دكتر نجفي در نشست با فعالان صنايع دستي خراسان رضوي خبرداد ایجاد دهكده‌هاي صنايع دستي در سراسركشور

ایجاد دهكده‌هاي صنايع دستي در سراسركشور

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور در نشست پيش از ظهر امروز خود با فعالان صنايع دستي و هنرهاي سنتي خراسان رضوي از ايجاد دهكده هاي صنايع دستي در كشور خبر داد.

به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع د ستي و گردشگري كشور،  محمدعلي نجفي با اشاره به ظرفيتهاي بالاي كيفي و كمي و فراگيربودن صنايع دستي خراسان رضوي دركشور و استان افزود: بايد تلاش كنيم تا صنايع دستي را به جايگاهي در شأن خود برسانيم.

وي خاظرنشان كرد : جاي تأسف است كه در مقايسه با سالهاي قبل از انقلاب بازارهاي صنايع دستي خود را از دست داده ، ميدان را به رقبا واگذار كرده و مردم را از ارتباط فرهنگي و معنوي و روزمره با توليدات صنايع دستي دور كرده ايم.

وي با اشاره به تغيير سليقه مردم در استفاده از صنايع دستي و جايگزيني صنايع دستي هند و چين به جاي آثار ايراني گفت: متأسفانه در اين زمينه فرهنگ سازي و تبليغات مناسب انجام نشده و به نيازهاي مردم در زمينه توليدات صنايع دستي توجه نكرده ايم ، از اين رو مردم به سمت استفاده از صنايع دستي كشورهاي ديگر و توليدات صنعتي سوق داده شده اند.

او با تاكيد بر تلاش براي تغيير وضع نامطلوب فعلي و برنامه ريزي براي كسب رونق سابق گفت : باتوجه به فراهم بودن شرايط از نظر ظرفيت و قابليت و هم چنين بهره مندي هنرمندان و فعالان اين حوزه از تكنيك و هنر ، بايد صنايع دستي درخور شأن ملت و فرهنگ مان را احيا كنيم.

نجفي به انجام برنامه ريزي هاي مختلف براي تحقق اين امر اشاره كرد و گفت: بايد ببينيم چگونه مي توان صنايع‌دستي را به اتوبان  اقتصادي كشور متصل و جريان رشد يابنده در اين صنعت را ايجاد كرد.

معاون رييس جمهور ادامه داد: كار صنايع دستي بايد اقتصادي تلقي شود و توليدكنندگان و صنعتگران از نظر اقتصادي تامين شوند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري با بيان اينكه دولت بايد تا مقطعي از اين موضوع حمايت كند ، گفت: البته اينكه صنعتي بخواهد با اتكاي كامل به دولت جايگاه بيشتري به دست آورد محال است .

وي با اشاره به اين موضوع كه دولت بايد فعاليت هاي تصدي گردي را كنار گذاشته و به سراغ مسائل اصلي حاكميتي مردم برود گفت : بايد روي اين مسئله كار كرد ، شايد لازم باشد از حضور مشاوران استفاده و طرحي را ارائه كنيم كه در چارچوب آن و بر مبناي دورنماي مشخص از نظر زماني موضوع اقتصاد هنرمندان و صنعتگران قابل دفاع باشد.

 نجفي ايجاد ارتباط بين صنايع دستي و گردشگري را راهكار ديگري براي احيا و توسعه صنايع دستي برشمرد و گفت: بعضي از متقاضيان صنايع دستي ،گردشگران داخلي و خارجي هستند . در واقع فضاي گردشگري گرايش به خريد از محل را ایجاب مي كند

 او خاطرنشان كرد: گردشگراني كه براي زيارت امام رضا(ع) به مشهد مقدس سفر مي كنند عمدتاً از خوراكي ها به عنوان سوغات سفر خريد مي كنند اين در حالي است كه صنايع دستي مي تواند بخشي از سبد خريد زائران باشدحتي خريدهاي خوراكي مي تواند در پوشش بسته بندي صنايع دستي ارائه شود. در اين صورت مي توان سليقه وذائقه زائران را به خريد صنايع دستي تغيير داد.

معاون رييس جمهور براي ارائه محصولات صنايع دستي به دو رويكرد اشاره كرد و گفت: ما مي توانيم از ظرفيت نمايشگاه ها و بازارچه هاي موجود استفاده كرده و حتي فراتر از آن بر روی ايجاد دهكده هاي صنايع دستي در كشور كار كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه يكي از اين دهكده ها بايد در مشهد مقدس ايجاد شود گفت: اين دهكده ها مي توانند با سرمايه گذاري دولت و همچنين فعالان بخش خصوصي براي اشاعه و رشد اين صنعت ايجاد شوند.

نجفي استفاده از فضاهاي عمومي مانند پاركها و دانشگاه ها را از ديگر راه هاي ارائه و معرفي محصولات صنايع دستي برشمرد و گفت: اين مراكز مي توانند به شكل دائمي يا فصلي براي اين منظور در نظر گرفته شده و صنعتگران براي آموزش و فرهنگ سازي و نمايش توانمندي هاي خود از اين مراكز استفاده كنند.

گفتني است دكتر نجفي در سفر خود به مشهد مقدس در بدو ورود با تشرف به حرم حضرت ثامن الحجج، بارگاه ملكوتي اين امام همام را زيارت و سپس از موزه بزرگ خراسان و نيز مركز آفرينش ها و پژوهش هنرهاي سنتي در خانه ملك بازديد كرد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …