پژوهشگاه قلب تپنده سازمان است/پوسته پژوهشگاه برای آزادکردن اطلاعات باید باز شود

1_IMG_0325

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پژوهشگاه را قلب تپنده سازمان دانست و گفت: پوسته پژوهشگاه برای آزادکردن اطلاعات و تسهیل دسترسی به آنها باید باز شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمدعلی نجفی، در نخستین روز از هفته پژوهش با حضور در جمع پژوهشگران و کارکنان پژوهشگاه سازمان، بیان رنج ها و نابسامانی ها را برای ارزیابی و تجربه اندوزی مثبت دانست و گفت: نباید در گذشته باقی بمانیم، باید به آینده توجه داشته باشیم تا از این وضعیت نابسامان خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت پژوهشکده نیازمند حرکت‌های زیرساختی هستیم، ادامه داد: اقداماتی که باید در حوزه پژوهش انجام شود زمانبر است و همه آن در اختیار سازمان و پژوهشگاه نیست.

معاون رئیس جمهور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را از معدود سازمان‌هایی دانست که تا این اندازه نیازمند کار تحقیقاتی و پژوهشی است و تصریح کرد: پژوهش قلب تپنده سازمان است و باید در تمام ارکان آن مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: پژوهشگاه یکی از بخش‌هایی است که در چند سال گذشته بیشترین آسیب را دیده اما باید دربازه عملکرد گذشتگان با احتیاط و دقت اظهارنظر کرد.
نجفی حوزه پژوهش را بسیار گسترده ارزیابی کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی نیازمند پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های توسعه ای است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: باید از پژوهش‌ها ابزاری برای کاراترکردن اقدامات سازمان استفاده کنیم، پژوهشگر باید بداند سازمان در چه حوزه‌ای نیازمند پژوهش است و نسبت به نیازها و رویکردها تحقیق کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: مهمترین مشکل ما در حوزه پژوهش در سطح کشور فقدان تقاضای موثر پژوهشی است، معظلی که در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و … با آن مواجه هستیم.

نجفی با اشاره به اینکه پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شود کمتر تقاضامحور است، تصریح کرد: پژوهشگران در این حوزه مقصر نیستند بلکه این مسئولان و مدیران هستند که باید تقاضا را برای پژوهشگران مشخص کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: در سازمان میراث فرهنگی هم وضعیت اینگونه است، پژوهشگران از نیازهای پژوهشی مطلع نیستند و موضوع برنامه‌های پژوهشی را براساس سلایق، نظر و آنچه خودشان مفید می دانند انتخاب می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: در حوزه پژوهش‌های گردشگری در کنار موضوعات خاص این حوزه، فرهنگ، مسائل فرهنگی و جامعه شناختی گردشگری باید در راس پژوهش های گردشگری قرار گیرد، اقتصاد و بازاریابی هم از دیگر موضوعاتی است که در بخش گردشگری باید مورد مطالعه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد، افزود: از توان مردم برای حفظ و احیا میراث فرهنگی استفاده نشده، موضوعی که باید با پژوهش راهکاری برای آن پیدا کرد تا میراث فرهنگی را از این وضعیت غربت نجات داد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: مطالعات تطبیقی و مقایسه ای برای استفاده از تجارب مفید کشورهای دیگر به نحو درست باید در دستور کار قرار گیرد، می توان این مطالعات را در ارتباط با کشور خودمان ملی، بومی و عملیاتی کنیم.

نجفی ادامه داد: فضای کار تحقیقاتی در ارتباط با سازمان بسیار گسترده و آنچه انجام شده بسیار کم است، باید خودمان را برای ورود به میدان جدید پژوهش و تحقیق آماده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را همخون و همخوان با حوزه پژوهش معرفی کرد و گفت: در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی نیروهای متفکر و فرهیخته‌ای فعالیت دارند که از توان آنها استفاده درستی نشده است.

وی ادامه داد: تمام آنچه در سال جاری انجام می شود براساس تصمیم گیری‌هایی است که در گذشته صورت گرفته و دست ما برای انجام اقداماتی که در نظر داریم در حال حاضر بسته است.

نجفی افزود: مشکل مقررات مالی و رعایت نکاتی که در بودجه پیش بینی شده برخی اقدامات ما را به سال آینده موکول می کند، اما در رابطه با پژوهشگاه طی 2 هفته آینده ساختمانی که نام پژوهشگاه بر آن گذاشته شده به طور کامل در اختیار پژوهشگران قرار می کیرد.

معاون رئیس جمهور گفت: براساس قانون ما در پژوهشگاه سازمان گروه‌های پژوهشی داریم که با مجوز وزارت علوم امکان ارتقاء این گروه‌ها به پژوهشکده وجود دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه نیروی انسانی سازمان را با کار تخصصی آن هماهنگ ندانست و گفت: سازمان به نسبت کار تخصصی که باید انجام دهد سازمان کم سوادی است، سطح تحصیلات 2000 نفر از کارمندان سازمان 60 درصد دارای مدرک فوق دیپلم به پایین و 50 درصد مدرک دیپلم به پایین دارند که این برای سازمان میراث فرهنگی وضعیت مناسبی نیست.

نجفی تصریح کرد: باید برای این معضل چاره اندیشی کرد و راه ورود افراد غیرمتخصص به سازمان را مسدود کرد، تعداد بسیاری از افراد بیکار فارغ التحصیل با مدرک فوق لیسانس و دکتری در جامعه هستند که می توانیم از توان و ظرفیت آنها برای تخصصی کردن اقدامات استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست های سازمان در بخش پژوهش بسیار گسترده است اما در کوتاه مدت امکان اجرای تمام آنها وجود ندارد، ادامه داد: در قضاوت عملکرد افراد باید بیشتر دقت کنیم، مجموعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در دوره مدیریت آقای مشایی قابل دفاع است اما بعد از آن دچار افول شد و با انتقال سازمان به شیراز و اصفهان وضعیت بسیار بدی به وجود آمد.

نجفی در ادامه آزاد کردن اطلاعات و تسهیل دسترسی به آنها را از وظایف مدیریتی پژوهشگاه دانست و گفت: فعالیت‌هایی که تحت عنوان پژوهش انجام می شود باید در دسترس دانشجویان و پژوهشگران قرار بگیرد، پوسته پژوهشگاه باید باز شود چراکه بدتیرن بخل، بخل علم است.

وی تصریح کرد: معاونت های سازمان میراث فرهنگی باید در سیاست گذاری های پژوهشگاه دخیل باشند تا پژوهش ها در حوزه های کاربردی انجام شود، کار پژوهش نباید منحصر به پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی باشد در سطح کشور و در مجموعه سازمان نیروها و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: مراکز آموزش عالی، دانشجویان و محققان باید در پروژه‌های تحقیقاتی دخیل باشند.

معاون رئیس جمهور در پایان این نشست از 4 کتاب، مجموعه مقالات باستان شناسی و تاریخ شهر همدان به تالیف علی هژبری، طبیعت گردی در ایران نوشته نسرین صالحی و علی فیاضی، گنجینه غار کلماکره تالیف لیلا خسروی و تحلیل بناهای تاریخی و روش های مقاوم سازی لرزه ای نوشته علی بایراک دار، رونمایی کرد.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …