مدیرکل امور موزه‎ها؛ کشورهایی که مشکل سیاسی با ما دارند نقطه هدف فعالیت‌های فرهنگی اند

کشورهایی که مشکل سیاسی با ما دارند نقطه هدف فعالیت‌های فرهنگی اند

مدیرکل امور موزه ها با اشاره به اینکه نقطه هدف فعالیت های فرهنگی باید کشورهایی باشد که بیشترین مشکل را از نظر سیاسی با کشور ما دارند، افزود: این ایده در دوره قبل وجود نداشته و فعالیت های منسجم و درستی در شکل گیری ارتباط فرهنگی نبوده است.

محمدرضا کارگر: در اساس بحث ارتباط با موزه‌های بزرگ دنیا مشکلی نیست اما اختلاف نظرهایی در زمینه تبادل اشیا  وجود دارد، برخی معتقدند اشیاء درجه یک و با کیفیت نباید در این ارتباطات فرهنگی رد و بدل شود.

کارگر ضمن اعلام مخالفت با چنین اظهارنظرهایی ادامه داد: اگر می خواهیم بخشی از تمدن و فرهنگ کشور را معرفی کنیم و در معرض دید مردم کشورهای دیگر قرار دهیم باید بهترین و باارزشترین داشته‌هایمان را عرضه کنیم تا فرصت قضاوتی درست را به بازدیدکنندگان بدهیم.

وی  تصریح کرد: به طور مثال معرفی دوران صفویه بدون کتاب‌های تاریخی  و صنعت کاشی این دوران معنایی ندارد و فرصت شناخت را به بازدیدکننده نمی دهد، باید مصلحت ها  را در نظر بگیریم اما خودمان را محدود نکنیم.

مدیرکل امور موزه ها با اشاره به اینکه ارتباطات فرهنگی در دوره قبل شکل درست و منسجمی نداشته است، یادآور شد: بسیاری از پروژه ها براساس نوع سیاست های فرهنگی دوره قبل حالت بلاتکلیفی دارد، مسئولین پیش از ما این تفکر را داشتند که فقط باید با کشورهایی  ارتباط فرهنگی داشته باشند که ارتباط سیاسی قوی با آن کشور برقرار است.

کارگر ضمن رد این نوع تفکر در ایجاد ارتباط فرهنگی، افزود: اساس کار فرهنگی با رویه‌ای که پیش از این وجود داشته است متفاوت است، چراکه وقتی جایی سیاست به بن بست می رید فرهنگ کارش را آغاز می کند، به طور مثال اگر ما با فلان کشور دچار فهم سیاسی  اشتباه هستیم می توانیم از طریق اقدامات فرهنگی این فهم اشتباه را تصحیح کنیم.

وی گفت: اگر در قسمتی از اروپا فهم غلطی از ایران وجود دارد که این امر موجب عدم ارتباط با این کشورها شده است می توان برای ارائه یک تصویر درست و فرصت شناخت، از ارتباطات فرهنگی بهره برد.

مدیرکل امور موزه ها با اشاره به اینکه نقطه هدف فعالیت های فرهنگی باید کشورهایی باشد که بیشترین مشکل را از نظر سیاسی با کشور ما دارند باشد، افزود: این ایده در دوره قبل وجود نداشته و فعالیت های منسجم و درستی در شکل گیری ارتباط فرهنگی نبوده است.

کارگر ادامه داد: طی سال های گذشته در خصوص ارتباط فرهنگی به صورت سلیقه ای رفتار شده، ما درصدد فراهم کردن زمینه ها و بسترهای لازم برای شکل گیری منسجم ارتباطات فرهنگی با کشورهای مختلف هستیم.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …