کتر نجفی در شورای مدیران صدای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد؛ زمینه همکاری‌های مشترک با سازمان صدا و سیما فراهم است /استفاده از امکانات رسانه برای حفظ میراث فرهنگی

زمینه همکاری‌های مشترک با سازمان صدا و سیما فراهم است /استفاده از امکانات رسانه برای حفظ میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده از امکانات رسانه و به ویژه رادیو را برای حفظ میراث فرهنگی موثر دانست و گفت: زمینه همکاری‌های مشترک با سازمان صداو سیما فراهم است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با محمدحسین صوفی، معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیران رادیو، به مسئولیت صدا و سیما در قبال مسائل فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم مردم از یک هویت قوی فرهنگی برخوردار شوند و جوانان را در برابر هجوم فرهنگی واکسینه کنیم تنها راه ما پرداختن به میراث فرهنگی و بازگشت به ریشه های فرهنگی است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: میراث فرهنگی مردم را با مبنای شکل گیری خصوصیات تمدنی و فرهنگی آشنا می کند، باید برای نهادینه کردن ژن فرهنگی به میراث فرهنگی رجوع کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه صنایع دستی را نماد هنر و فرهنگ ایران معرفی کرد و افزود: هنر و ذوق ایرانی‌ها با دقت و بررسی صنایع دستی شناسایی می شود، اینکه حس زیبایی شناسی چه جایگاهی در زندگی مردم داشته در صنایع دستی ما نهفته است.

نجفی گفت: آنچه به عنوان حس معنوی از صنایع دستی به انسان منتقل می شود در مصنوعات ماشینی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور همچنین گردشگری را یک مواجهه فرهنگی دانست و تصریح کرد: اتفاقی که در گردشگری رخ می‌دهد یک مواجهه فرهنگی است، مسئله ای که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده و جنبه تفریح و سرگرمی جای آن را گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اگر توجه فرهنگی در گردشگری ورود پیدا کند گردشگر به این درک می رسد که چه استفاده‌ای می تواند از محیط اطراف خود داشته باشد، پرداختن به تمام ابعاد گردشگری در کوتاه مدت میسر نیست اما آنچه باید در اولویت قرار گیرد توجه به گردشگری فرهنگی است.

وی سازمان صدا و سیما را بخشی قوی و تاثیرگذار در توسعه سه حیطه فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و افزود: باید بستر لازم برای ایجاد عقبه اجتماعی در سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد شود تا این عقبه از سه حوزه مورد نظر ما حفاظت و حراست کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت ایجاد عقبه اجتماعی برای حفاظت از میراث فرهنگی، یادآور شد: در بسیاری از موارد آگاهی لازم برای حفاظت از آثار تاریخی جهانی نیز وجود ندارد، هرچند در چند سال گذشته گروه‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد در این زمینه فعالیت‌هایی داشته اند اما این موارد اندک کفاف حجم عظیم آثار تاریخی را نمی‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: با امکاناتی که رسانه‌ها و به ویژه رادیو در اختیار دارد می توانیم این عقبه اجتماعی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کنیم و مفاهیم درستی را به جامعه منتقل کنیم.

نجفی در ادامه عوامل بسیاری را در کاهش تولیدات صنایع دستی موثر دانست و گفت: بی توجهی مردم به صنایع دستی یکی از عوامل کاهش این تولیدات است و فقدان خلاقیت، نوآوری و تولید بدون توجه به زندگی روزمره مردم و کاربرد این محصولات را می توان دیگر عامل مهم در این فرآیند دانست.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بخش دیگری از قصور در بخش صنایع دستی متوجه مسئولین است، امروز بسیاری از بازارهای داخلی در تسط صنایع دستی چین و هند است که با کیفیت نامناسب و قیمت ارزانتر در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنایع دستی توجه جدی تری باید صورت گیرد، ادامه داد: در بخشی که مربوط به سازمان میراث فرهنگی است اقداماتی آغاز شده، کمیته هایی برای بررسی وضعیت موجود و برنامه ریزی برای آینده تشکیل شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: خلاقیت، ابتکار و نوآوری در تولید صنایع دستی باید مورد توجه قرار گیرد چراکه خرید صنایع دستی برای برخی مردم به منظور رفع حس زیبایی شناسی است و بسیاری از خریداران با نگاه کاربردی این مصنوعات را به خانه می برند.

معاون رئیس جمهور در ادامه ایجاد عقبه اجتماعی در بحث گردشگری را مهم خواند و گفت: افزایش نرخ ارز لطماتی برای کشور داشته اما جنبه های مثبتی هم در این میان به وجود آمده و آن کاهش سفرهای خارجی بوده است.

وی بازشدن فضا برای صادرات و کاهش واردات کالاهای بی‌کیفیت را از دیگر مزایای افزایش نرخ ارز در کشور دانست و ادامه داد: مایه تاسف است افرادی که به سفرهای خارجی می روند از اماکنی دیدن می کنند که از لحاظ عظمت، شکوه و قدمت تاریخی در مقابل میراث فرهنگی ایران حرفی برای گفتن ندارند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مسئولیت سنگینی در ارتباط با گردشگری متوجه این دو سازمان است، افزود: سازمان صدا و سیما می تواند در برگزاری مسابقه سفرنامه نویسی که در سنت ما هم سابقه طولانی دارد به رونق گردشگری کمک کند.

معاون رئیس جمهور زمینه های همکاری دو سازمان صدا و سیما و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متنوع دانست و اظهار داشت: در مسابقاتی که رادیو و تلویزیون برگزار می کند بهتر است بخشی از سوالات به میراث فرهنگی اختصاص پیدا کند تا زمینه آشنایی مردم با داشته های بی‌نظیر کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی نفیس و ملی می تواند جای بسیاری از جوایزی که سازمان صداوسیما به برندگان مسابقات اهدا می کند را بگیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ایجاد زمینه ارتباط مستمر بین دو سازمان را برای پیشبرد اهداف مشترک موثر دانست و گفت: این جلسه حرکت و جنبشی در فضای ارتباط مشترک ایجاد کرد و همکاری ها با جلسات تخصصی که هر یک از مدیران رادیو با نمایندگان سازمان میراث فرهنگی خواهند داشت ادامه می یابد.

معاون رئیس جمهور همچنین از تشکیل کمیته ای در ارتباط با گردشگری سلامت خبر داد و گفت: امکانات و متخصصان پزشکی در کشور ما قابل مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه نیست، اما فقدان بازاریابی و عدم معرفی مناسب، موجب شده است گردشگری سلامت در کشور به حد مطلوب نرسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، ایجاد نظام یکپارچه خدمات پزشکی را در جذب توریست موثر دانست و گفت: معرفی داشته های ما در این زمینه با مشارکت رسانه ها میسر می شود.

وی از گردشگری به عنوان موضوعی فرابخشی یاد کرد و گفت: یک سازمان به تنهایی نمی تواند عهده دار حل مشکلات باشد، مسئله ای که گربانگیر مدیریت قبلی حوزه گردشگری بود تکروی‌هایی بود که در این حوزه انجام می شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تشکیل کمیته های مشترک در حوزه گردشگری از ملزومات است، تصریح کرد: گردشگری زیارت بخش عمده ای از گردشگری کشور را شامل می شود، کمیته مشترک با سازمان حج و زیارت با هدف جذب 3 میلیون گردشگر مذهبی تشکیل شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دیدگاه بسیاری از مسئولان در ارتباط با گردشگران خارجی تغییر یافته و زمینه لازم برای حضور توریست های خارجی فراهم شده است.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی که می خواهند به ایران بیایند، گردشگران فرهنگی هستند که تمایلی به فساد و لهو و لعب ندارند، هر گردشگر خارجی که به ایران می آید می تواند سفیر کشور ما برای جذب گردشگران بیشتر باشد.
معاون رئیس جمهور، اساس و شاکله اصلی دو سازمان میراث فرهنگی و صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران را ماموریت فرهنگی دانست و گفت: این جلسه می تواند مسیر ارتباط و همکاری های مشترک را باز کند.

گفتنی است در این جلسه، مدیران رادیو گفتگو، جوان، ایران، تهران، پیام، آوا، ورزش، اقتصاد، کتاب، نمایش، سلامت، فرهنگ، معاون برنامه‌ریزی و طرح‌های معاونت صدای سازمان صدا و سیما، به ارائه پیشنهادات و برنامه‌های خود پرداختند و برای مشارکت در ساخت برنامه‌هایی با موضوعات سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی کردند.

Check Also

برگزاری رالی تور گردشگری تهران- شمال

کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی با همکاری انجمن موتورسواری و اتومبیل‌رانی ورزش کارگری، رالی تور تفریحی، …