دکتر نجفی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستان خیال‌پرداز؛ دولت به صنایع دستی امیدوار و علاقه‌مند است/نگاه مثبت به سازمان در بودجه سال 93

دولت به صنایع دستی امیدوار و علاقه‌مند است/نگاه مثبت به سازمان در بودجه سال 93

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح نمایشگاه دستان خیال‌پرداز از نگاه مثبت به سازمان در تنظیم بودجه سال 93 خبر داد و افزود: مجموعه دولت و سازمان به صنایع دستی امیدوار و علاقه‌مند است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در مراسم افتتاح نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی با عنوان دستان خیال پرداز در خانه هنرمندان ایران، با اشاره به اینکه دولت یازدهم و سازمان میراث فرهنگی به صنایع دستی و هنرهای سنتی که نقطه اتصال هنر و صنعت است علاقه‌مند و امیدوار هستند، گفت: با توجه به اینکه رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌تواند راهکاری مناسب برای حل بخشی از مشکلات اقتصادی و اشتغال باشد ، ما از هر فرصتی برای بحث و بررسی مشکلات موجود در این حوزه استفاده می‌کنیم.

وی افزود: مشکلات باید به طور دقیق بررسی و شناسایی شوند و راه‌حل عملیاتی و مناسبی برای رفع آنها اتخاذ شود.

نجفی در ادامه از ارسال نامه‌ای در رابطه با کار صنعتگران به هیات دولت خبر داد و تصریح کرد: موضوع معافیت مالیاتی صنایع دستی در این نامه مطرح شده است هرچند اعتقاد دارم صنایع دستی باید از طرق دیگر مورد حمایت قرار بگیرد نه از طریق معافیت مالیاتی.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اجرای طرح معافیت مالیاتی برای صنایع دستی نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت: بودجه سال 93 با نگاه مثبت به سازمان و پیش‌بینی تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه‌ای جدید تنظیم شده است.

معاون رئیس جمهور همچنین از مصوبه هیات وزیران در خصوص استفاده گردشگری و صنایع دستی از امتیازات بخش صنعت به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای حمایت از صنعتگران یاد کرد و گفت: بخش صنایع دستی امکان استفاده از منابع ریالی صندوق توسعه ملی را در سال آینده دارد که استفاده از این امکان نیازمند رشد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

نجفی تاکید کرد: اگر ما برنامه مناسبی تدارک دیده باشیم و ظرفیت‌های جدیدی در سازمان و بخش خصوصی ایجاد کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صنایع دستی، مسئله کاربردی کردن این هنر است، افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی باید در زندگی روزمره مردم احساس شود که این مسئله از یکسو نیازمند فرهنگ سازی و آشناسازی آنها با قابلیت‌های صنایع دستی است و از سوی دیگر همت و اراده صنعتگران را می‌طلبد.

وی ادامه داد: صنعتگران باید با نوآوری و خلاقیت پاسخگوی نیازهای انسان امروز باشند.

نجفی چرخه صادرات را زنجیره‌ای متصل به هم دانست و گفت: از بازاریابی تا تعیین کشورهای هدف برای صادرات باید مورد مطالعه قرار گیرد و ضعف‌ها شناسایی و برطرف شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورود فکر نو به صنایع دستی را عامل مهمی در اشاعه این هنر دانست و اظهار داشت: استفاده از امکانات و فضاهای دانشگاهی و برگزاری نمایشگاه‌هایی با حضور استادکاران پیشکسوت رشته‌های صنایع دستی در این نمایشگاه‌ها می‌تواند موجب ورود انرژی، خلاقیت و نوآوری به این هنر شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ایجاد نمایشگاه، بازارچه و راه‌اندازی دهکده صنایع دستی روش‌های سنتی خوبی است اما با تغییر زاویه دید می‌شود از امکانات دیگر هم برای توسعه این هنر استفاده کرد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …