گردشگری تاکنون اولویت اعضای D8 نبوده‌است

گردشگری 1

گروه هشت کشور مسلمان درحال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند، از جمله پیمان‌هایی است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با هشت کشور صنعتی تشکیل شده‌است و پایه‌گذار آن نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق اسلام‌گرای ترکیه است که با سفر به کشورهای عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵، زمینه تأسیس این گروه را فراهم نمود. گروه کشورهای موسوم به D8 در واقع از تشکیلات جانبی سازمان کنفرانس اسلامی است.

با این وجود در طول چند سال گذشته سه بار اجلاس گردشگری در چارچوب D8 برگزار شده‏است، که نخستین جلسه در قالب کار گروه، دومین اجلاس در اصفهان و در سطح وزرا و سومین آن نیز طی دوروز گذشته در سطح نمایندگان گردشگری اعضا در تهران برگزار شد.
“سیدعلی‌محمد موسوی” دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال پیشرفت D8 درخصوص تاخیری که برای مطرح شدن نقشه راه توسعه گردشگری برای اعضای این سازمان بوجود آمده گفت: «گردشگری یکی از مباحث ۲۰ گانه‌ایست که سازمان D8 در آن فعالیت دارد. اما اجلاسی که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد سومین اجلاس گردشگری بود که توسط اعضا تشکیل شد چراکه گردشگری تاکنون در اولویت برنامه‌های اعضا نبود.»

توسعه اقتصادی و اجتماعی،تقویت موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، ایجاد تنوع و موقعیت‌های جدید در روابط بازرگانی، تقویت حضور در تصمیم‏سازی در سطح بین‌المللی وارتقای سطح زندگی مردم درکشورهای عضواز جمله اهداف اصلی این تشکل است.

او با اشاره به آنکه هشت کشور عضو D8 جمعا بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند یادآور شد: «این کشورها علاوه بر آنکه پتانسیل بالایی برای همکاری دارند، جاذبه‌های متعدد گردشگری برای توسعه این صنعت دارند. از این رو از ژانویه سال جاری که من به عنوان دبیرکل جدید سازمان انتخاب شدم، درخصوص گردشگری به غیر از ابعاد فرهنگی که دارد، به زمینه‌های اقتصادی آن هم توجه کردم. گردشگری می‌تواند یکی از منابع درآمدی کشورهای عضو نیز باشد به همین جهت امیدوارم در سال آینده بتوانیم دومین اجلاس وزارتی D8 را در پایتخت یکی از کشورهای عضو برگزار کنیم.»
به گفته موسوی، سازمان D8 قصد دارد از سال آینده برنامه گردشگری را در اولویت‌های خود قرار دهد و در برنامه جاری قصد آن است تا برنامه اجرایی برای توسعه گردشگری کشورهای عضو تدوین شود.
با وجود آنکه از سال ۲۰۰۸ تاکنون همواره از تدوین نقشه راه برای توسعه گردشگری اعضای D8 و تشکیل صندوق و … صحبت می‌شود اما تاکنون چنین اهدافی محقق نشده‌اند. موسوی در این خصوص گفت: «تمام این امور برای آن تاکنون محقق نشده‌اند که گردشگری جزء اولویت‌های سازمان D8 نبوده چراکه همواره بحث اقتصاد، تجارت و حمل و نقل در اولویت قرار دارد و تا زمانی که نتوانیم گردشگری را به عنوان یکی از راه‌های درآمدزایی و توسعه اقتصاد معرفی کنیم اینگونه خواهد بود.»

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …