به بهانه بررسی پرونده ثبت جهانی؛ ارزیاب یونسکو از شهر سوخته بازدید کرد

ارزیاب یونسکو از شهر سوخته بازدید کرد

ارزیاب یونسکو برای اطلاع از صحت اطلاعات ارائه شده در پرونده ثبت جهانی شهر سوخته كه به عنوان هفدهمين اثر جهت ثبت در فهرست میراث جهاني به سازمان يونسكو ارسال شده است از این سایت باستانی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرانگرد نیوز در ابتداي اين سفر مارکو بايوني، ارزياب يونسكو به همراه محمد حسن طالبيان، رييس دفتر ثبت جهاني سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري، سنجراني مديركل ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان و شيرازي مدير پايگاه شهرسوخته از جاذبه های تاریخی سیستان و بلوچستان بازدید کردند.
ارزیاب یونسکو در ادامه سفر خود از بخشهاي مختلف موزه منطقه اي جنوب شرق (بخش نمايشي،‌اداري،‌فني،‌مرمت،‌آزمايشگاه) بازديد و از نزديك اشياء شاخص شهرسوخته(نخستين چشم مصنوعي،‌نخستين معرق كاري،‌نخستين تخته نرد،‌ نخستين خط كش و …) همچنين اشياء ساير سايتها، تصاوير جاذبه ها و بخشهاي مردم شناسي و بوم شناسي موزه آشنا شد.
همچنین در این سفر، بايوني و هيئت همراه مسير زاهدان به شهرسوخته را با بالگرد هلال احمر طي کرده و و حريم شهرسوخته را از منظر هوايي مورد ارزيابي قرار دادند.

ارزياب سازمان يونسكو پس از ورود به شهرسوخته از قسمت هاي مختلف سايت، تپه هاي شهرسوخته،‌گورستان، ساختمانها،‌محوطه ها، عرصه و حرايم شهرسوخته، همچنين از نمايشگاههاي موقت، سياه چادر محل پخت نان هاي محلي، موزه باستان شناسي و مجتمع فرهنگي پژوهشي(آزمايشگاه، كارگاهها، كتابخانه، اسناد و مدارك، آمفي تئاتر) بازديد کرد.

گفتنی است، با توجه به ارسال پرونده ثبت جهانی شهر سوخته به یونسکو مارکو بایونی به عنوان ارزیاب یونسکو برای اطلاع از صحت اطلاعات ارائه شده در این پرونده، از شهر سوخته بازدید کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …