“سرو نقره ای” بدون حمایت دولتی ماند/ دردسر نداشتن فونت فارسی

به گزارش ایرانگرد نیوز، دومین نشست خبری سومین دوسالانه سرو نقره‌ای صبح روز یکشنبه 28 مهرماه در خانه هنرمندان و با حضور علی رشیدی رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک و مهدی سعیدی دبیر دوسالانه سرو نقره‌ای برگزار شد.

 

رشیدی در ابتدای این نشست گفت: جمعه 3 آبان‌ماه نمایشگاهی افتتاح می‌شود که از منظرهای مختلف ویترینی برای انجمن صنفی طراحان گرافیک به حساب می‌آید. این نمایشگاه حاصل دوسال فعالیت انجمن است.

 

وی سرو نقره‌ای را بزرگترین رویداد تجسمی کشور دانست و بیان کرد: این جشنواره و نمایشگاه هم از منظر تعداد آثار و هم به لحاظ تعداد شرکت‌کننده، بزرگترین نمایشگاه و رویداد تجسمی کشور است که توسط یک انجمن صنفی هنری برگزار می‌شود.

 

 

رئیس دوسالانه سرو نقره‌ای به بیان منظر معرفی یک ویژگی طراحی گرافیک به نام فونت‌دیزاین دراین دوسالانه پرداخت و گفت: تعداد محدود فونت فارسی یکی از مشکلات بزرگ جامعه گرافیک ماست که این شاخصه در گرافیک یک شاخصه مهم است. ما در این دوسالانه سعی کرده‌ایم که به این مورد بپردازیم تا کمی جامعه طراحی ما نسبت به این مساله حساس شود.

 

رشیدی ادامه داد: یکی دیگر از معضلاتی که جامعه گرافیک با آن دست و پنجه می‌کند معضل بیکاری طراحان و نبود سفارش است که در سومین دوسالنه سرو نقره‌ای قصد داریم که به این جریان هم نیم‌نگاهی داشته باشیم.

 

این هنرمند و فعال عرصه هنرهای تجسمی “سرو نقره‌ای” را یک مهمانی برای اعضای انجمن ندانست و توضیح داد: ما به این نمایشگاه به عنوان یک کارگاه آموزشی هم نگاه می‌کنیم. با دعوت از 300 کارفرما و سفارش‌دهنده گرافیک قصد داریم که طراحان را با آنها آشنا کنیم تا فرصت کارآفرینی ایجاد شود. به خصوص در شرایط کنونی اقتصادی کشور که بیکاری جوانان طراح ما بیداد می‌کند.

 

 

وی به آشتی ملل در دوسالانه “سرو نقره‌ای” اشاره کرد و گفت: ما صبر نکردیم که سیاسیون و دولت‌ها با هم آشتی کنند. با دعوت از بزرگان گرافیک دنیا قصد داریم که آشتی فرهنگی را دلیلی برای آشتی ملل قلمداد کنیم که اگر این جریان با حمایت دولتی همراه شود نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

 

رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک افزود: ما در برگزاری این دوسالانه ریالی از دولت پول نگرفتیم و البته برگزاری چنین برنامه‌ای هم در توان انجمن نیست. به همین خاطر تعداد زیادی از موسسات دست ما را گرفتند تا این دوسالانه برگزار شود به خصوص خانه هنرمندان ایران و موزه هنرهای دینی امام علی (ع)‌ که یک هفته تمام در اختیار ما هستند.

 

رشیدی در ادامه سخنان خود درباره موضوعات مدنظر برای برگزاری این دوسالانه گفت: علاقه داریم که در هر دوسالانه به یک موضوع گرافیکی بپردازیم. امسال به طراحی فونت پرداختیم و در دوسالانه بعدی قصد داریم که به طراحی دیجیتال بپردازیم.

 

وی ضمن گلایه از نپرداختن طراحان گرافیک به جریان طراحی فونت در ایران یادآور شد: طراحی فونت کار بسیار گرانی است به همین دلیل حتی اعراب هم برای تولید فونت‌های خود با حمایت دولتی در انگلستان این کار را انجام می‌دهند. هدف ما این است که در صورت امکان برخی از فونت‌هایی را که در دوسالانه “سرو نقره‌ای” هستند، منتشر کنیم.

 

مهدی سعیدی دبیر این دوسالانه در بخش دیگری از این نشست گفت: ما امسال در “سرو نقره‌ای” برنامه‌های متنوعی داریم که از روز افتتاحیه‌های آن در 4 و 5 آبان‌ماه آغاز شده و با برگزاری کارگاه فونت توسط طارق ادریسی ادامه پیدا می‌کند.

 

 

وی با اشاره به برگزاری ورک‌شاپی در دو سالانه سال جاری گفت: یک ورک‌شاپ دوروزه با حضور 20 نفر از برگزیدگانی که توسط هیات‌های انتخاب امسال جشنواره مشخص می‌شوند، برگزار خواهد شد که آقای طارق ادریسی مدرس آن خواهد بود.

 

سعیدی از رسیدن 2 هزار و 630 اثر تا آخر خردادماه به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: 332 طراح در 8 بخش آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که هیات انتخاب دوسالانه شامل شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسد چهره‌پرداز، پدارم حربی، علی خورشیدپور، مریم عنایتی و مجید کاشانی 747 اثر را از 164 طراح انتخاب کردند.

 

دبیر دوسالانه “سرو نقره‌ای” به برگزاری کارگاهی تحت عنوان ” تایپ‌ست چیست و تایپ‌ست‌ دیزاینر کیست؟” اشاره کرد و در پایان سخنان خود گفت: امسال قرار است که “استفان زاگمایستر”، هنرمند برجسته اتریشی‌الاصل آمریکایی که از نوابغ گرافیک در قرن حاضر است به ایران بیایید و دو روز مهمان ما در دوسالانه “سرو نقره‌ای” باشد.

 

از نکات جالب این نشست حضور اونیش امین‌اللهی، کوروش قاضی‌مراد، پریسا تشکری، سمن لطفی و سعاده عجمی‌نژاد که همگی از اعضای ارشد انجمن صنفی طراحان گرافیک و نیز برگزار کنندگان دوسالانه “سرو نقره‌ای” هستند در این  نشست رسانه‌ای بود که هیچکدام حرفی نزدند.

 

 

استفان زاگمایستر طراح گرافیک و عکاس است که در اغلب اوقات از زندگی خود و تصاویر آن در متن کارهایش استفاده می‌کند. آثار وی شخصی، مهیج و منعکس کننده‌ طراح هستند و بیینده را به لحظه‌ای درنگ دعوت می‌کنند تا با دقت بیشتری کارها را ببینند. او به خصوص برای طراحی جلد آلبوم‌های لو رید (Lou Reed)، رولینگ استون (Rolling Stones)، اروسمیت (Aerosmith) و دیوید بایرن (David Byrne) شناخته شده است.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …