قطر، یک روستای متروکه را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرد

قطر

قطر اولین اثر تاریخی خود را که ویرانه‎های یک شهر ساحلی درکناره خلیج فارس است، به عنوان یک مرکز تجارت مروارید که مدعی است، مستقل از امپراتوری‎های ایرانی و عثمانی و اروپایی بوده و به استقلال کشورهای عرب کنونی درخلیج فارس انجامیده، معرفی ودر فهرست میراث جهانی ثبت کرده است.

 این شهر که “بندر الزبورا “نام دارد، واقع در سواحل خلیج فارس است که در اواخر قرن ۱۸ میلادی و اوایل ۱۹۰۰ میلادی، کاملا متروکه شده ولی اکنون به عنوان نخستین میراث جهانی  قطر،در فهرست یونسکو ثبت شده است.
مقامات  قطری، درمعرفی این اثر، به طور تناقض آمیزی هرچند مدعی شده‎اند که این شهر یا بندردر اوایل قرن بیستم کاملا متروکه شده، اما درعین حال مدعی هستند که رشد و توسعه همین شهر به ظهوردولت‎های معاصر عرب خلیج فارس،(که همگی اوایل قرن بیستم یعنی درست در پس از زوال این شهر، شکل گرفته‎اند) مستقل از حکومت‎های ایران، عثمانی وحتی دولت‎های اروپایی در منطقه انجامیده است.
طبق گزارش مقامات قطری درمعرفی این اثر،” بندر الزبورا” ابتدا توسط بازرگانان کویتی بنیاد گذاشته شده و محل ارتباط تجاری میان اقیانوس هند ،عربستان و غرب هند بوده است.
طبق همین گزارش بقایای این شهربیابانی، همانند مسجدها و خیابان‎ها و خانه‎ها و نیز اقامتگاه ماهی گیران همگی با لایه‎ای از شن که از بیابان به این شهر روانه می‎شده، پوشیده وبقایای آن حفاظت شده است.
ویرانه‎های به جا مانده از بندر این شهر و دیوارهای دفاعی دو گانه آن و نیز کانال‎ها وگورستان‎ها نیز به همین نحو زیر شن‎ها پوشیده بوده که اخیرا خارج شده است.
 این گزارش مدعی شده که هرچند کاوش‎های باستان شناسی تنها در بخش کوچکی از این سایت انجام شده، اما شواهدی از تجارت شهری و سنت صید مروارید  ارائه می‎کند که در کل منطقه و شهرهای ساحلی بزرگ منطقه  ادامه داشته که توسعه یافته وبه تشکیل دولت‎های عرب کنونی درمنطقه خلیج فارس انجامیده که خارج از کنترل امپراتوری‎های عثمانی ، اروپایی و ایران  انجامیده است.
این اقدام از سوی قطر در حالی صورت می‌گیرد که آثار مسلم باستانی باشواهد معتبر در کتاب‎های جغرافی دانان عرب و مسلمان قرون اولیه هجری، در بندرسیراف و دیلم و دیگر بندرهای باستانی ایران در سواحل خلیج فارس و استان بوشهر روز به روز بیش از پیش تخریب می‌شوند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …