جدایی «فیلمیران» از «کانون پخش‌کنندگان فیلم»

 


 به گزارش سینماپرس متن اطلاعیه به شرح زیر است:


در کشوری مشهوربه تبحر و اقتخار آفرینی در رشته‌های انفرادی و سینمایی که همه در آن شعار کار گروهی را خوب سر می‌دهند اما هنگام عمل در اکثر مواقع اختلاف و تنش بر همه چیز سایه می‌افکند.

فیلمیران حاصل یک همکاری واقعی بود. تجلی شعار معروف: سینما یعنی تیم ورک (teamwork).

٨ سال پیش ما گرد هم آمدیم همگی پس از سالهای متمادی فعالیت در عرصه توزیع و البته تولید فیلم به این نتیجه رسبده بودیم که کار به سیاق و شیوه پیشین پاسخگوی نیاز‌های تازه در عرصه توزیع فیلم نیست. باید کاری جدی‌تر و تخصصی‌تر انجام داد. کاری بر زمین مانده و مهم برای پیشبرد و گسترش پخش فیلم در ایران. بر زمین مانده نه از این بابت که کسی تا آن زمان نخواسته یا تلاش نکرده بود انجامش دهد بلکه به این دلیل که همه تلاش‌های مشابه تا آن روز به نتیجه نرسیده بود. در آغاز ما نظرات بسیاری از اهالی دلبسته به سینما را شنیدیم و از هر کس که فکر می‌کردیم می‌تواند کمکمان کند مشورت گرفتیم و شروع کردیم.

البته کار آسانی نبود هر کدام رای و نظری داشتیم برآمده از تجربهٔ سال‌ها فعالیتمان در عرصه تولید، توزیع و نمایش فیلم، کنار هم قرار دادن این تجربه‌ها و نظرات متفاوت و یا حتی متضاد‌گاه ناممکن جلوه می‌کرد. اما می‌دانستیم با صبر و تحمل و بردباری می‌توان به نتیجه رسید. آنچه که البته تصور اجرایی شدنش برای عده‌ای سخت بود. همان‌ها که هر روز منتظر شنیدن خبر زمین خوردنمان بودند.

در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم با احترام به مخاطب و ارج نهادن به هنر-صنعت سینمای ایران بهترین درک را از تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای ایران داشته باشیم. دغدغه اصلیمان کمک به جریان تولید در سینمای ایران بوده ودر این زمینه همیشه کنار تهیه‌کنندگان ایستاده‌ایم. با تمام توان و ظرفیت خود کوشیده‌ایم روش‌های پخش در سینمای ایران را ارتقا ببخشیم. همچنین همیشه از انتقال تجربه‌های خود یه سایر همکاران خوشحال بوده‌ایم و از فعالیت صحیح صنفی استقبال کرده‌ایم. مساعدت در تاسیس کانون پخش کنندگان و بعد حضور در هیئت مدیره این کانون شاهد همین مدعاست.

اما در مقابل رفتار‌های تنگ نظرانه، استفاده از روش‌های منسوخ سالهای دور پخش فیلم و محصور ماندن در محدوده دقا‌تر ناکار آمد و همچنین استفاده از نام دفاتری با هویت نا‌مشخص برای بالا بردن آرای مجمع عمومی و در ‌‌نهایت ترجیح منافع شخصی بر ارتقا کلی صنف باعث شده این کانون که می‌توانست مثل هر صنف سالم دیگری در جهت پیشرفت پخش فیلم در ایران گام بردارد به مرکزی برای گعده‌های سخیف عده‌ای تبدیل شود که موفقیت را در عدم موفقیت دیگران جستجو می‌کنند و اصل را به جای رقابت آزاد مبتنی بر حق انتخاب، بر حذف رقیب وهمکار خود گذارده‌اند.

بنابر این هیئت مدیره سازمان پخش فیلمیران علیرغم اعتقاد راسخ به کار صنفی و به دلیل اصرار بر برخی رفتارهای نادرست  در کانون پخش کنندگان فیلم، خروج این موسسه را از این محفل اعلام می‌دارد.

متاسفانه کار در فضای کسالت بار عده‌ای که بجای تلاش برای پیشرفت دفا‌تر خود به جلوگیری از فعالیت سازمان‌های موفق می‌اندیشند بیش از این قابل تحمل نیست.

فیلمیران تنها در صورتی به فعالت صنفی ادامه خواهد داد که فضایی آزاد و با نشاط، همراه با همگرایی و تدبیر بر این فعالیت‌ها حاکم باشد. نه اقداماتی با رنگ و بوی حسد و کینه ورزی.

موسسه فیلمیران ضمن استقبال از تمامی نقد‌های سازنده همچنان به تلاش خود برای به روز کردن امکانات پخش فیلم و ارائه بهترین خدمات به صاحبان فیلم‌ها و در ‌‌نهایت طی مسیر برای اعتلای سینمای ایران ادامه خواهد داد انشا الله.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …