حضور “قوچ ها خیالبافی می کنند” در بخش مسابقه جایزه آوینی

محمدتقی فهیم منتقد و مستندساز درباره ایده اولیه ساخت این مستند  گفت: فیلم مستند “قوچ‌ها خیالبافی می‌کنند” در راستای فرمایشات امام راحل مبنی بر توجه به قشر مستضعف، زندگی چوپانی به نام محمد بیگزاده را روایت می‌کند که در یکی از روستاهای خراسان رضوی زندگی می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: محمد در جوانی برای یافتن کار به تهران مهاجرت می‌کند ولی بعد از مدتی به روستای خود بازمی‌گردد و زندگی‌اش را با همت و پشتکار احیا می‌کند. زندگی این شخص در خلق حماسه اقتصادی در بعد کوچک یکی از ویژگی های این فیلم به شمار می‌رود.

 

این منتقد در ادامه با اشاره به محتوای این فیلم مستند گفت: برخلاف فیلمسازان دیگر که وقتی به سراغ لایه‌های پایین جامعه می‌روند بر سیاهی ها و نواقص فیزیکی سوژه تمرکز می کنند ما  تلاش کرده‌ایم تا مضمون و محتوای این فیلم همراه با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دراماتیزه و در قالب مستند به مقاومت، کار و روش زندگی یک فرد معمولی پرداخته شود. این فرد تحصیلکرده و آگاه به شرایط سیاسی و دارای بینش عرفانی – فلسفی است به همین دلیل در منطقه به “محمد دیپلم” معروف است .

 

کارگردان مستند “ملخی که غول شد” درباره ساختار فیلم “قوچ ها خیالبافی می کنند” گفت: ساختار این مستند در چارچوب سینمای تجربی به صورت روایت جاده‌ای طراحی شده که همزمان با محوریت گفتگو در محیط و تصویرهایی از طبیعت جلو می‌رود.

 

محمد تقی فهیم  که پیش از این چند فیلم کوتاه و بلند مستند ساخته است و مجموعه هفت قسمتی “زردسالاران” او از شبکه دو سیما نیز پخش شده و فیلم بلند “ملخی که غول شد” هم در جشنواره سینما حقیقت شرکت کرده است در پایان این گفتگو  به فیلم های در دست تولیدش اشاره کرد و گفت: درنظر دارم فیلم های دیگری در مناطق اطراف تربت حیدریه از جمله درباره کاشت و برداشت زعفران بسازم.

 

دوربین فیلمساز در “قوچ‌ها خیالبافی می‌کنند” طی روزهای زیادی این چوپان را همراهی می کند تا هرچه بیشتر مخاطب با کم و کیف زندگی، محیط روستایی ، روابط و مناسبات و اندیشه های او آشنا شود.

 

محمدتقی فهیم نویسنده، پژوهشگر و کارگردان، پویان غلامرضازاده، پریوش فهیم و حمیده صانعی تصویربرداران، رامین ندافی تدوین، ابوالفضل امان الله عکاس از جمله عوامل تولید مستند “قوچ‌ها خیالبافی می‌کنند” هستند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …