وی با توضیح اینکه نحوه انتخاب آثار این دوره از جشنواره در نتیجه برگزاری همایش های منطقه ای بود، ادامه داد: البته ما اهداف بزرگتری در افق تئاتر سوره ماه مد نظر داریم كه امید است هر ساله با شور و شوقی كه جوانان برای شركت در این رویداد تئاتری ایجاد میكنند به تدریج به آنها دست یابیم.
همچنین عزت الله انتظامی نیز که به پاس 9 دوره حضور او در این جشنواره، در اختتامیه تئاتر سوره ماه مورد تجلیل قرار گرفت در سخنانی گفت: در این دوره سالنهای نمایشی حوزه هنری را پر از جمعیت دیدم و توصیه ام به مسئولان حوزه هنری این است که از ظرفیتهای موجود در فضاهای نمایشی نهایت استفاده را ببرند و نگذارند سالنهای تئاتر در باقی ایام سال خالی بماند.
انتظامی با بیان اینکه گروه های شهرستانی باید دقت بیشتری در تولید و آماده ساختن نمایشهای خود داشته باشند، افزود: تماشاگران امروز به عنوان اصلی ترین عنصر نمایشی هوش سرشاری دارند و به راحتی نقاط ضعف یك اثر نمایشی را متوجه میشوند. بعضی از کارهای شهرستانی اصلا آماده جشنواره نبودند و من امیدوارم ضعف هایی که در زمینه بازیگری و فن بیان به چشم میخورد با تلاش و توجه فعالان تئاتری اصلاح شود تا از این پس شاهد تولیدات با كیفیتتری باشیم.
وی که به عنوان رییس هیات داوران در این جشنواره فعالیت داشت در پایان با اشاره به نمایش “بیضایی” گفت: من تنها یک نمایش دیدم که از بیان و حرکت های تئاتری فوق العاده ای برخوردار بود، در این نمایش سه مرد و یک زن بازی می کردند و درباره مرگ سهراب بود. متاسفانه بعضی روی صحنه می آیند اما هنوز بیان تئاتری را نمی دانند.
بعد از این داوود رشیدی که با همسرش احترام برومند به این مراسم آمده بود روی سن آمد و در جمله کوتاهی گفت: من تها یک توصیه دارم که اگر دوست داشتید به آن عمل کنید و اگر هم نخواستید گوش نکنید، بعضی از هنرمندان از روی عادت زمانیكه برای گرفتن جایزه روی سن میآیند دست خود را به زمین زده و آن را میبوسند در حالیكه باید بگویم که این یک سنت زورخانه ای است و ربطی به صحنه تئاتر ندارد و اصلا حرکت غلطی است.
بعد از این آرای هیات داوران بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه در بخش “استعدادهای جوان” خوانده شد.
همچنین داوود رشیدی در سخنانی درباره تئاتر به خبرنگار مهر گفت: من خود فرزند تئاترم. تئاتر اولین هنر نمایشی است و تنها هنری است که زنده است. سینما، تلویزیون و سایر هنرها هیچ یک به پای تئاتر نخواهد رسید.
وی در پاسخ به اینکه آیا می شود دوباره او را روی صحنه تئاتر دید، بیان کرد: انشاء الله به زودی خواهید دید. البته در مقام کارگردانی و نه بازیگری.
برگزیدگان این دوره از جشنواره عبارتند از:
بخش استعدادهای جوان
موسیقی
هیات داوران ضمن تقدیر از بهنام رحیمی برای موسیقی نمایش “ترانه ای برای آیدا” جایزه موسیقی برتر این بخش را برای نمایش “جامانده” به سجاد كیانی اهدا كرد.
طراحی صحنه
هیات داوران ضمن تقدیر از وحید لاری برای طراحی صحنه نمایش “جامانده” جایزه طراحی صحنه برتر این بخش را برای نمایش “آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش” به حسین منتظمی اهدا كرد.
نمایشنامه نویسی
هیات داوران با قدرانی از حمیدرضا نعیمی و امیر دژاكام ضمن تقدیر از امین عالمی برای نمایشنامه “آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش” جایزه نمایشنامه برتر این بخش را برای نمایش “جامانده” به بهار محمود زاده اهدا كرد.
بازیگر زن
هیات داوران ضمن تقدیر از خانم ها آیدا صادقی، برای بازی در نمایش “آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش” و زارا مولایی برا ی بازی در نمایش بید خون جایزه برتر زن را برای نمایش “جامانده” به ستوده حیدری اهدا كرد.
بازیگر مرد
هیات داوران ضمن تقدیر از ابوالفضل امامی زاده برای بازی در نمایش “نقل رستم و سهراب” جایزه بازیگری برتر مرد را برای نمایش ابوالهول حمید اصغری تتماج اهدا كرد.
كارگردانی
تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه بهترین كارگردانی در بخش استعدادهای جوان مشتركاً به غزل نعیمی برای كارگردانی نمایش “آلیس دختر قصه و توت فرنگی هایش” و بهار محمودزاده برای كارگردانی نمایش “جامانده” رسید.
بخش فعالان مسابقه
موسیقی
لوح تقدیر و جایزه سوم موسیقی: پیام شریف نژاد برای نمایش “وقتی خدا گریه میكند” از لرستان
لوح تقدیر و جایزه دوم موسیقی: محمد فرشته نژاد برای نمایش “سایه سكوت” از تهران
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول موسیقی: سعید رضایت برای نمایش “سیاریحون” از تهران
طراحی صحنه
لوح تقدیر و جایزه سوم طراحی صحنه: میثم نویریان طراح صحنه نمایش “92 درصد زندگی” از مشهد
لوح تقدیر و جایزه دوم طراحی صحنه: امین فاضلی طراح صحنه نمایش “تار شیشه ای” از مشهد
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول طراحی صحنه: روح الله امامی طراح صحنه نمایش “وقتی خدا گریه می كند” از لرستان
نمایشنامه نویسی
لوح تقدیر و جایزه سوم نمایشنامه نویسی: عبدالرضا سواعدی برای نمایش “عالیه” از خوزستان
لوح تقدیر و جایزه دوم نمایشنامه نویسی: اصغر خلیلی و ناصر حبیبیان برای نمایش “وقتی خدا گریه می كند” از لرستان
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول نمایشنامه نویسی: خسرو امیری برای نمایش “آش سرخ پشت پا” از تهران
بازیگری زن
لوح تقدیر و جایزه سوم بازیگری زن مشتركا به سوگل سادات خلیق به خاطر بازی در “بیضایی” از تهران و جمیله ستوده نیا به خاطر بازی در نمایش “كاریزما” از یزد اهداء شد.
لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگری زن: مهتاب باجلان به خاطر بازی در نمایش “سایه سكوت” از تهران
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه بازیگری اول زن به ندا گلرنگی برای نمایش “سیاریحون” از تهران
بازیگری مرد
لوح تقدیر و جایره سوم بازیگری مرد مشتركا به كوروش شاهونه برای بازی در نمایش “آش سرخ پشت پا” از تهران و سعادت الله همت زاده برای بازی در نمایش “فنجان آبی” از چهار محال و بختیاری اهداء شد.
لوح تقدیر و جایزه دوم بازیگر مرد” فرید قبادی برای بازی در نمایش “سایه سكوت” از تهران
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول بازیگر مرد به سید علی موسویان برای بازی در نمایش “پلاك 8 ” از تهران
کارگردانی
لوح تقدیر و جایزه سوم كارگردانی مشتركا به امین ابراهیمی برای نمایش “خنكای ختم خاطره” از لرستان و كیوان صباغ برای نمایش “تار شیشه ای” از مشهد اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه دوم كارگردانی: محمدرضا عطایی فر برای نمایش “سایه سكوت” از تهران
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه اول كارگردانی به محمد زوار بی ریا برای نمایش “پلاك 8” از تهران
بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه از 22 مهر ماه تا 29 مهر ماه با اجرای نمایش هایی از تهران و شهرستان ها به صورت رقابتی و خارج از مسابقه برگزار شد.
نکته جالب در این مراسم این بود که رسالت بوذری مجری نمایش در ابتدا بیان کرد که قرار نیست که در این مراسم سخنرانی انجام شود و کسانیکه برای اهدای جوایز روی سن می آمدند تنها به گفتن جمله ای بسنده می کردند.
ابتدای مراسم اختتامیه با یک کنسرت موسیقی سنتی همراه بود و در میانه مراسم نیز کلیپ هایی از عزت الله انتظامی به پاس حضور او در دوره های مختلف جشنواره های تئاتر حوزه هنری و کلیپی از روند کلی جشنواره تئاتر سوره ماه و اجراهای نمایشی پخش شد.
همچنین نمایش های “آش سرخ پشت پا” و “جا مانده” از تهران، “کاریز ما” از یزد و “تار شیشه ای” از مشهد برای سی و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.