تبیین استراتژی صنایع دستی کشور بر محور پژوهش و صادرات

تبیین استراتژی صنایع دستی کشور بر محور پژوهش و صادرات

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه استراتژی و برنامه ریزی ما در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در دو حوزه پژوهش و تحقیق و نیز صادرات و مسائل تجاری و اقتصادی تبیین می شود گفت: باید با شناسایی بازارهای داخلی و خارجی به توسعه و رونق اقتصادی هنرهای سنتی و صنایع دستی کمک کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمد علی نجفی، شب گذشته در سومین نشست فصلی مدیران،میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی که در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه رونق صنایع دستی می تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند افزود: بر اساس گزارش روزنامه ها و مجلات معتبر بین المللی ایران در سال 2014 جزو 20 مقصد برتر گردشگری جهان خواهد بود از این رو باید از همه ظرفیت های خود برای توسعه گردشگری و پذیرایی از گردشگران خارجی استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: فضای عمومی کشور درحال حاضر امیدواری ها را نسبت به رفع مشکلات افزایش داده و این فضای امید بخش حتی در سطح بین الملل نیز مشاهده می شود.
وی گفت: با بیان اینکه در حال حاضر در فضای عمومی بین المللی تمایل برای سفر به ایران افزایش یافته است ادامه داد: باید از فرصت ها برای سفر راحت همراه با رغبت برای گردشگران خارجی استفاده کرد.
نجفی اضافه کرد: صنایع دستی و صنعت گردشگری رابطه متقابل دارند؛ رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی می تواند به رونق و توسعه صنعت گردشگری کمک کند.
وی در ادامه صحبت های خود گفت: باید متناسب با فضای عمومی به وجودآمده در سطح ملی و بین المللی برای جذب گردشگران خارجی اقدام کرد؛ در این میان معرفی هرچه بهتر هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران به عنوان یکی از شاخصه های مهم هنر و زیبایی می تواند به افزایش تمایل گردشگران خارجی به ایران کمک کند.
این عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتخار می کند که توفیق میزبانی و تجلیل از هنرمندان صنایع سدتی را پیدا کرده است ادامه داد: تجلیل از هنرمندان صنایع دستی را تجلیل از فرهنگ و تمدن ملت ایران می دانیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: خود را در باره تمام مسائل مرتبط با صنایع دستی و هنرهای سنتی مسئول می دانیم و در این خصوص شانه خالی نمی کنیم.
دکتر نجفی هم چنین با اشاره به سخنان تعدادی از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی در این نشست افزود: خیلی خرسندم که در کنار بیان مشکلات دراین نشست به راهکارهای رفع مشکلات نیز اشاره شد هرچند بسیاری از نکاتی که امشب در این نشست از سوی هنرمندان، فعالان وپیشکسوتان صنایع دستی بیان شد در این مدت بر روی آن ها فکر و برای رفع این مشکلات برنامه ریزی هایی آغاز شده است.
نجفی در ادامه صحبت های خود گفت: خوشبختانه درحال حاضر فضای عمومی کشور به گونه ای است که می توان به رفع مشکلات در آینده بیش از پیش امیدوار بود از این رو باید با توجه به فرصت پیش آمده از تمامی طرفیت های خود برای رفع مشکلات هنرهای سنتی و صنایع دستی استفاده کرد.
گفتین است در این نشست 5 نفر از اساتید دانشگاه و پیشکوستان هنر و صنایع دستی به ایراد سخنرانی پرداختند.
در پایان این نشست از ده نفر از هنرمندان، فعالان وپیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی با اهداء لوح سپای و تندیس تجلیل شد.

Check Also

بازگشت دوباره صنایع دستی به نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی از اضافه شدن صنایع دستی به پانزدهمین نمایشگاه …