بازبینی ثبت بی رویه آثار ملموس و ناملموس/تدوین استانداردهای موزه ای برای نخستین بار

ImageHandler.ashx

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گزارش عملکرد 100 روزه این معاونت از تدوین استانداردهای موزه برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: ثبت بی‌رویۀ تعداد بی‌شماری آثار ملموس و غیر ملموس فرهنگی که در دوره قبل اتفاق افتاده است، باید مورد بازبینی قرار گیرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی حجت در گزارش عملکرد 100 روزه معاونت میراث فرهنگی از وجود رویکرد حفاظت صرف کالبدی در نگهداری آثار تاریخی- فرهنگی مهم و ثبت جهانی شده کشور در دوره پیشین انتقاد کرد و گفت: برای ارتقاء رویکرد از حفاظت کالبدی به حفاظت اجتماعی- فرهنگی برنامه ریزی‌های منسجمی در این معاونت در حال انجام است.

وی تبدیل آثار تاریخی- فرهنگی شاخص و ثبت شده جهانی با توجه به پراکندگی آنها در کشور، به شبکه ای منسجم را از اهداف معاونت میراث فرهنگی در این حوزه دانست و اظهار داشت: ایجاد بستر جهت حضور و مشارکت مردمی در احیاء ارزش های فرهنگی، همکاری وسیع با مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی در سطح ملی و بین المللی وطراحی الگویی واحد برای جوامع علمی و پژوهشی میراث فرهنگی در زمینه صیانت و حفاظت از ارزش های تاریخی- فرهنگی و معرفی و آموزش از مواردی است که مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور از تدوین استانداردهای موزه برای اولین بار و استاندارد کردن موزه‌های کل کشور خبر داد و اظهار داشت: طرح «آمایش سرزمین و موزه» که زمینه برنامه‌ریزی کامل را برای گسترش موزه‌های کشور در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه و همچنین وضعیت فعلی موزه‌های کشور را ارزیابی و تعیین تکلیف کرد، در ماه‌های گذشته با تلاش همکاران ما در اداره کل موزه ها انجام شد.

حجت ضمن اشاره به اجرایطرح ملی “هر خانواده، یک موزه” تصریح کرد: در این طرح تلاش می شود تا هر خانواده با توجه به آثار موجود و مربوطه، اقدام به ایجاد موزه خانوادگی کند و موزه‌داری از درون هر خانواده ایرانی آغاز شود.

وی همچنین برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه های نیمه تمام موزه‌ای کشور را از دیگر اقدامات این معاونت دانست و گفت: روند ساخت برخی از این موزه ها سال ها تداوم داشته است، برای مثال 12 موزه منطقه‌ای که تعدادی از آنها دچار فرسایش شدید شده و دخل و تصرف‌های غیر کارشناسی نیز در آنها صورت گرفته است، باید مورد بازبینی قرار گیرند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: این معاونت در برنامه 100 روزه خود، آماده‌سازی موزه‌ها برای حضور کودکان و معلولین و ملی کردن طرح حفاظت اموال و آثار فرهنگی-تاریخی را در دستور کار خود داشته است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری به لزوم بازبینی در ثبت بی‌رویۀ تعداد بی‌شماری آثار ملموس و غیر ملموس فرهنگی اشاره کرد و گفت: با وجود تنوع اقلیمی و زیست محیطی ایران، تاکنون هیچ اثر طبیعی از ایران در فهرست جهانی ثبت نشده است.

وی خروج آثار از فهرست ثبت توسط محاکم قضایی را از دیگر معضلات بیشمار حوزه ثبت آثار دانست.

حجت همچنین گفت: مذاکراتی هم با یونسکو انجام شده و طرحی مبنی بر این که مفاخر و میراث معنوی ایران به نام کشورهای دیگر ثبت نشود به این موسسه ارسال کرده ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور از بررسی و صحت‌سنجی مجموعه آثاری که به سرعت ثبت شده‌اند خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت میراث طبیعی ایران، برای شناساندن تنوع اقلیمی کشورمان به جهان یعنی ثبت آثار طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی با جدیت در معاونت میراث فرهنگی سازمان دنبال می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه اولویت ثبت جهانی با آن دسته از آثار و مفاخری است که امکان مصادره آنها توسط کشورهای همسایه وجود دارد، تصریح کرد: تغییر الگوی ثبت آثار باید به نحوی باشد که مشوق مالکین آثار تاریخی بتواند در جلوگیری از خروج آثار ثبتی از فهرست میراث ملی موثر باشد.

حجت وضع موجود دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: عدم امکان پاسخگویی به آثار متعدد ثبت شده ملموس، عدم وجود اختیارات لازم برای صیانت از آثار و تفویض اختیار به استان‌ها که زمینه‌ساز صدمه به آثار ثبتی شده است، تنها بخشی از مشکلات موجود در این حوزه است.

وی ضمن اشاره به اینکه در خصوص بهبود وضع دفتر حفظ و احیاء بناها چند اقدام فوری صورت گرفت، افزود: صدور دستورات لازم جهت جلوگیری از تخریب آثار و تلاش جهت ارتقاء سطح مدیریت در واحدهای تابعه از جمله اقداماتی است که در طول چند ماه گذشته به انجام رسیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور تقویت مشارکت مردمی در صیانت از آثار تاریخی را لازم و ضروری دانست و گفت: گسترش اقدامات حفاظتی در سطح بافت‌های تاریخی کشور و ایجاد زمینه برای معرفی هرچه بیشتر آثار جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت های دفتر حفظ و احیاء بناها در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …