امپراتوری ساسانی 13 آبان سرنگون می شود/ “بی سرزمین تر از باد” در ایرانشهر

حسن باستانی کارگردان “بی سرزمین‌تر از باد” درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: نمایش “بی سرزمین تر از باد” که پیش از این در جشنواره سی و یکم تئاتر فجر روی صحنه رفته بود قرار است از 13 آبانماه بعد از پایان اجرای نمایش‌های “شایعات” و “شیش و هشت” در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود.

 
وی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای جشنواره داشته است، توضیح داد: به غیر از تغییر یکی از بازیگران نمایش بقیه عوامل و گروه پشت صحنه همان افرادی هستند که در اجرای جشنواره تئاتر حضور داشتند. ناصر عاشوری به تازگی به جمع بازیگران نمایش اضافه و جایگزین محسن زرآبادی‌پور شده است. همچنین تغییر کوچکی در کار ایجاد شده که در جهت بهتر شدن کیفیت مفاهیم نمایش و انتقال درست آن به مخاطب صورت گرفته است.

 
این کارگردان متذکر شد: اجرای جشنواره این نمایش در تالار حافظ بود بنابراین با توجه به تغییر فضای سالن نمایش و نحوه چینش مخاطبان، نمایش تغییرات اندکی در این بخش نیز خواهد داشت اما در نهایت کلیت اثر و طراحی صحنه تغییر خاصی نخواهد کرد.

 
باستانی درباره نحوه حمایت از این اثر نمایشی گفت: کلا همه قراردادهای تماشاخانه ایرانشهر با گیشه است اما چون “بی سرزمین تر از باد” در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته است به ما قول حمایت از آن را داده بودند و خوشبختانه تا اینجا نیز بسیار خوب با ما کنار آمدند. در اصل این نمایش مورد حمایت شورای حمایت از آثار نمایشی قرار گرفته است.

 
وی درباره داستان نمایش “بی سرزمین تر از باد” یادآور شد: داستان به اواخر امپراتوری ساسانی در ایران باز می‌گردد و با نگاهی تاریخی اساطیری به حمله اعراب به ایران و آغاز درگیری‌های آن دوران پرداخته است. در وقفه ای 40 ساله نیز بخشی از داستان نمایش به حادثه کربلا و حرکت مسلم بن عقیل به سوی کوفه و حضور ایرانی‌هایی که در این واقعه شرکت داشتند اختصاص دارد. بخشی از داستان نمایش تخیلی و بخش دیگری از آن برگرفته از تاریخ است.

 
کارگردان نمایش “آنتوان و مسافر کوچولو” درباره سابقه نمایش در ایران توضیح داد: از آنجاییکه تاریخچه مدون و رسمی درباره زمان تشکیل شدن نمایش در ایران وجود ندارد و معمولا در منابع مکتوب تئاتر را هنری وارداتی و متعلق به 100 اخیر می دانند اطلاعات درست و مستندی درباره پیشینه نمایشهای ایرانی وجود ندارد. البته نمی توان تلاشهای بهرام بیضایی، جمشید ملک پور و صادق عاشوری را برای شناساندن نمایشهای ایرانی و سابقه پیدایش آنها در این کشور نادیده گرفت.

 
باستانی تصریح کرد: بر اساس اسناد جسته و گریخته ای که توسط این محققان جمع آوری شده است نمایش‌ها و آیین های ایرانی به دو دوره تقسیم بندی می‌شوند. دوره اول از دوران میترائیسم تا پیش از اسلام و اواخر دوران ساسانی است و دوره دوم نیز متعلق به نمایش‌های بعد از اسلام است که تعزیه نمونه بارز آنهاست.

 
کارگردان نمایش “روز سرباز” در پایان صحبت‌هایش گفت: در این نمایش از مغ‌کشی و سوگ سیاوش که از شیوه های نمایشی قبل از اسلام است و همچنین از تعزیه که شکل بعد از اسلام آیین های نمایشی ایرانی است بهره گرفته شده است. البته اصلا نگاه سنتی در این اجرا وجود ندارد. به این شکل که مخاطب اجرای تغزیه یا مغ کشی را در این نمایش نمی بیند اما از عناصر نمایش های آیینی با توجه به فضایی که کار ایجاب می کند بهره گرفته شده است.

 
محمد ساربان، فاطمه سرلک، حسن بختیاری، محسن علی محمدی، ناصر آشوری، مهدی رحیمی و حسن دوشا در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. همچنین سامان پورسلیمانی دستیار کارگردان، هلیا کریمی مدیر صحنه، محمد قدس مدیر تولید و فرنوش فرجندی طراحی لباس و آرایه های صحنه این نمایش را برعهده دارند.

 
 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …