میرزا حسن رشدیه مجسمه نمی شود/ “کتیبه و دیواره” در انبار خاک می خورد

رضاامیر یاراحمدی، هنرمند مجسمه‌ساز و عضو هئیت موسس انجمن مجسمه‌سازان  گفت: ما در ایران به تعداد انگشتان یک دست هم مجسمه‌سازانی که کار کلاسیک و مدرن با فیگور انجام می‌دهند، نداریم که یکی از آنها من هستم. نمی‌‌دانم افرادی که در سازمان زیباسازی نشسته‌اند با چه استدلالی کار من را رد کرده‌اند.

 

وی افزود: من طرح ساخت یک مجسمه از میرزا حسن رشدیه که بنیانگذار نخستین مدرسه و نظام آموزش و پرورش در ایران است برای تایید به اداره حجم سازمان زیباسازی دادم که طرحی نو از این فرد مهم در تاریخ معاصر ایران بود اما این سازمان طرح من‌ را فاقد اعتبار دانست و رد کرد.

 

یاراحمدی در مورد اعضای هیات انتخاب مجسمه‌های شهری توضیح داد: محمود پورنصری‌نژاد، سیمین اکرامی، ایرج محمدی، کامبیز صبری، سهند حسامیان، احمد سالاریان و غلامرضا خیاطان که هیچکدام به جز محمدی و سالاریان حتی یک بار هم یک پرتره نساخته‌اند، چطور و چرا می‌توانند کار من را رد کنند؟

 

وی برخورد سید مجتبی موسوی مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی با مجسمه‌سازان را برخوردی غیرحرفه‌ای دانست و گفت: آنها کمیت‌گرا هستند و با این رویکرد در تهران مجسمه نصب می‌کنند و به سازنده و طرح مجسمه اهمیت نمی‌دهند.

 

این هنرمند مجسمه‌ساز در مورد چرایی ساخت مجسمه رشیدیه توضیح داد: یکی از نوادگان ایشان که معمار مهمی است جندسال پیش نزد من مجسمه‌سازی یاد می‌گرفت و از همان زمان ساخت مجسمه رشدیه به ذهنم خطور کرده بود تا چند ماه پیش طرح اولیه آن را زدم و به سازمان زیباسازی شهرداری تهران دادم که این جریان پیش آمد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد مجسمه “کتیبه و دیواره” که برای سازمان زیباسازی ساخته و آن را تحویل داده است، گفت: این مجسمه را نیز ساختم و به آنها تحویل دادم ولی این مجسمه هنوز نصب نشده است.

 

یاراحمدی ادامه داد: برای نصب مجسمه “کتیبه و دیواره” جایی در حوالی سه راه افسریه و ابتدای اتوبان امام رضا (ع) سه مکان را دیدم و جانمایی کردم و عکس گرفتم ولی نصب نشد زیرا گفتند که اینجا مطلوب نیست.

 

عضو هئیت موسس انجمن مجسمه‌سازان در پایان سخنان خود در مورد سرانجام این مجسمه توضیح داد: این مجسمه اکنون در انبارهای گالری برگ خاک می‌خورد.

 

رضاامیر یاراحمدی  در سال ۱۳۳۸ در بروجرد به دنیا آمد. دوران ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش سپری کرده و سپس از هنرستان هنرهای زیبا تهران فارغ التحصیل و به  دانشکده هنرهای تزئینی راه یافت. مدت سه سال مدرس هنرستان، طراحی، نقاشی، مینیاتور … و در ادامه در دانشکده طراحی و مجسمه نیز بود. از وی مجسمه‌های معروفی چون مجسمه فردوسی در کتابخانه ملی، مجسمه یادبود شهدای نکار در شهرستان نکا، مجسمه مولانا در دانشگاه جندی‌پور سابق (شهید چمران فعلی)، مجسمه شهید بقایی شهر اهواز و چندین مجسمه دیگر در جای جای کشور نصب شده است.

 

میرزا حسن تبریزی مشهور به رشدیه از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران در سده قبل بود. وی نخستین موسس مدارس جدید در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود، او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند.

 

حاجی میرزا حسن رشدیه با توصیه و مشورت پدرش که از روحانیان مشهور زمان بود تصمیم گرفت که به جای رفتن به نجف و خواندن درس طلبگی روانه استانبول و مصر و بیروت گردد و آموزگاری نوین را یاد بگیرد. وی در ۲۹ آذر ۱۳۲۳ در قم در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …