برنامه‌ای که مجری آن غش کرد/ طنزپرداز برتر کله‌قند طلایی جایزه می‌گیرد


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری برنامه طنز “قند پهلو” امروز سه شنبه یک مرداد با حضور رضا رفیع طراح و مجری، امیر قمیشی تهیه‌کننده، اسرافیل علمداری قائم مقام شبکه آموزش و اهالی رسانه در ساختمان این شبکه برگزار شد.


رفیع در این نشست شکل گرفتن بر بستر طنز را تفاوت “قند پهلو” با سایر برنامه های طنز دانست و تاکید کرد: ما این برنامه را با عجله همت مضاعف و روحیه جهادی تولید کردیم به این ترتیب که 10 شب تا 5 صبح سر ضبط برنامه بودیم و برخی از قسمت هایی که دیده اید ممکن است ساعت 3 صبح ضبط شده باشد. به هر حال با هر شیوه ای بود با خوردن قرص پروپرانول برای تنظیم ضربان قلب و شربتی که پشت دکور مخفی کرده بودند ضبط برنامه به انجام رسید.


در ادامه علمداری نیز “قندپهلو” را برنامه‌ای معرفی کرد که با اقبال عمومی مواجه بوده و در این‌باره گفت: اجرای رفیع و شهرام شکیبا به عنوان داور برنامه قوت این کار است و ارتباط صمیمی و طنز بین این دو در کنار حضور طنزپردازان نقاط مختلف کشور برنامه را دیدنی کرده است.


قمیشی نیز در سخنانی درباره آغاز کار برنامه “قند پهلو” توضیح داد: ماجرا همین پیش از پنج روز مانده به ماه رمضان آغاز شد در واقع دو سال پیش بود که پیشنهاد تهیه برنامه مشاعره طنز از یکی از شبکه‌ها به من داده شد اما گرفتاری های کاری و این تصور که چنین کاری شدنی نیست انصراف من را به دنبال داشت. آن برنامه نیز به یکی از زبده‌ترین تهیه‌کنندگان واگذار شد اما به مرحله تولید نرسیده، در پیش تولید متوقف شد.


وی افزود: “شاخ نبات” نیز برنامه ای رادیویی بود که در 24 قسمت تولید شد اما هفت قسمت از آن بیشتر روی آنتن نرفت. بنابراین زمان ارائه پیشنهاد تولید “قند پهلو” از شبکه آموزش تاکید کردم قرار نیست مشاعره طنز بسازیم بلکه این بخش صرفا 8 دقیقه از برنامه 52 دقیقه ای ما را شامل می شود از طرفی پرچم دار مشاعره در شبکه آموزش اسماعیل‌آذر است و ما قرار نیست جایگزین آن باشیم.


این تهیه کننده با اشاره به شناخت رفیع به عنوان شخصیتی با ویژگی های علمی و طنازی های شخصی در خصوص پیوستن او به “قند پلهو” گفت: شایسته ترین سمت برای رفیع آخرین سردبیر هفته نامه گل آقا بودن است و ما به حق روح بلند کیومرث صابری فومنی گل آقای ملت ایران امیدواریم آخرین سردبیر گل آقا به عنوان ناخدا این کشتی را به سلامت به مقصد برساند.


وی تاکید کرد: طبق نظر علمداری “قند پهلو” از فردا دوم مرداد به خاطر همزمانی پخش با یکی از سریال های پربیننده با یک ربع تاخیر در ساعت 21:45 روی آنتن می رود.


در ادامه نوبت به سوال خبرنگاران رسید و خبرنگار مهر به ناهماهنگی کارگردانی با اجرا و عدم تناسب میان بخش های فنی و محتوایی انتقاد و تاکید کرد گرچه رفیع در کلامش مجری شق و رقی نیست اما یک جا ایستادن او جای انتقاد دارد که قمیشی در پاسخ به این انتقاد با اشاره به برنامه شب گذشته اظهار کرد: حضور داور مهمان در برنامه تجربه ای تازه بود که در آخرین برنامه روی آنتن رفته که مورد انتقاد شما قرار گرفت وجود داشت. به این ترتیب که ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری در کنار شهرام شکیبا با عنوان داور حاضر شد و امانت داری ایجاب می کرد که ما این قسمت را روی آنتن بفرستیم. تصور می کنم این نخستین قسمتی بود که ما ضبط کردیم و به صورت اتفاقی دیشب روی آنتن رفت چرا که معمولا سازندگان برنامه های تولیدی تلاش می کنند بهترین برنامه هایشان را ابتدا روی آنتن بفرستند و برنامه های متوسط را در میانه پخش قرار دهند.


وی ادامه داد: در برنامه های بعدی خواهید دید که داوران مهمان شرکت کنندگانی هستند که مسابقه را واگذار کردند اما شأنیت داوری داشتند گرچه من معتقدم بچه های فنی در این برنامه کاری کارستان کردند آن هم زمانی که ما شبی 200 دقیقه خروجی داشتیم. از 10 شب کار نورپردازی آغاز می شد، ساعت 11 شکیبا که اجرای برنامه دیگری پیش از این ساعت را بر عهده داشت به ما ملحق می شد و حتی بعضی شب ها برنامه با سحر مصادف شد و دوستان با یک ساندویچ روزه خود را آغاز کرده و برنامه را ادامه می دادند.


این تهیه کننده تصریح کرد: من شرمنده قاسم رفیعا شدم که ساعت 7 صبح پس از سه روز رقابت برای بازگشت به مشهد راهی فرودگاه شد. شاعرانی که به نازپروردگی شهرت دارند 4 شب در یک هتل ساده مهمان ما بودند تا در آخرین شب به رقابت با هم بپردازند. من خجالت کشیدم وقتی فشار خون رفیع پایین آمد و غش کرد. از حضور تاثیرگذار علمداری، دکتر ساری، قاسمی مدیر شبکه تشکر می کنم. باید در نظر بگیرید شناسایی فرم برنامه ما زمان می برد و کار سختی بوده است اما فرم ارائه شده کنونی نیز قابل قبول و یک سر و گردن از فرم معمول بالاتر بوده است.


رفیع نیز در ادامه با بیان این که باید دور من داربست می زدند، اظهار کرد: در قندپهلو برای نخستین بار طنز مطبوعاتی با رسانه پیوند خورد. طنز در صدا و سیما مولفه ها و شگردهای خوبی دارد که قطب مقابل آن طنز مطبوعاتی است. طنزنویس از استعاره نظیرسازی یا تجاهل استفاده می کند و این متفاوت است با این که بخواهید طنزی را مقابل دوربین اجرایی کنید چرا که ممکن است با شکست مواجه شوید. جای طنز مطبوعاتی روی کاغذ است و نزدیک کردن این دو ساحت به یکدیگر دشوار به نظر می رسد.


وی افزود: در اجرای من نیز خنده ای نمی بینید و برخوردی جدی دارم چرا که می خواهم به شعور مخاطب احترام بگذارم. این موضوع یکی از مولفه های ما در گل آقا نیز بود. نحوه اجرای من کاملا تعمدی است. این که حواست به طور همزمان به محتوا، به دوربین و زمان برنامه باشد دشوار است.


این طنزپرداز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که 70 درصد از محتوای برنامه رضایت دارد، گفت: در ابتدا از کسانی که به طنزهای تلویزیونی انتقاد داشتند گفتیم طی جسارت شبکه، جرات دوستان و جهالت بنده اتفاقی قرار است شکل بگیرد و لطفا شما با داشته های ادبی خود بیایید و کاری متفاوت انجام دهید. در ادامه کار ما از آن جهت دشوار بود که یافتن طنزی که واجد معنا و لبخند آن هم در یک بیت باشد سخت به نظر می رسید و از طرفی پیدا کردن منابع نیز دشواری های خاص خود را داشت.


دبیر جشنواره طنز تهران برخی از شرکت کنندگان این برنامه را جزو برگزیدگان آن جشنواره معرفی کرد و ادامه داد: ما طنزپرداز کم داریم اما استعدادهای شناخته نشده زیاد داریم بنابراین قندپهلو می تواند تا یک سال بدون چهره های تکراری روی آنتن برود. اخیرا نیز در افطاری حوزه هنری، بنیانیان رئیس سابق حوزه از برنامه استقبال کرد و خواست جلساتی با طنزپردازان درباره سوژه های اجتماعی بگذاریم تا به این ترتیب رویکرد برنامه همچون نشریه طنز هفتگی شود.


قمیشی در ادامه درباره ساخت سری های بعد قندپهلو تصریح کرد: نمی خواهیم تولد دوباره برنامه با فاصله کمی صورت بگیرد تا خاطره خوش سری اول از بین برود بلکه با سرعتی کمتر، آرامش بیشتر و خروجی بهتر برنامه را تولید خواهیم کرد.


وی همچنین از پخش قسمت های پشت صحنه برنامه در روز عید فطر خبر داد. رفیع نیز به پیامی اشاره کرد که کسی در آن گفته بود برنامه قندپهلو توانسته برادر روحانی آن فرد را که بیشتر وقتش را به مطالعه می گذراند پای تلویزیون بنشاند. رفیع این اتفاق را پیوند روحانیت و تلویزیون دانست.


تهیه کننده برنامه نیز از ادامه پخش تا شب 18 ماه رمضان و توقف آن پس از این خبر داد و اعلام کرد: قند پهلو بعد از لیالی قدر تا عید فطر روی آنتن می رود و دو فینالیست نیز در مرحله نهایی با هم مسابقه می دهند.


وی همچنین جایزه برنامه را کله قند معرفی کرد و گفت: کله قند طلایی جایزه نفر اول و کله قند نقره جایزه نفر دوم است و جایزه نقدی هم از طرف شبکه اهدا می شود. برنامه ریزی این برنامه واقعا سخت بود و من بابتش از مدیر برنامه ریزیمان اعظم کریمی تشکر می کنم.


در پایان علمداری نیز گفت: برنامه‌های بعدی را به سرعت تولید می کنیم چرا که خاکریزها فتح شده و موانع رفع شده اند.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …