راه برون رفت از مشکلات فرهنگی کشور اتکاء به مواریث فرهنگی است/هرجا تجاوزی به میراث فرهنگی صورت گرفته باید برگردد

راه برون رفت از مشکلات فرهنگی کشور اتکاء به مواریث فرهنگی است/هرجا تجاوزی به میراث فرهنگی صورت گرفته باید برگردد

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی کشور راه‌برون رفت از مشکلات فرهنگی کشور را اتکاء به مواریث و داشته‌های فرهنگی دانست و گفت: هرجا نسبت به آثار تاریخی تجاوزی صورت گرفته باید به شکل اول خود بازگردانده شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی حجت، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، گزارش 100 روزه این معاونت را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ داد.

معاون میراث فرهنگی کشور در این جلسه، موضوع میراث فرهنگی را مربوط به آحاد جامعه دانست و گفت: مجموعه رسانه قوی‌ترین دست سازمان برای پیشبرد اهداف است، امروز شعار بین‌المللی این است که حفاظت از میراث فرهنگی در ذهن‌ها اتفاق می‌افتد پس ما نیازمند ساختن ذهن‌ها هستیم که این اتفاق با کمک رسانه‌ها شکل می‌گیرد.

حجت ادامه داد: جایگاه میراث فرهنگی در جامعه باید اصلاح شود و به اصل خود بازگردد، قطار سازمان میراث فرهنگی از ریل خارج شده است که باید با تمهیدات جدید این قطار به ریل اصلی بازگردد.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی ضمن تشریح وضعیت سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: نیروی موجود در سازمان 8 هزار نفر است به اضافه 3 هزار نفر نیروی حفاظتی، مجموعه پاسداران میراث فرهنگی و نیروی گارد که از 8 هزار نفر موجود بالغ بر 50 درصد نیروی اسنانی سازمان دیپلم و یا زیر دیپلم هستند.

معاون میراث فرهنگی کشور ضمن ابراز تاسف از وضعیت موجود سازمان در حوزه نیروی انسانی، گفت: 3 راهکار برای برون رفت از این وضعیت پیش بینی شده است تا بدون ایجاد مشکل برای افرادی که شاغل هستند، پرسنل تخصص لازم را برای انجام وظایف به دست بیاورند.

حجت تصریح کرد: موافقت اصولی برای جذب نیروی انسانی جدید در سازمان گرفته شده است که این مسئله به تقویت بنیه تخصصی ما کمک شایانی می کند، راهکار دیگر برگزاری آزمونی است که نیروهای شاغل در سازمان هم با توجه به اولویت در آن شرکت خواهند کرد تا از نیروی‌های متخصص در کشور برای پیشبرد اهداف سازمان استفاده شود، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی سازمان که ظرفیت و توانایی لازم را دارند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی سهمیه‌‌ی امریه 50 نفر کارشناس از فارغ التحصیلان دانشگاه را دارد، ما از مقامات مسئول درخواست کردیم تا این مقطع به کارشناسی ارشد و دکترا ارتقاء پیدا کند و ظرفیت افراد نیز به 100 نفر برسد.

حجت در ادامه اعتبارات و بودجه فعلی سازمان را برای انجام وظایف کافی ندانست و گفت: تعداد بسیار زیادی از آثار به صورت فله‌ای ثبت شده‌اند، در حال حاضر ما 33 هزار اثر ثبتی داریم که با توجه به رسیدگی‎ها مشخص شده است حتی 10 درصد از این آثار هم دارای حریم و پرونده ثبتی کاملی نیستند، فقط یک اسم و یک شماره برای آنها ثبت شده، دهها هزار تپه تاریخی داریم که نیازمند حفاظت است اما بودجه لازم برای حفاظت از این تعداد اثر وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: در بودجه سال 93 دولت توجه ویژه‌ای به سازمان داشته است و این رقم برحسب میزان کار و فعالیتی که سازمان میراث فرهنگی دارد اختصاص یافته است.

وی همچنین بحث استقرار فیزیکی در سازمان را مشکل دیگری دانست که طی 100 روز گذشته مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته است.

حجت تصریح کرد: ساختمان فعلی سازمان برای ستاد مرکزی در دوران جنگ ساخته شد و تکافوی این حجم از نیروی انسانی که وارد سازمان شده اند را ندارد، معاونت صنایع دستی با خروج از تهران و انتقال به اصفهان ساختمان قبلی خود را از دست داده و پس از بازگشت مرکز اسناد تخلیه و نیروی انسانی معاونت صنایع دستی به شکل غیر اصولی در این محوطه جاگیری شدند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: طرح جامعی برای استقرار نیروی انسانی تهیه شده که این مشکل را خواهد کرد،همچنین 3 راهکار میان مدت، بلندمدت و کوتاه مدت برای حل این مشکل درنظر داریم.

وی در رابطه با خسارت جابجایی مرکز اسناد و کتابخانه سازمان به شیراز گفت: بعد از ساماندهی این اسناد و قرار گرفتن آنها در جای درنظر گرفته شده می توان درصد خسارت را تخمین زد.

حجت از اقدامات سازمان میراث فرهنگی در جلب حمایت سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خبر داد و گفت: در این پیگیری‌ها وزارت نفت توجه وزارت نفت به مسائل فرهنگی جلب شد، با توجه به اینکه این یک قاعده بین‌المللی است که تمام دستگاه‌های فنی در دنیا براساس قوانین کشورهای پیشرفته موظف هستند در بخش فرهنگی سرمایه گذاری کنند، ما هم این امر را در دستور کار قرار دادیم و طی تفاهم نامه ای از این پس وزارت نفت حامی این سازمان در اجرای برخی پروژه‌ها خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: از سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که حوزه تاسیسات کلان سازه و عمران کشور فعالیت می کنند دعوت می کنیم تا برای حفاظت از میراث فرهنگی با این سازمان همکاری کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با پایگاه‌های میراث فرهنگی شکایت‌های بسیاری صورت گرفته، بودجه های درستی در این زمینه نبوده و یا اگر بودجه ای بوده به درستی صرف نشده است، در این راستا پایگاه جدیدی در اطراف حرم رضوی ایجاد خواهد شد تا در این منطقه حفاظت از آثار تاریخی به شکل مناسب تری انجام شود.

قائم مقام سازمان یادآور شد: احیای مرکز آموزش عالی سازمان که ظرف سال‌های گذشته به جهت سیاست‌هایی که دولت داشته است قرار به از بین رفتن بودن آن گذاشته شده بود احیا خواهد شد، این مرکز می تواند به محلی برای آموزش افراد متخصص تبدیل شود و به یک دانشکده بین‌المللی تبدیل شود.

وی در رابطه با تعطیلی برخی موزه‌ها ابراز تاسف کرد و گفت: موزه دوران اسلامی و موزه ایران باستان در حالی که فضا، پرسنل و تخصص بازگشایی آنها وجود دارد تعطیل است، احیای این موزه‌ها کار بزرگی است که باید هرچه زودتر انجام شود.

حجت تصریح کرد: موزه بزرگ خراسان در مراحل پایانی کار فیزیکی است و به زودی برنامه‌هایی که برای داخل موزه باید صورت بگیرد آغاز می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور از آماده سازی محلی برای استقرار نمایندگان دائمی یونسکو در تهران خبر داد و گفت: این نمایندگان به طور موقت در کاخ سعدآباد مستقر خواهند شد تاوقتی که وزارت علوم محلی را برای آنها مشخص کند.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: خانه بهزار که قرار بود طبق وصیت این هنرمند به موزه تبدیل شود متاسفانه کاربری اداری پیدا کرده بود، با کمک معاون صنایع دستی این خانه به موزه مینیاتور و محلی برای آموزش مینیاتور به علاقه مندان تبدیل می شود.

حجت اظهار داشت: در مورد کاخ موزه ها بر اساس قانون امکان واگذاری فضای این مجموعه ها برای فعالیت های بخش خصوصی وجود ندارد، اتفاقی که افتاده خارج از قانون است و باید تصحیح شود، کاخ موزه ها باید در حوزه فرهنگی فعالیت کنند و کاربری غیر از این برای این مجموعه ها در قانون تعریف نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما رای به خروج آثار ثبتی از فهرست میراث ملی توسط دیوان عدالت اداری بود که دلیل آن عدم دفاع درست از پرونده های سازمان است، با جلساتی که برگزار شد ارتباط خوبی با دیوان عدالت اداری ایجاد شده و رئیس این نهاد از ما خواستند تا کارشناسانی را برای دفاع از پرونده های مربوز به ثبت معرفی کنیم تا دفاع مناسبی از آثار ثبتی صورت بگیرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …