“سرو نقره ای” به گام سوم رسید/ گرافیست ها دور هم جمع شدند

به گزارش ایرانگرد نیوز، شب گذشته جمعه سوم آبان‌ماه خانه هنرمندان میزبان سومین دوره از جشنواره و بی‌ینال “سرو نقره‌ای” بود که طی آن هنرمندان عرصه تجسمی حوزه گرافیک گردهم آمده بودند تا در حضور احمد مسجد جامعی دوسالانه خود را افتتاح کنند.

 

در ابتدای مراسم شب گذشته که اجرای آن برعهده امیرشهاب رضویان مجموعه‌دار عکس و  کارگردان سینما بود، علی رشیدی رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک پشت تریبون رفت و گفت: نمایشگاه “سرو نقره‌ای” حاصل دو سال کار انجمن طراحان گرافیک است و بزرگترین رویداد در زمینه‌ طراحی گرافیک در عرصه هنرهای تجسمی از لحاظ شرکت‌کننده و تعداد کار بوده است.

 

 

وی افزود: برای اولین بار نمایشگاه دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران توجه ویژه‌ای به طراحی حروف فارسی نشان داد و نمایشگاه ویژه‌ای به‌صورت جداگانه و با فراخوانی جدا به دبیری مهدی سعیدی از قلم‌های فارسی طراحی شده برگزار شد.

 

رشیدی یکی از مشکلات جامعه گرافیک ایران را نبودن فونت فارسی قلمداد و بیان کرد: یکی از مشکلاتی که طراحان گرافیک با آن روبرو هستند مشکل محدودیت فونت فارسی است که ما در این نمایشگاه تلاش کردیم توجه طراحان دنیا را به آن جلب کنیم.

 

رئیس دوسالانه “سرو نقره‌ای” ادامه داد: امیدوارم سرو نقره‌ای ۹۲ بتواند راه خود را بهتر از پیش ادامه دهد و دریچه‌ تازه‌ای بگشاید. به خصوص دریچه‌ای برای گرافیکی که به حق خود نرسیده است.

 

وی در پایان سخنان خود به همکاری‌های خانه هنرمندان و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: ما در برگزاری این دوسالانه به کمک دولتی‌ها حساب نکردیم. البته تعداد زیادی از موسسات دست ما را گرفتند تا این دوسالانه برگزار شود به خصوص خانه هنرمندان ایران و موزه هنرهای دینی امام علی (ع)‌ که یک هفته تمام در اختیار ما هستند.

 

 

مهدی سعیدی، دبیر دومین دوسالانه سرو نقره‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه این دوسالانه گفت: دوهزار و 360 اثر از 332 هنرمند در هشت بخش اعلام شده به دبیرخانه رسید که هیئت انتخاب شامل شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسدالله چهره‌پرداز، پدرام حربی، علي خورشيدپور، مریم عنایتی، مجید کاشانی از میان آثار رسیده 744 اثر از 164 هنرمند طراح را برای نمایشگاه “سرو نقره‌ای” امسال انتخاب کردند که در نهایت 481 اثر به نمایش در آمد.

 

وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال 481 اثر به روی دیوار رفته است و علاوه بر این نمایشگاه امسال برای اولین بار نمایشگاه طراحان فونت فارسی نیز از سوی انجمن طراحان گرافیک شامگاه شنبه چهارم آبان‌ماه نمایشگاهی با 70 اثر انتخاب شده و در موزه امام علی(ع) نمایش داده می‌شود.

 

استفان زاگمایستر یکی از شاخص‌ترین طراحان گرافیک دنیا امسال مهمان سرو نقره‌ای خواهد بود که سعیدی از پوستر زاگمایستر و طارق عتریسی هنرمند دیگری که در دوسالانه سرو نقره‌ای حضور دارد رونمایی کرد.

 

دبیر دوسالانه “سرو نقره‌ای” در پایان سخنانش از همراهی طراحان گرافیک قدردانی کرد و گفت: نقدها را به “سرو نقره‌ای” بگویید تا به بهتر برگزار شدن نمایشگاه کمک کنید و از همه درخواست می‌کنم که اگر گلایه‌ و کمبودی را مشاهده کردید به خود ما بگویید نه آنکه در فضای عمومی آن‌ را منتشر کنید.

 

در ادامه هيات داوران متشكل از مصطفی اسدالهی، کوروش پاسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی و مرتضی محلاتی، گزارش خود را به اطلاع عموم رساندند که در گزارش این هئیت آمده که در مجموع ۲۶۳۰ اثر از ۳۳۲ طراح عضو انجمن طراحان گرافيك در هشت بخش مورد بررسى قرار گرفت، كه نتيجه اين بررسى را ىا اهداى جوايز اعلام شد.

 

علاوه بر مهدی سعیدی و کوروش پارسانژاد در هر بخش یک نفر جایزه برترین‌ها را اهدا می‌کردند.

 

 

سخنران پایانی این مراسم احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ضمن اهدای جایزه بهترین کارفرمای طراحان گرافیک در کنار قباد شیوا به اعتباری که جشنواره‌هایی مثل “کن” و یا “آوینیون” برای شهرهایشان می‌آورند اشاره کرد.

 

وی گفت: شهر کوچک کن و آوینیون را مردم جهان به جشنواره‌های مهمی که برگزار می‌کنند می‌شناسند. تهران شهر کوچکی نیست اما می‌تواند با جشنواره‌هایی از این دست آنقدر بزرگ و جهانی شود که این جشنواره ها شناسنامه‌ شهر شوند.

 

رئیس اسبق موزه قرآن ادامه داد: لازم است پیوند بین صنعت و هنر را برقرار کنیم. من از طراحان و هنرمندان می‌خواهم که در معیارهای ارزیابی جایی برای سلیقه مدیران صنعتی و شهری باز کنند و با آنها وارد گفتگو شوند که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم اتکای خودمان را به خودمان بیشتر کنیم.

 

وی در پایان سخنان کوتاه خود ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین دوسالانه‌ای گفت: در سال سوم برگزاری سرو نقره‌ای باید بگوییم که جشنواره‌ای برگزار شده است که هر طراح خودش سفارش‌دهنده کار نیز بوده و بهترین‌ها برگزیده شدند.

 

 

در مراسم افتتاحیه دوسالانه سرو نقره‌ای در خانه هنرمندان هنرمندانی چون ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، بهرام کلهرنیا، کوروش پارسانژاد، امرالله فرهادی و دیگر اعضای انجمن طراحان گرافیک حضور داشتند.

 

مصطفی اسدالهی، کوروش پارسا‌نژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی، مرتضی محلاتی هیات داوران امسال بودند.

 

نمایشگاه “سرو نقره‌ای” امسال در بخش‌های هویت بصری، نشانه و نشانه نوشته‌های مستقل از هویت‌سازمانی، پوستر، تبلیغات تجاری، طراحی جلد، صفحه‌آرایی،  طراحی بسته‌بندی، طراحی‌گرافیک رسانه های الکترونیک و متحرک برگزار می‌شود که شورای برگزاری آن فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، مهدی سعیدی، کوروش قاضی‌مراد، مریم کهوند، ساعد مشکی هستند.

 

فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، مهدی سعیدی، کوروش قاضی‌مراد، مریم کهوند، ساعد مشکی شورای برنامه ریزی این بخش و هیات داوری و انتخاب آثار را طارق عتریسی، مصطفی اوجی، صداقت جباری، دامون خان‌جان‌زاده و مسعود سپهر برعهده داشته‌اند. در روزهای برگزاری دوسالانه در خانه هنرمندان فیلم‌هایی هم به نمایش در می‌آید.

 

سومین دوسالانه “سرو نقره‌ای” سوم آبان ماه در خانه‌ هنرمندان افتتاح و تا نهم آبان ماه ادامه می‌یابد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …