عاشورا يك فرهنگ عميق است

عاشورا سند فرهنگي است كه پايدار ماند و ميراث ارزشمن139109060661دي است از تاريخ جوانمرداني كه با ثبت حماسه خود، نامشان و راهشان همواره جاودان خواهد ماند.

عاشورا نه يك حادثه بلكه يك فرهنگ است، فرهنگي برخاسته از متن اسلام كه نقش حياتي را در استحكام ريشه‌ها، رشد باورها و ارزش‌هاي ناب محمدي(ص) ايفا كرده است.

قيام عاشورا از سال 61 هجري تا امروز همچون چشمه‌اي جوشان و خروشان از آب زلال و گواراي خود تشنگان معرفت و حقيقت را سيراب كرده و الهام‌بخش بسياري از نهضت‌هاي حق عليه باطل بوده است.

نهضت حسيني ميراثي ماندگار شد كه سينه به سينه نقل شده و همچنان هر سال پر رنگ‌تر و با ارزش‌تر به آن پرداخته مي‌شود و البته اين ميراث با مخاطراتي مواجه شده كه بايد جدي گرفته شود. امروزه رفته رفته در بسياري از محافل عزاداري جاي منبرها و منبري‌ها خالي است و خبري از درس‌هاي اخلاقي و آموزه‌هاي ديني و اخلاقي در اين جلسات شبانه نيست!

امروز صداي طبل‌ها و سنج و … در تكيه‌ها طنين‌انداز است اما فقط حق‌الناس بر گردن برگزاركنندگان مي‌گذارد! دسته‌هاي عزاداري با حمل علامت‌هاي چندين صدكيلويي بين جوانان رواج پيدا كرده اما جاي ميراث اخلاقي و فرهنگي خالي است!
نسل امروز و آينده هنوز تشنه فضيلت و عدالت است و جوان امروز بايد در تلاش باشد تا از فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي انساني به صورت بهينه بهره گيرد. اين تفكر حياتي‌ترين، انديشه‌اي است كه مي تواند به بالندگي جامعه جوان امروز و آينده مدد رساند.

در صحنه عاشورا چنان آگاهانه در راه معشوق جان‌سپاري كردند كه تا ابد زنده است و همين ويژگي عاشورا و نهضت حسيني را به ماندگارترين ميراثي تبديل كرده كه از هر زاويه نيز در ميراث ملموس و ناملموس ما جاي گرفته است. از تعزيه و تعزيه خواني گرفته تا پاسداري و حفاظت از بقاع متبركه.

عاشورا اگرچه يك روز بود اما دامنه تاثير آن تا ابديت كشيده شد و چنان در عمق دل‌ها اثر گذاشته است كه همه ساله دهه محرم و به ويژه روز عاشورا، اوج عشق و اخلاص نسبت به اسوه جهاد و شهادت حضرت حسين‌بن علي(ع) خواهد بود.

Check Also

مدت زمان صدور مجوزها در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد

به‌گزارش ایرانگرد نیوز و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «در راستای اصلاح …