وی با بیان اینکه یادگیری با دیدن، موثرتر از شنوایی و سایر حواس است، افزود: از این رو فیلم در فرایند یادگیری موثرتر است و بنابراین جشنواره فیلم رشد باید گام بسیار مهمی را در شناخت استعدادها به ویژه در زمینه تولید فیلم های آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش و تربیت بردارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قدمت 43 ساله جشنواره بین المللی رشد، اظهار کرد: این جشنواره می تواند در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت نقش ویژه ای ایفا کند و برای نمونه سند تحول بنیادین نیازمند رسانه های غیرسنتی چون فیلم است.
وی ادامه داد: در سال های گذشته بسیاری از مدارس کشور هوشمند شده اند و محصولات فیلم رشد می تواند در غنی سازی کلاس های درس این مدارس بسیار موثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش معتقد است باید با تقویت دبیرخانه جشنواره فیلم رشد و توانایی صاحب نظران برای ارتقای دانش آموزان و فرهنگیان و غنی سازی فیلم های آموزشی گام برداشت و در پایان اظهار امیدواری کرد در مدت حضورش در آموزش و پرورش، جشنواره فیلم رشد را تواناتر، موثرتر و مفیدتر کند.
فیلم های آموزشی به درون مدارس راه یافته اند
حجت الاسلام بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم اختتامیه این رویداد ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری گفت: خدا رو شکر می کنم که فرهنگ تحول خواهی و حرکت رو به کمال در میان معلمان و کارشناسان نهادینه شده و امروز همکاران ما اجازه توقف قطار تحول را نمی دهند.
وی افزود: خوشبختانه فیلم های آموزشی در سالن ها و جشنواره بین المللی فیلم رشد محصور نیستند و به درون مدارس راه یافتند. هم چنین خدا را شکر می کنم وزیری در آموزش و پرورش منصوب شد که این وزارتخانه را به خوبی می شناسد، خوب گوش می دهد و همکاران خود را به خوبی راهنمایی می کند.
محمدیان اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید هر آنچه برای همه به ویژه دانش آموزان مهم است، اتفاق افتد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: من نگران نیستم که جشنواره رشد بتواند در جغرافیایی تعلیم و تربیت راه یاد زیرا این دغدغه چند سال پیش مان بود و امروز محقق شده و با تلاش همکاران من، فیلم های آموزشی در سالن ها محصور نیستند و به درون مدارس راه یافتند و امروز خودِ معلمان و دانش آموزان فیلمساز شده اند.
محمدیان هم چنین با اشاره به تولید بسته های آموزشی، ابراز کرد: تولید بسته های آموزشی بر اساس تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی در ادامه برگزاری جشنواره در سواحل مکران و خلیج فارس را یکی از افتخارات این دوره دانست و گفت: امروز جشنواره بین المللی فیلم رشد را در تمام دنیا می شناسند.
هم چنین حمیدرضا کفاش دبیر جشنواره بین المللی فیلم رشد در این مراسم اظهار کرد: این جشنواره حاصل تلاش بزرگانی است که سعی دارند با فیلم های آموزشی یادگیری علم و تحصیل را برای کودکان و نوجوانان به شیرینی شهد درآورند.
وی افزود: فیلم های آموزشی در ارتقای مفاهیم و علمی و جذابیت آن موثر است و وظیفه تولید این آثار را جشنواره بین المللی فیلم رشد پذیرفته و آن را به سرانجام رسانده است.
کفاش همچنین از دست اندرکاران برگزاری جشنواره، مشارکت کنندگان در برگزاری این رویداد و خبرنگاران رسانه های مختلف خبری برای کمک به برگزاری خوب چهل و سومین دوره جشنواره تشکر و گزارشی از روند برگزاری این دوره این رویداد سینمایی ارائه کرد.
نگاه رئیس نمایندگی کمیته بینالمللی صلیب سرخ به جشنواره فیلم رشد
اولیویه مارتین رئیس نمایندگی کمیته بینالمللی صلیب سرخ در ایران از دیگر حاضران این مراسم بود که در اختتامیه این رویداد گفت: صلیب سرخ تلاش می کند فیلمسازانی را که برای نمایش وضعیت انسانی هایی در تجربه جنگ، درگیری مسلحانه یا بلایای طبیعی، تلاش می کنند، تشویق کند.
وی افزود: اهمیت فیلم در کمک به آموزش افراد به ویژه جوانان شناخته شده است و از این رو این مساله اغلب از سوی مسئولان کشورهای جهان ترغیب می شود.
مارتین اظهار کرد: کمیته بین المللی صلیب سرخ از 4 سال پیش بر آن شد تا با اعطای جایزه بهترین فیلم بشردوستانه از آثاری که با این اهداف هم خوانی دارند، حمایت کند و از این در جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز برگزیدگانی را معرفی می کند.
برگزیدگان این رویداد بدین شرح معرفی و تقدیر شدند:
بلند داستانی:
“کلاس خنده” از باربارابره درو از هلند
“اوقات مشترک آن ها” از سید جمال سید حاتمی
“رویای سینما” از علی شاه حاتمی
“نیت پنهان” از تی پری پالادینو از لهستان (جایزه بخش ویژه داوران)
کوتاه داستانی:
“صبا” از رقیه توکلی
“مسی بغداد” از سهمی عمر خلیفه از عراق
“دریامرد” از معصومه حجازی
“سنگواره” از پیمان نهان قدرتی
مستند آموزشی:
“مزرعه ای که رویید و شهر شد” از یاسر خیر
“اک.اپ.اس” از محمد علی هاشم زهی
“بازخوانی یک خاطره” از حسن بهرام زاده
(هر سه دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت کردند)
پویانمایی (انیمیشن):
“بچه گربه” از شیوا صادق اسدی
“بابا بزرگ عجیب من” از دیناولیکوفسکایا از روسیه
“اورسوس” از رینیس پترسونز از لتونی
“سلطان و آهو” از پروین تجویدی
“نقاشی پرنسس” از یوهانس وایلانه – کلادوس مورشهویزر از آلمان
دانش آموزان فیلمساز:
“آرمان” از محمد طاهر شیخ زاده (پویانمایی) و “شهربادگیرها از مرضیه علامی (مستند) هر دو اول در این بخش
“هنر قلم زنی” از محسن زاهدی (مستند) و “سال به سال”از صادق علی یاری- عرفان ستار العیوب (پویانمایی) هر دو دوم در این بخش
“ققنوس” از غزل کیانی (مستند)
“فرشته های بی بال” از علیرضا براتی (داستانی) نفر اول در بخش دانش آموزی
“میزان از آرزو گلفام” (داستانی) نفر دوم در بخش دانش آموزی
فرهنگیان فیلمساز:
“پنجره” از محمد حسن محمودی
“دردی کشان” از داور علایی
“پرنیام” از علیرضا نوروزی خراسانی
“من او را می شناسم” از جلال نصیری و “آموزگار شهر من” از مهگان فرهنگ خاقان پور و “کلاس منهای وقتی که هستی” از محمد صادقی
حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش:
“صنایع چوب”از هوشنگ خواجه نوری
“تراشکاری” از احسان فولادی
“علوم اول دبستان” از رضا ضیایی دوستان
مارتین نمایندگی سازمان جهانی صلیب سرخ در ایران در مراسم اختتامیه چهل و سومین جشنواره بین المللی فیلم رشد جایزه ویژه خود را به فیلم “حنانه” به کارگردانی داریوش غذوانی از ایران اهدا کرد و همچنین “مسی بغداد” ساخته سهیم عمر خلیفه از عراق و “آسانسور” ساخته نیما عباس پور از ایران را به عنوان فیلم های بشر دوستانه معرفی و تقدیر کرد.