هیچ‌کس نمی‌تواند مخالف فرمان امام(ره) حکمی صادر کند/حکم واگذاری اختیار سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستضعفان ناشیانه است

هیچ‌کس نمی‌تواند مخالف فرمان امام(ره) حکمی صادر کند/حکم واگذاری اختیار سعدآباد و نیاوران به بنیاد مستضعفان ناشیانه است

مدیرکل امور حقوقی و املاک حکم صادر شده در دادگاه شعبه 6 مبنی بر واگذاری اختیار مجموعه‌های نیاوران و سعدآباد به بنیاد مستضعفان را ناشیانه دانست و گفت: قاضی نمی‌تواند بدون توجه به نص صریح قانون که به تصویب شورای نگهبان رسیده و پشتوانه‌اش فرمان امام خمینی(ره) است، حکمی صادر کند.

امید غنمی  افزود: بعد از انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) حکم حکومتی صادر کردند خطاب به شورای انقلاب اسلامی که ریاست آن را شهید دکتر بهشتی بر عهده داشت و مقام معظم رهبری نیز یکی از اعضای این شورا بودند، فرمان از این قرار بود که کلیه اموال منقول و غیرمنقول سلسه پهلوی به نفع مستضعفان مصادره و هزینه شود.

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان ادامه داد: این حکم با نظارت و مدیریت شورای انقلاب اسلامی اجرا و داشته‌های سلسله پهلوی برای مستضعفان هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه در همان زمان کاخ‌های نیاوران و سعدآباد از این قاعده مستثنی شدند، یادآور شد: در سال 1359 شورای انقلاب به عنوان مدیر و مجری فرمان حضرت امام(ره) طی مصوبه‌ای اعلام کرد، کاخ‌های سعدآباد و نیاوران در اختیار وزارت فرهنگ وقت که در حال حاضر وظایف و اختیارات آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفویض شده است، قرار گیرد.

غنمی ادامه داد: مصوبه شورای انقلاب با اصلاحاتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گرفت و به یک قانون تبدیل شد.

مدیرکل امور حقوقی و املاک افزود: بنا بر این قانون، 36 سال است که دو مجموعه نیاوران و سعدآباد در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به عنوان متولی میراث فرهنگی کشور، قرار دارد.

وی تصریح کرد: اما در این بین بنیاد مستضعفان با ارائه دادخواستی علیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به دادگاه شعبه 6 دادگاه انقلاب اسلامی اصل 49 که به طور اختصاصی پرونده های بنیاد مستضعفان را پیگیری می کند، اعلام کرده است که مطابق فرمان حضرت امام(ره) دو مجموعه نیاوران و سعدآباد نیز باید به این بنیاد واگذار شود.

غنمی با اشاره به اینکه این شعبه بدون هیچگونه توجهی به نص صریح قانون، حکمی مبتدی را صادر کرده است، گفت: این حکم بدون توجه به حکمی که شورای انقلاب اسلامی به طبع فرمان حضرت امام خمینی(ره) صادر کرده و در حکم فرمان ایشان است، صادر شده است.

مدیرکل حقوقی و املاک سازمان افزود: این مسلم است که هیچ‌کس نمی‌تواند مخالف فرمان امام خمینی(ره) حکمی صادر کند و به نظر می رسد در صدور حکم این دادگاه که اختیار مجموعه های نیاوران و سعدآباد را به بنیاد مستضعفان داده اشتباه فاحشی صورت گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: صدور این حکم یک اشتباه ناشیانه از سوی دادگاه بود است و بدون تردید در مرحله تجدیدنظر حکم مذکور نقض می‌شود.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …