پاکسازی نقوش برجسته سنگی تخت جمشید

پاکسازی نقوش برجسته سنگی تخت جمشید

مسئول حفاظت و مرمت پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد گفت: با اتمام نيمه نخست سال و كاهش تردد بازديدكنندگان، كاخ آپادانا و کاخ شورا ی تخت جمشيد پاکسازی شد.

به گزارش ایرانگرد نیوز  شهرام رهبر افزود: به طور معمول هر ساله قبل از شروع بارندگي و مرطوب شدن هوا، نقوش برجسته تخت جمشيد و از جمله  كاخ آپاداناي تخت جمشيد پاکسازی و خاك زدايي مي شود.

رهبر تصریح کرد:  بدليل تردد بسيار بالاي بازديدكنندگان در نيمه نخست سال ، گرد و خاك ناشي  از  راه رفتن و قدم زدن بازديد كنندگان در محوطه ، بر روي نقوش نشسته و آنرا با  لايه اي از غبار مي پوشاند كه  هرچند انجام غبارروبي و خاك زدايي در اكثر نقوش برجسته تخت جمشيد حائز اهميت است اما اين ضرورت در بخش هايي از  تخت جمشيد كه در زير سايه بان قرار دارند بيشتر احساس مي شود.

وی با اشاره به تأثير گذاري وزش بادهاي غالب ، در توضيح و تبيين خاک زدایی نقوش چنين استدلال كرد: وزش باد و جابه جايي مستمر هوا ، از جمله عواملي است كه گرد و خاك موجود بر روي نقوش را مي زدايد و اين امر بيشتر،  آن دسته از آثار و نقوشي را در بر مي گيرد  كه در فضاي باز قرار دارند. اين در حالي است كه نقوشي كه در زير سايه بانها قرار دارند ، بدليل پناه بودن از وزش باد و جابه جايي هوا، بيشتر پذيراي گرد و غبار محيطي هستند، از اين رو ضرورت پاكسازي نقوش برجسته پلكان شرقي آپادانا و پلكان شمالي كاخ شورا كه سالم ترين و  با ارزش ترين نقوش را در خود جاي داده است و تنها بخشي از تخت جمشيد است كه در زير سايه بان قرار دارد بيشتر احساس مي شود.

رهبر در ادامه با تأكيد بر اهميت غبار روبي نقوش در راستاي حفظ اين آثار، هدف از اين اقدام را حفظ منظري نقوش و  توجه به مقوله آسيب شناسي آن برشمرد و گفت: ممکن است در خاك نشسته بر روي نقوش، ذرات شيميايي وجود داشته باشد كه در اثر واكنش با رطوبت هوا ، تركيبات اسيدي توليد کند. اين تركيبات اسيدي هر چند ضعيف،         به دليل مجاورت با نقوش برجسته اي كه جنس سنگ آن ها آهكي است باعث تخريب سطحي آن مي شود.

وي همچنين با اشاره به نحوه تخصصي بودن غبارروبي از نقوش گفت : مطلوبيت اين كار با بکارگیری افراد متخصص و آموزش ديده اي كه بعضاً از استادكاران مرمت كار هستند و همچنين  استفاده از ابزارهاي مناسب ، تحقق  مي پذيرد.

در مراحلي از كار نیز دانشجويان و كارشناسان رشته حفاظت و مرمت در تميز كاري نقوش برجسته با گروه حفاظت و مرمت مجموعه تخت جمشيد همكاري دارند.
گفتني است در مجموعه ميراث جهاني تخت جمشيد، پاكسازي نقوش از آلودگي ها كه شامل مواردي از جمله: گرد و خاك، فضولات پرندگان ، حشرات و … است  ، در دو مرحله از سال و در ماه هاي ارديبهشت و مهرماه انجام مي گردد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …