سمندریان در “قاب‌های 40 ساله”/ تئاتر شهر بیشتر از عمرش پیر شده است


به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه 22 تیرماه سالن انتطار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان چهره‌هایی چون حسین پاکدل، اکبر زنجانپور، اسماعیل خلج، رحمت امینی و خسرو احمدی بود که برای افتتاح نمایشگاه پوستر “قاب‌های 40 ساله” در مجموعه حضور پیدا کرده بودند. در ابتدای این مراسم محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی تئاتر شهر مطلبی را در یاد و خاطره زنده‌یاد حمید سمندریان قرائت کرد. سپس از زنجانپور دعوت شد که سخنانی را ارائه دهد.


این کارگردان و بازیگر تئاتر سخنان خود را این چنین آغاز کرد: در همه جای دنیا ساختمان‌های هنری مثل تئاتر شهر را به گونه‌ای می‌سازند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند تا صدها سال عمر داشته باشند و آیندگان بدانند که در گذشته چه اتفاقاتی در عرصه هنر افتاده است.


زنجانپور با اشاره به 40 سال عمر تئاتر شهر تأکید کرد: کسی که تئاتر شهر را می‌بیند باور نمی‌کند که این بنا تنها 40 سال دارد. هر کس که این مجموعه را ببیند فکر می‌کند تئاتر شهر خیلی پیرتر است چون متأسفانه رسیدگی لازم در این سال‌ها به آن نشده است.


کارگردان نمایش‌ “دشمن مردم” ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی نمایشگاه پوستر تئاتر در مجموعه تئاتر شهر و حضور هنرمندان برای افتتاح این نمایشگاه یادآور شد: ای کاش کسانی هم که این پوسترها را خلق کرده‌اند نیز در این افتتاحیه حضور داشتند و از آن‌ها تقدیر می‌شد.


در ادامه این مراسم افتتاحیه که با حضور جمعیتی اندک و به قول مدیر روابط عمومی تئاتر شهر به صورت خودمانی برگزار شد، ابراهیم حسینی به عنوان مسئول نمایشگاه “قاب‌های 40 ساله” ارائه داد. وی گفت: بعد از نمایشگاه پوستر تئاتری که انجمن طراحان گرافیک سال گذشته در موزه امام علی (ع) برگزار کردند تصمیم گرفتیم چنین نمایشگاهی را در تئاتر شهر نیز برپا کنیم.


وی با اشاره به اینکه قرار است تعاملی بین مجموعه تئاتر شهر و انجمن طراحان گرافیک انجام شود، تصریح کرد: تئاتر شهر مرکز اسناد و کتابخانه دارد اما ابزاری برای نگهداری پوستر تئاتر ندارد.


این طراح پوستر و عکاس تئاتر با اشاره به مرغوبیت چاپ سیلک برای تولید پوستر یادآور شد: متأسفانه در بین تمامی پوسترهایی که در نمایشگاه “قاب‌های 40 ساله” ارائه شده‌اند تنها دو پوستر با این نوع چاپ وجود دارند و اکثر پوسترها چاپ دیجیتال هستند. در این نمایشگاه از هر سال عمر تئاتر شهر یک پوستر با مشاوره آقایان ابراهیم حقیقی و قباد شیوا انتخاب و نمایش داده شده است.


حسینی با اشاره به حضور آثار اکثر طراحان شناخته شده و همچنین جوان تئاتر در نمایشگاه “قاب‌های 40 ساله” گفت: مسن‌ترین طراح که اثرش در این نمایشگاه حضور دارد آقای صادق بریرانی است که بیش از 80 سال سن دارد و سرور یزدی نیز جوان‌ترین طراحی است که پوسترش در “قاب‌های 40 ساله” در معرض دید قرار گرفته است.


پایان بخش مراسم افتتاحیه نمایشگاه “قاب‌های 40 ساله” نیز تقدیر از سیروس حاجیلو از کارکنان با سابقه مجموعه تئاتر شهر که طی روزهای آینده بازنشسته می‌شود با حضور حسین پاکدل، اکبر زنجانپور و اتابک نادری رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر بود.


سپس با رونمایی از پوستر زنده‌یاد حمید سمندریان توسط اسماعیل خلج نمایشگاه “قاب‌های 40 ساله” در مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …