پیشکسوتان سینما خانه‌نشینند/ چرا شاگردان آوینی فیلم نمی‌سازند؟

رضا ایرانمنش که چندی پیش خبر حضورش در یک فیلم سینمایی در ژانر دفاع مقدس شنیده و گفته می شد این فیلم درباره شهدای بجنورد است  گفت: مذاکره زیاد انجام می شود ولی مشکل اینجاست که وقتی بحث ساخت و بودجه پیش می آید همه چیز کند می شود و هیچ کس به حرف هایش عمل نمی کند.

 

ایرانمنش ادامه داد: من دوست دارم همه کنار هم کار کنند و اینگونه نباشد که چند سال یک گروه کار کنند و چند سال هم گروهی دیگر.این به سینما ضربه میزند.من فکر می کنم همه باید کنار هم کار کنند. در حال حاضر خیلی از پیشکسوتان هستند که بیکارند و از آنها هم استفاده نمی شود.تأسف بار است که پیشکسوتان در منزل نشینند و افراد نالایق با داشتن لابی هایی به قله برسند.

 

ایرانمنش گفت:چندین سال هست که می خواهم کاری را بسازم ولی وقت ساختن می رسد همه قول و قرارها فراموش می شود و در یک نظام بوروکراتیک همه چیز فرسایشی می شود.از کاغذبازی خسته شده ام و امیدی برای کار ندارم.

 

بازیگر آخرین پرواز ققنوس گفت: به نظر من راه برای سینمای دفاع مقدس با فیلم های شهید آوینی هموار شد و در دهه شصت و نیمه دهه هفتاد این مسیر به خوبی طی شد و در واقع استارت آن را شهید آوینی زد.شهید بزرگوار آوینی یک جمله خیلی خوب دارد و آن این است«هر چه داریم از طفیلی شهداست»

 

بازیگر«دکل» گفت:این فیلم های که شهید آوینی ساخته اند به جای حرف هایی و شعار های که بعضی می دهند و به آنها عمل نمی شود می تواند در تاریخ ثبت شود و ما انقلاب و دفاع مقدسمان را با همین آثار و اسناد است که می توانیم برای آیندگان بازگو کنیم تا مخاطبان با حقیقت آن آشنا شوند. این تنها چیزی است که برای نسل های آینده باقی می ماند و سینما و فیلم بهترین راهی بود که شهید آوینی به درستی می توانست با زبان آن این حقایق را در تاریخ ثبت کند.

 

رضا ایرانمنش گفت:من نمی گویم که در این زمان کار نشده است اما حق مطلب ادا نشده است و فیلم های جدید تاثیر گذار نبوده است.اگر کمی دقت کنیم بی مهری و کم لطفی هایی در طول سالها به سینمای دفاع مقدس روا شده است که هرگاه بخواهیم از آن صحبت کنیم عده ای در مقابلش گارد می گیرند ولی حقیقت این است که ما الان چیزی به عنوان سینمای دفاع مقدس نداریم. فیلم های که تلوزیون پخش می کند همه قدیمی و تکراری است و در سینما هم فیلم خوبی در این سالها مشاهده نمی کنیم.

 

ایرانمنش تصریح کرد:مسئولین و متولیان سینما حزبی و گروهی با سینما برخورد نکنند و همیشه این نگاهها به سینما ضربه زده است.هیچگاه تخصصی و دلسوزانه با سینما برخورد نشده و هر کس روی کار آمده سهمش را از سینما می خواسته.هیچ گاه عده ای متخصص و کارشناس دور هم جمع نشده اند که یک طراحی درست برای سینما کشور داشته باشیم.

 

ایرانمنش توضیح داد:چهارچوب درستی برای ورود به سینما وجود ندارد.خروجی دانشگاه های هنر آیا جذب سینما شده اند؟ پشیمانم که عمر و تحصیلات خود را برای هنر و افرادی که لایق نیستند گذاشتم.وضعیت سینما و تاتر را ببینیم!

 

ایرانمنش گفت:کسانی هستند که دیدگاه‌ها یی شبیه شهید آوینی در سینما دارند اما اجازه کار ندارند.چرا شاگردان آوینی فیلم نمی سازند؟شاه حاتمی از شاگردان آوینی است چرا نباید فیلم بسازد؟احمد مراد پور چرا فیلم نمی سازد؟ دوستانی که در حوزه هنری و مجموعه روایت فتح با شهید آوینی حشر و نشر داشته اند و در سینما فیلم های درخشانی دارند چرا فیلم نمی سازند؟دغدغه آنها فیلم های است که به آنها فرصت ساختنش را نمی دهند و کنار گذاشته شده اند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …