شهید آوینی تنها یک اسم نیست/ سینمای مستند حاشیه‌نشین فیلم فجر

به گزارش ایرانگرد نیوز، مهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان این مطلب در نخستین نشست رسانه ای خود پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل این مرکز، درباره تعداد آثار ارسال شده به چهارمین جایزه بزرگ شهید آوینی گفت: مجموع آثار ارسال شده به چهارمین جایزه بزرگ شهید آوینی 393 فیلم مستند در حوزه های اجتماعی آسیب نگارانه، پرتره و آیینی و مستندهای سیاسی بوده است. از این تعداد 45 فیلم در بخش بیداری اسلامی و بقیه فیلم ها در بخش اصلی این جشنواره حضور دارند.

 
وی ادامه داد: همچنین قرار است در این جایزه از محمد یوسف‌زاده از فیلمبرداران قدیمی سینمای دفاع مقدس تقدیر شود. همچنین قرار است نکوداشتی برای طاها کریمی مستندسازی که چندی پیش درگذشت و شهید هادی باغبانی تصویربردار صدا و سیما که در سوریه به شهادت رسید نیز برگزار شود.

 
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به سابقه برگزاری جایزه شهید آوینی گفت: برگزاری جایزه شهید آوینی اواخر مدیریت محمد آفریده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به انجام رسید و پژمان لشکری پور و آفریده برای به ثمر رسیدن این جایزه تلاش های بسیاری انجام دادند. در آن زمان جشنواره “سینما حقیقت” وجود نداشت و در قالب مراسمی برگزار می شد اما چون این جشنواره به اسم شهید آوینی بود برکتی برای مرکز بود.

 
سینمای متعهدانه باید حفظ و اشاعه شود

 
طباطبایی‌نژاد یادآور شد: زمانی که جشنواره “سینما حقیقت” برگزار شد تصمیم گرفتیم این جایزه را در دل جشنواره برگزار کنیم اما از همان زمان این بحث مطرح بود که آیا این جایزه به شکل مستقل برگزار شود و یا در دل سینما حقیقت بماند. اما از آنجا که به سینمای شهید آوینی به عنوان یک سینمای متعهدانه باید نگریست تصمیم گرفتیم که با نگاهی مستقل به این سینما نگاه کنیم.

 
این مدیر سینمایی با بیان اینکه جایزه بزرگ شهید آوینی تنها یک آیین به منظور حفظ و اشاعه سینمای متعهدانه است تا در سایه این تعهد تشویقی برای فیلمسازان سینمای مستند باشد، متذکر شد: مستقل شدن این مراسم همچنان مورد بحث است که آیا این جایزه به صورت دوسالانه برگزار شود یا توجه ویزه ای به آن در جشنواره سینما حقیقت داشته باشیم. اما آنچه مسلم است برگزاری این رویداد فرهنگی در دستور کار مرکز قرار دارد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تأکید کرد: شهید آوینی تنها یک اسم نیست بلکه یک رسم و مرام است که باید از این رسم و مرام به درستی محافظت شود.

 
طباطبایی‌نژاد در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره های متعدد تا چه اندازه در حوزه وظایف مرکز تعریف شده است، توضیح داد: برگزاری جشنواره های متعدد جزو وظایف ذاتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و در این بین هر کمکی که از دست مرکز برآید برای برگزار شدن هر چه بهتر جشنواره های موضوعی دریغ نخواهد کرد. به عنوان مثال جشنواره “رضوی” بنیادی مستقل دارد اما در حوزه فیلمنامه نویسی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حمایت های لازم را از این جشنواره به عمل می‌آورد.

 
سینمای مستند در فجر به حاشیه رفته است

 
طباطبایی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه آیا با حضور سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر موافق است، یادآور شد: معتبرترین جشنواره‌های سینمایی دنیا هم بخش ویزه ای را به آثار سینمای مستند اختصاص می دهند و بهترین مستندهای خود را در دل سانس های اصلی سینمای داستانی به نمایش می گذارند. بالطبع در جشنواره فیلم فجر نیز که معتبرترین ویترین سینمای ایران است و باید از ظرفیت های سینمای مستند در آن استفاده شود، متاسفانه شاهد قرار گرفتن سینمای مستند در حاشیه سینمای داستانی هستیم. بیشتر به عنوان وظیفه اداری و از سر تکلیف به حضور بخش سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر نگاه می شود.

 
وی افزود: از همین رو معتقدم برای بهتر دیده شدن فیلم های مستند باید برگزیده های این نوع سینما در جشنواره های مختلف، در سانس های اصلی جشنواره فیلم فجر در سینما رسانه پخش شود. بنابراین با عدم حضور فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر قطعا مخالف هستم. اما اینگونه نمایش دادن فیلم مستند در این جشنواره را نیز نمی پسندم و آنچه باید اتفاق بیافتد این است که نمایش فیلم های مستند باید در دل جشنواره و با امتیاز های ویژه به این نوع سینما باشد.

 
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه صحبت های خود با اشاره به وظایف مدیران فرهنگی گفت: یکی از مهمترین وظایف مدیران فرهنگی تغییر ذائقه است و این تغییر ذائقه در جشنواره فیلم فجر باید به درستی رخ دهد و برنامه ریزی اساسی برای دیده شدن سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر درنظر گرفته شود.

 
به حمایت از فیلم اولی ها علاقه دارم

 
طباطبایی‌نژاد با اشاره به این مطلب که تمایل دارد به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حوزه ساخت و حمایت از فیلم سازان فیلم اولی وارد عمل شود، گفت: از گذشته های دور یکی از وظایف مرکز حمایت از تولید فیلمسازان فیلم اولی بوده است و در مقطعی این حمایت دامن سینمای تجربی را نیز گرفت. حتی به یاد دارم که اواخر دوره مدیریت محمد آفریده حمایت از فیلمسازان فیلم دوم هم با این تعریف که فیلمساز با ساخت فیلم سوم خود وارد سینمای حرفه‌ای می شود، مورد توجه قرار گرفت.

 
وی ادامه داد: از همین رو علاقه شخصی خود من حمایت از فیلمسازان فیلم اولی هست اما از جهت اداری حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی باید تصمیم نهایی را بگیرد.

 
این مدیر فرهنگی در پاسخ به این نکته که شبکه های ماهواره‌ای در حوزه سینمای مستند قوی تر از شبکه مستند در ایران عمل می کنند، گفت: من مستندهایی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود را دیدم و معتقدم آنچه از مستندهای ایران وجود دارد از جهت کیفی قابل قیاس با مستندهای شبکه های ماهواره ای نیست و من اگر بخواهم نمره بدهم به مستندهای خود نمره 18 و به مستندهایی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود، نمره 8 می دهم.

 
طباطبایی‌نژاد با اینکه برتری مستندهای غیر ایرانی را بر مستندهای ایرانی به هیچ عنوان نمی پذیرم، یادآور شد: آنچه مسلم است تلویزیون در حوزه پخش فیلم های سینمایی حق رایت به فیلمساز می دهد و هیچ فیلم سینمایی بدون حق کپی رایت روی آنتن نمی رود. اما در حوزه سینمای مستند چنین نیست.

 
این مدیر سینمایی درباره وضعیت فیلم “لاله” گفت: من عهد کرده بودم که درباره پروژه سینمایی “لاله” حرفی نزنم اما به همین نکته بسنده می‌کنم که تعلیق فیلم سینمایی “لاله” به هیچ عنوان سیاسی نبوده است و تنها به دلیل اشکالات مالی پروژه تولید این فیلم سینمایی به تعلیق افتاده است .ضمن اینکه درباره تولید فیلم “ایرباس” و “حکم برای جنین” هیچ اطلاعی ندارم و همه قرارها با مدیریت قبلی مرکز گذاشته شده است.

 
برای ساخت پروژه”ایرباس” هیچ کس با من تماس نگرفت

 
وی سپس متذکر شد: نکته این است که پس از تغییر مدیریت هیچ فرد حقیقی و یا حقوقی برای به جریان افتادن ساخت این دو پروژه تماسی با من نگرفته است. بنابراین اگر شرایط تولید این دو فیلم با شرایط تولید مرکز همخوانی داشت از آن‌ها حمایت می کنیم در غیر این صورت حمایتی انجام نمی شود.

 
طباطبایی نژاد در پاسخ به این سئوال که آیا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به بنیاد تغییر نام می دهد یا نه؟ گفت: تصمیم برای تغییر نام این مرکز را نداریم و معتقدم که نام “مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی” برازنده مرکز است.

 
مدیرعامل این مرکز در ادامه صحبت های خود با اشاره به راه اندازی نظام تولید در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: معتقدم اگر در نظام تولید نتوانیم چرخ تولید را راه بیاندازیم بزرگترین آسیب را خواهیم خورد. به همین دلیل از حجت الله ایوبی این قول مساعد را گرفته ایم که تا اوایل آذرماه چرخه تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به راه بیاندازیم.

 
این مدیر سینمایی در پایان صحبت های خود با اشاره به این مطلب که شب شهید آوینی را در جشنواره “سینما حقیقت” برگزار خواهند کرد، گفت: برترین ها و آن دسته از فیلم هایی که سال گذشته در جشنواره “سینما حقیقت” نمایش داده نشده اند در جشنواره امسال در بخش ویژه شهید آوینی حضور دارند و بنا داریم شب آوینی را در این دوره از جشنواره “سینما حقیقت” برگزار کنیم.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …