درخشش نسل جدید مستندسازان عرب در جشنواره ابوظبی

به گزارش ایرانگرد نیوز به نقل از ورایتی، به گفته مدیر جشنواره ابوظبی در حالیکه فیلمسازان منطقه خلیج‌فارس به شکل جدیدی از روایتگری روی آورده‌اند، نسل جدید مستندسازان عرب هم که در جشنواره ابوظبی شرکت کرده‌اند جان تازه‌ای به بخش فیلم‌های مستند داده‌اند.

 
“ترسا کاوینا” می‌گوید: در چند سال گذشته مستندسازان خاورمیانه به استفاده از تکنیک‌های داستان‌گویی پویاتری روی آورده‌اند؛ تکنیک‌هایی که در روایت‌های قدیمی کمتر به چشم می‌خورد.

 
مدیر جشنواره ابوظبی می‌افزاید: فیلمسازان عرب معمولاً تحت تاثیر کارگردانانی همچون یوسف شاهین (کارگردان مشهور مصری و خالق آثاری همچون “دروازه آهنی” و “هرج و مرج”) بوده‌اند بنابراین در سینمای دنیای عرب، بازی‌ها اغراق آمیز و موضوع‌ها بیشتر ملودرام بودند. اما مستندسازی این امکان را به کارگردانان جوان دنیای عرب داده است تا از محدودیت‌های سینمای سنتی مصر فاصله گرفته و داستان خود را با روش‌های نوآورانه روایت کنند. همچنین موضوع‌های آنها نیز در طول این سال‌ها دچار تغییراتی شده است.

 
کاوینا همچنین بیان می‌کند: در جشنواره فیلم ابوظبی ما با مستندهای زیادی با گرایش‌های سیاسی مواجه شده بودیم اما اخیراً تعداد بسیار زیادی از فیلم‌های مستندی را دیدیم که به بازتاب مفاهیم جهانی، مردمی و حتی سیاسی می‌پردازند اما به روش‌های غیرمستقیم.

 
مثال‌های زیادی در اثبات ادعای مدیر جشنواره اوبظبی وجود دارد؛ از جمله می‌توان به فیلم مستند “زمزمه های شهر” اشاره کرد. “کسیم عبید” کارگردان عراقی الاصل متولد لندن در مستند “زمزمه‌های شهر”، برای چند سال متمادی دوربین‌هایی را در نقاط پر رفت و آمد دو شهر “رام الله” در فلسطین و “بغداد” در عراق قرار داده است و با این کار به تصاویر این اجاره را داده تا خود، داستان تغییر را روایت کنند.

 
“ژنده‌پوش‌ها” ساخته “احمد عبدالله” کارگردان جوان مصری، نمونه دیگری است از موج نوی سینمای مستند دنیای عرب. احمد عبدالله در این فیلم مستند، روایت داستانی و مستند را ترکیب کرده و مصر پس از انقلاب را به تصویر کشیده است و ساختارهای روایت سنتی سینمای مصر را کنار گذاشته است.

 
جشنواره فیلم ابوظبی کار خود را از سال 2007 آغاز کرده و هدف آن بالا بردن کیفیت سینمای جهان عرب است. هفتمین دوره جشنواره فیلم ابوظبی از تاریخ 24 اکتبر (2 آبان ماه) آغاز خواهد شد.

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …