میرباقری: ارجاعی به گذشته داشته‌ام/ ماجرای صدای نازک اکبر عبدی در یک کله‌پزی


به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری سریال “شاه گوش” با حضور عوامل سریال از جمله داوود میرباقری نویسنده و کارگردان، مهران برومند و سیدمحمد امامی تهیه‌کنندگان، دیگر عوامل، بازیگران و اهالی رسانه با اجرای سعید قطبی‌زاده شب گذشته سه‌شنبه اول مرداد در مجتمع فرهنگی باروک برگزار شد.


ارجاعی به گذشته کارگردان “مختارنامه” برای تجدید قوا


میرباقری در این نشست در خصوص انگیزه‎های خود برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: بعد از تجربه 10 سال با مجموعه تاریخی “مختارنامه” جا داشت ارجاعی به گذشته خود داشته باشم. زمان آثاری چون نمایش‌های “دندون طلا”، “عشق آباد”، “زن کشی” و در ادامه این نوع فعالیت‎ها فیلم سینمایی “آدم برفی” را داشتم و حال می‌خواستم به پیشینه نمایشی خود برگردم. هر جا احساس می‎کنم کم می‌آورم، ارجاعی به حال و هوای نمایشی خود دارم. قصه “شاه گوش” هم جنبه نمایشی داشت و می خواستم روی آن متمرکز شوم.


وی ادامه داد: فعلا نمی‎توانم داوری درباره این کار داشته باشم و فکر و ذکرم صرف طبخ کردن مجموعه است. امیدوارم حاصل همکاری من با دوستان عزیزم در این مجموعه همانطور که تئاتر مرا سر کیف می‌آورد حال و هوای خوبی در من به وجود بیاورد. من به شخصه دوست داشتم کاری در حال و هوای نمایش “دندون طلا” بسازم و تمام تلاشم این است کار بامزه‌ای که در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشد، انجام دهم.


میرباقری با اعتماد به متخصص خلاقیت را از او نمی‎گیرد


در ادامه عبدالله اسکندری طراح گریم مجموعه درباره همکاری خود با میرباقری توضیح داد: من از زمان سریال “امام علی” (ع) در خدمت استاد میرباقری بوده‌ام. اخلاق او در ساخت آثارش در اعتماد به متخصص برایم خیلی مهم است. او دست متخصص را باز می‌گذارد و خلاقیت را از فرد نمی‎گیرد. نوع نگاه او به مقوله گریم را هم دوست دارم.


وی افزود: من در اکثر آثار او از زمان نگارش همراهی‎اش می‎کنم. میرباقری زمانی که شروع به نوشتن می‎کند، آدم‎هایی را می‎نویسد که آنها را می‎شناسد و مرا نیز برای درآوردن آن کاراکتر هدایت می‎کند و بعد که به کار اعتماد کرد، رهایم می‎کند.


اسکندری خوشش بیاید یعنی کار می‎گیرد


کارگردان پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در تکمیل سخنان اسکندری اظهار کرد: هر کاری را که می‎نویسم اولینکسی که خودم را به او می‎رسانم و کارم را نشانش می‎دهم اسکندری است. من به او اعتقاد دارم و عکس العملش برایم مهم است. اگر کاری را برایش خواندم و او بی تفاوت بود، می‌فهمم آن کار به درد نمی‏‌خورد اما اگر خوشش آمد می‎دانم که آن کار می‎گیرد. او علاوه بر همکار یکی از نزدیکترین دوستان من است.


میرباقری تصریح کرد: بخش عظیمی از تاریخ سینما را باید به نام اسکندری ثبت کنیم. سابقه این همه فعالیت و حضور پررنگ او در فضای هنری او را به جایگاهی رسانده که حتی اگر اثری را نگاه کند بفهمد چقدر عیار دارد.


احساس کردم باید حتما در “شاه گوش” باشم


مدیر تصویربرداری این سریال عظیم جوانروح است که در سخنانی گفت: بعد از “مختارنامه” سناریوهای زیادی به من پیشنهاد شد اما دیگر سن و جسمم اجازه هر کاری را به من نمی‌دهد. اما وقتی فیلمنامه “شاه گوش” را خواندم احساس کردم حتما باید در این کار باشم. واقعا خوشحالم که اکنون وارد حوزه خاصی شده‎ایم که مشتری مداری تلقی می‎شود. یعنی دیگر اینکه مشتری کار را می‌پسندد یا خیر ملاک است و اگر پسند او بود کار ادامه پیدا می‎کند.


برومند از تهیه‌کنندگان سریال نیز در ادامه درباره چگونگی جلب اعتماد میرباقری برای سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: عرصه ویدیو رسانه‎ای مملکت ما نوپا است بنابراین میرباقری در سال‎های اخیر حس کرد باید کاری در این عرصه انجام دهد. کاری که به ارتقا سطح سلیقه مخاطبان بینجامد. بنابراین راضی کردن او کار دشواری نبود و احساس وظیفه او و نیتش برای ارتقا کارهای ویدیو رسانه به این همکاری انجامید.


امامی دیگر تهیه‌کننده “شاه گوش” نیز با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در شبکه نمایش خانگی و تصویر گستر پاسارگاد در سه سال اخیر، گفت: ما در سه سال گذشته سهم اصلی بازار توزیع را در اختیار داشتیم و بزرگترین کارخانه لوح فشرده بودیم که حلقه توزیع داشتیم. خوشحالم که تولید محتوا نیز به این حلقه اضافه شده است و وجود این دو ظرفیت به ما کمک بسیاری کرده است.


بازار را از دست داده‌ایم اما به رونق دوباره خوشبین هستیم


وی تصریح کرد: گرچه ما بازار را از دست داده‎ایم و در دوران رکود وارد شده‎ایم. زمانی آثار شبکه نمایش خانگی یک میلیون تا یک میلیون و هشتصد هزار تیراژ داشتند اما اکنون بهترین تیراژ 200 هزار است. بحث کپی رایت و مشکلات اقتصادی مردم نیز باعث شد این کالا از سبد خرید مردم خارج شود.


این تهیه کننده با بیان اینکه پتانسیل میرباقری قطعا یک بار دیگر رونق را به این عرصه برمی‎گرداند، تأکید کرد: ما به این موضوع 100 درصد خوشبین هستیم و ظرفیت تولید را به قدری می‎رسانیم که با عرضه اولین قسمت تاریخ پخش ما تا آخرین قسمت در سال 93 مشخص باشد. 17 مهر ماه اولین قسمت از سریال وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود که تا آن زمان ما تولید 12 قسمت را به پایان رسانده‎ایم.


در ادامه میرباقری نیز با اشاره به اینکه اگر این همکاری موفق باشد عقل سلیم می‏‌گوید آن را ادامه دهد، یادآور شد: من با برخی از دوستان برای اولین بار در این سریال همکاری می‏‌کنم. افرادی چون مرجانه گلچین، طناز طباطبایی، محسن تنابنده و… من با بروبچه های بازیگر دوست هستم و اینطور نیست که رابطه کارگردان و بازیگری بینمان باشد، بلکه رابطه‎مان به دوستی عمیقی تبدیل شده است. بنابراین زمانی که کار می‏‌کنم دوست دارم دوستانم دور و برم باشد.


جمله‌ای که غرامت دارد


وی با بیان اینکه هنوز برخی از نگرانی‏‌های او از حضور در این فضا مرتفع نشده است، تأکید کرد: یکی از نشریات به نقل از من جمله‎ای را منتشر کردند که همان موقع گفتم حالا حالاها باید بابت آن غرامت بدهم. اینکه؛ من آمده‎ام تا کیفیت آثار در حوزه آثار خانگی متحول شود. این حرف خیلی بزرگی است که من حالا حالاها باید بابتش جواب بدهم. در هر حال نهایت تلاشم را می‎کنم تا کاری ارائه کنم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ رسیدن به چنین نتیجه‎ای حس بسیار خوبی دارد.


باید خیلی مرد بود تا در این روزگار پا به عرصه گذاشت


کارگردان “مختارنامه” با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‎افتد، گفت: دوره‎ای که سلیقه‎ها دشوار و رقابت پیچیده شده است، تفاوت بسیاری دارد با زمانی که “امام علی (ع)” را ساختم. اکنون وسایل دیداری بسیاری در دسترس مردم است. آدم باید خیلی مرد باشد که پا در این عرصه بگذارد.


“مختارنامه” موفق‎تر از “امام علی (ع)”


میرباقری تصریح کرد: “مختارنامه” بسیار موفق‎تر از “امام علی (ع)” است. اما برخی از دوستان کم لطفی می‎کنند. آن زمان ما تنها سه شبکه داشتیم که محصولاتشان آش کشک خاله بود و مردم باید آن را می‏‌دیدند. اما در این روزگار باید سلیقه مخاطب را به خوبی جذب کنیم. امیدوارم “شاه گوش” موفق به انجام این کار شود، شک ندارم کار خوبی خواهد شد. امیدوارم کسانی که پول می‎دهند و این مجموعه را می‏‌خرند از صرف هزینه‎ پشیمان نشوند.


رسول نجفیان بازیگر و مشاور کارگردان این پروژه نیز در ادامه با بیان اینکه اگر هنر نبود بشر دلهره‌ای نداشت و بعد از پیامبران بزرگترین رسالت را هنرمندان به دوش می‏‌کشند، اظهار کرد: “عشق آباد” نخستین همکاری من با میرباقری بود و این نمایش فروش عجیبی کرد از آن زمان همراه داود بودم و اکنون این سعادت را دارم که در کار جدیدش کنارش باشم؛ سریال طنزی که هشدار می‎دهد.


سریالی با تلنگرهای هنرمندانه


وی افزود: در واقع این کار سرشار از تلنگرهایی است که هنرمند به بشر می‌زند. با وجود تمام پیشرفت‎های تکنولوژیک این هنر است که به بشر معرفت و آرامش می‌دهد و دنیا را در شکل زیبای عشق فریاد می‎زند.


نجفیان در ادامه نسبت به منتشر نشدن آثاری چون “دندون طلا”، “عشق آباد” و “زن کشی” در شبکه نمایش خانگی، ویژگی‌های کاراکتر اکبر عبدی را این چنین برشمرد: این نقش بسیار استثنایی نوشته شده است. عبدی شغلی دارد که برخلاف ظاهرش که فکر می‏‎کنند باید صدای کلفتی داشته باشد، صدای نازکی دارد و همین باعث می‎شود کمتر حرف بزند. یک بار زمانی که دامادش به مغازه‏‌اش می‎آید و به او خبر می‎دهند، داماد را به شدت کتک می‎زند و وقتی علت را می‎پرسند می‏‌گوید چه معنی دارد دیگران بدانند من داماد دارم! عبدی حسابی از ایفای نقش یک کله پز برآمده است.


ادامه دارد…

 

Check Also

کشف یک طرح مخفی پشت «مونالیزا»

یک دانشمند به کمک دوربین‌های پیشرفته یک طراحی مخفی در لایه‌های زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف …