کم نمی‌کرد. اما در نهایت کار قابل قبولی بود.


مخاطبان نظرات متفاوتی درباره نمایش های اجرا شده داشتند عده ای هر دو کار “سیاریحون” و “قصه شبنمی..” را مثبت و عده ای هم آنها را کلیشه‌ای و نمایشنامه هایی قدیمی ارزیابی می کردند.


نکته دیگر این بود که بیشترین مخاطبان این دو نمایش خود گروه های تئاتری شرکت کننده در جشنواره تئاتر سوره ماه و یا همراهان و عوامل نمایش ها بودند و کمتر می شد مخاطب عادی را در سالن اجرا پیدا کرد.


اگرچه استقبال از دومین روز از جشنواره نیز نسبتا خوب بود اما شاید از یک جشنواره سراسری انتظار بیشتری می رفت که بتواند مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند. 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …