در نامه دکتر نجفی به رئیس جمهور مطرح شد؛ پیشنهاد اختصاص فصل 99 به کالاهای صنایع دستی درکتاب مقررات صادرات و واردات گمرک

صنایع دستی )

پیشنهاد اختصاص فصل 99 به کالاهای صنایع دستی درکتاب مقررات صادرات و واردات گمرک

معاون صنایع دستی کشور گفت: پیشنهاد اختصاص فصل 99 به کالاهای صنایع دستی و مسافری در کتاب مقررات صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دکتر روحانی، رئیس جمهور، ارائه شد.

بهمن نامورمطلق : موضوع اختصاص فصل 99 به کالاهای صنایع دستی، پستی و مسافری در کتاب مقررات صادرات و واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال‌های گذشته از سوی سازمان صنایع دستی سابق و معاونت صنایع دستی این سازمان پیگیری شده اما با وجود تشکیل جلسه‌های متعدد کارشناسی، این طرح تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: براساس توصیه‌نامه سازمان جهانی گمرک (wco) در سال 2000 میلادی، برای اختصاص ردیف‌هایی از تعرفه به کالاهای صنایع دستی، دفتر تعیین تعرفه گمرک، پس از جلسات لازم با نمایندگان صنایع دستی کشور، ردیف‌های تعرفه سه خطی هشت رقمی را در کتاب مقررات صادرات و واردات گمرک کشور ایجاد کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 97 رشته از صنایع دستی ایران به صورت پراکنده در فصل‌های مختلف این کتاب ثبت شده است، گفت: با درنظر گرفتن مشکلات این بخش و در کنار آن مزایای اختصاص فصل 99 به صنایع دستی، این پیشنهاد از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی به دکتر روحانی رئیس جمهور ارائه شد.

نامورمطلق دستیابی به آمار منطقی و صحیح برای صنایع دستی به منظور برنامه‌ریزی سالانه را یکی از مزایای این طرح دانست و گفت: با اجرای این طرح از واردات صنایع دستی خارجی و یا محدود کردن آن جلوگیری می‌شود و مشوق‌هایی برای صادرکنندگان محصولات صنایع دستی ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: دستیابی به بازار بین‌المللی که یک فرآیند هزینه‌بر برای هنرمندان و صنعتگران است با اجرای این طرح تسهیل می‌شود.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …