در همایش بین المللی باستان شناسان جوان نجفی: سیاست ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با دانشگاه است

نجفی: سیاست ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با دانشگاه است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم آغاز به کار همایش بین المللی باستان شناسان جوان گفت: سیاست ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد علی نجفی در مراسم آغاز به کار همایش بین المللی باستان شناسان جوان در تالار فردوسی دانشگاه تهران افزود: بخش مهمی از دانش ما نسبت به تاریخ کشورمان حاصل تلاش باستان شناسان در صدوپنجاه سال اخیر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه باستان شناسان نقش مهمی در تعیین جایگاه ایران در تمدن جهانی داشته اند، افزود: ما وامدار تلاش باستان شناسانی هستیم که نقش و جایگاه ایران را در ساخت و تقویت فرهنگ انسانی و تمدن جهانی روشن کرده اند.

وی در ادامه به اهمیت پرداختن به علوم باستان شناسی اشاره کرد و گفت: همه افرادی که مسئولیت اجرایی دارند در مقابل علم باستان شناسی و شناساندن آن مسئول هستند.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: یکی از رسالت های جامعه باستان شناسی باید اصلاح نگرش های منفی نسبت به این علم و تبیین ضرورت های چرایی توجه و اهمیت به باستان شناسی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ساختن آینده علم باستان شناسی را در فرآیند  توسعه ملی موثر و ضروری دانست و تصریح کرد: باستان شناسی همچنان که شناخت ما را نسبت به پیشینه تاریخی افزایش می دهد، به غنای تاریخ و موزه ها کمک می کند و به این ترتیب منجر به افزایش آمار گردشگران می شود.

وی ادامه داد: پژوهش های باستان شناسی زیربنای توسعه اجتماعی و اقتصادی است و این تلقی که این علم امری ذهنی و غیرقابل بهره گیری در امور اقتصادی است درست نیست.

نجفی با اشاره به اینکه اهمیت علم باستان شناسی باید در وجه عمیق و وسیع صورت پذیرد افزود: معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی می توانند در زمینه ضرورت اهمیت علم باستان شناسی موثر باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ضمن طرح این سوال که در یک، 8 و یا 16 سال گذشته و یا هر بازه زمانی دیگری که در نظر بگیریم چه اقدامی برای روشنگری در خصوص علم باستان شناسی توسط رسانه‌های رسمی و غیررسمی انجام شده است؟ افزود: انجمن باستان شناسی ایران چه نقشی در روشنگری نقش باستان شناسی در توسعه ملی داشته است ؟

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه باستان شناسان ایران باید در سطح جهانی مطرح شوند و شان و جایگاه خود را پیدا کنند، تصریح کرد: باید شرایط اتصال به منظومه دانش باستان شناسی در جهان را فراهم کنیم، آشنایی با تکنیک ها علوم میان رشته ای و تکنیک هایی که در علم باستان شناسی به کارگرفته می شود نیز از ضرورتها است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: فعالیت های علمی و پژوهشی باستان شناسی که در سازمان میراث فرهنگی انجام شده از نظر کیفی و کمی روند نزولی داشته و لطمات جبران ناپذیری به میراث فرهنگی وارد آورده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اجرای برخی طرح های عمرانی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی منجر به تخریب آثار تاریخی بسیاری شده است، ما باید دست در دست هم از تداوم این خرابی ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: سیاست قطعی ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با دانشگاه ها و موسسات پژوهشی است، سازمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی آماده و موظف به همکاری با دانشجویان ، پژوهشگران و مراکز علمی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: باید جلسات مستمری با حضور مسئولان پژوهشگاه، انجمن علمی باستان شناسی، اساتید دانشگاه و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای تدوین راهکارهای شناساندن و توسعه علم باستان شناسی تشکیل شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از باستان شناسان مطرح دنیا علاقه مند به انجام فعالیت های باستان شناسی در ایران هستند،افزود: کشور ما یکی از مساعدترین سرزمین ها برای مطالعات باستان شناسی است و به همین دلیل می توان ایران را بهشت باستان شناسی جهان معرفی کرد.

وی یادآور شد: در سال های اخیر مبادلات علمی و فرهنگی ما با مراکز علمی دنیا به شدت کاهش پیدا کرده که این امر تاثیر منفی در افزایش دانش باستان شناسی ما و همچنین ضعف این دانش در دنیا دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی از توسعه همکاری های بین المللی به عنوان یکی از اقدامات اصلی و اساسی دولت تدبیر و امید یاد کرد و اظهار داشت: بخش بزرگی از دیپلماسی این دولت دیپلماسی فرهنگی و نقطه ثقل آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با تعداد زیادی از ایران شناسان، پژوهشگران و شرق شناسان برای توسعه همکاری های فرهنگی و علمی جلسات متعددی برگزار شده است.

وی با اشاره به دیدار با گیل جی استاین، رئیس موسسه شرق شناسی شیکاگو و اعلام آمادگی برای از سرگیری همکاری های علمی با این موسسه، گفت: در این دیدار آمادگی خود را برای آغاز دوباره همکاری های آموزشی و پژوهشی اعلام کردیم، طرح مقدماتی این همکاری ها تا زمانی که رئیس موسسه شرق شناسی در ایران حضور دارد تهیه و در صورت توافق و تایید طرفین به زودی اجرایی می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: این توافقنامه همکاری به همراه یک شرط به رئیس موسسه شرق شناسی پیشنهاد شده است، روند همکاری ها باید به گونه ای باشد که به پرسش های تاریخی ما پاسخ داده شود و باستان شناسان ایرانی باید در تمام این همکاری ها دخیل باشند، همچنین چارچوب همکاری ها باید مورد تایید ایرانی ها قرار بگیرد.

معاون رئیس جمهور در پایان از پیگیری پرونده ثبت چوگان به نام کشور آذربایجان خبرداد اظهار داشت: جلسات متعددی با ارگان های مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار شده است و نامه اعتراض رسمی خود را به دبیرکل یونسکو ارسال کرده ایم.

گفتنی است این همایش که با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی، رئیس موسسه شرق شناسی شیکاگو، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس دانشگاه تهران و جمع کثیری از دانشجویان و علاقه مندان رشته باستان شناسی از صبح امروز آغاز شد به مدت 3 روز با ارائه مقالات علمی ادامه خواهد داشت.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …