سالن خورشید تئاتر شهر به کافه تریا تبدیل شد


به گزارش خبرنگار مهر، زمانی در مجموعه تئاتر شهر که فضاهای موجود در آن تبدیل به سالن های نمایشی می شد یکی از فضاهای کوچک که در پشت سالن قشقایی مجموعه وجود داشت تبدیل به سالنی به نام سالن خورشید شد. در زمان فعالیت سالن خورشید هنرمندان متعددی آثار خود را در این سالن نمایشی به صحنه بردند.


بعدها این سالن به پلاتوی تمرین تبدیل شد و این پلاتو در اختیار گروه های متقاضی اجرای عمومی در تئاتر شهر قرار می گرفت. در دوره ریاست اتابک نادری در مجموعه تئاتر شهر که بیش از دو هفته از آغاز آن می‌گذرد این فضا تبدیل به کافه تریای سالن قشقایی شد تا مخاطبانی که قصد تماشای آثار این سالن نمایشی مجموعه تئاتر شهر را دارند بتوانند از این امکان استفاده کنند.



همچنین این فضا برای استفاده تماشاگران آثار کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر نیز در نظر گرفته شده است زیرا در ورودی کارگاه نمایش که زمانی در مجاورت در ورودی حراست مجموعه بود به سمت ورودی سالن قشقایی منتقل شد. مراسم رونمایی از این تغییرات ایجاد شده در تئاتر شهر عصر دوشنبه 14 مردادماه با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر و هادی مرزبان از کارگردان های با سابقه تئاتر برگزار شد.


در ابتدای این مراسم از تابلوی شهید قشقایی پرده برداری شد. به گفته اتابک نادری شهید قشقایی اولین شهید عرصه تئاتر بود که در سال 57 نمایش “حروفیه” نوشته این شهید هنرمند در سالن قشقایی به صحنه رفت. تابلوی مورد نظر حاوی بخش هایی از زندگینامه شهید قشقایی است تا مخاطبان مراجعه کننده به این سالن با شهید قشقایی آشنا شوند.



در ادامه این مراسم نیز در ورودی جدید کارگاه نمایش افتتاح شد. نادری در ادامه با اشاره به اینکه از بدو ورود خود به تئاتر شهر مطالعه فیزیکی بر روی این مجموعه هنری داشته یادآور شد: مخاطبان در سرما و گرما از نقاط مختلف برای تماشای آثار نمایشی به تئاتر شهر می آیند و بلیت می خرند. این درست نبود که مخاطبان سالن قشقایی و کارگاه نمایش تا زمان شروع نمایش ها سرپا و بیرون از مجموعه انتظار بکشند. به همین منظور این کافه تریا برای سالن قشقایی و کارگاه نمایش ایجاد شد.


وی درباره روند ساخت این فضای جدید توضیح داد: در لیالی قدر که تئاتر شهر تعطیل بود از همکاران خود خواستم که از ساعت 11 شب در مجموعه حضور پیدا کنند تا ساخت این فضا را آغاز کنیم. من یا علی گفتم و دوستان عشق را رقم زدند. حدود چهار روز تلاش این عزیزان باعث شد تا این فضای جدید ساخته شود.



رئیس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به برخی مشکلات جزئی موجود در تئاتر شهر نظیر نرده نداشتن راهروی ضلع شرقی مجموعه و همچنین خرابی آسانسور ضلع شرقی افزود: ما شروع به برطرف کردن این مشکلات جزیی کردیم زیرا معتقدم همچون بازیگری باید از جزء به کل رسید.


نادری درباره برنامه دفتر طرح های عمرانی برای فاز دوم بازسازی مجموعه تئاتر شهر گفت: قرار است دفتر طرح های عمرانی نصب ژنراتور برق اضطراری، نصب دوربین های مدار بسته و نصب سیتسم اطفا حریق مجموعه تئاتر شهر را انجام دهد. البته ژنراتورهای مورد نظر خریداری شده اند اما کابل کشی بیرونی و داخلی نیاز به زمان دارد و این امر چند ماه طول می کشد.


این مدیر تئاتری با اشاره به بروشور نمایش های اجرا شده در مجموعه تئاتر شهر و اختصاص دو صفحه از این بروشورها به نام عوامل مختلف تئاتر شهر، این اقدام را مناسب ندانست زیرا بروشور نمایش باید به ارائه اطلاعاتی مناسب به مخاطب در جهت آشنایی بیشتر با اثر و نویسنده اثر بپردازد. وی افزود: از این رو نام تمامی عوامل و دست اندرکاران مجموعه تئاتر شهر بر روی تابلویی درج شده است.


رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر در بخش دیگری از سخنان خود از هنرمندان تئاتر گلایه کرد و گفت: از وقتی من به این مجموعه آمدم هنرمندان و دوستانی که با هم دیدار داشتیم درباره وضعیت اجرای نمایش خود سؤال می کردند. در حالیکه من توقع داشتم درباره برنامه ریزی و نقاط ضعف و قوت مجموعه و مدیریت آن صحبت کنیم و یکدیگر را نقد کنیم.



نادری با اشاره به وجود صدها نمایشنامه خوانده نشده در کمد پریسا مقتدی، از معاونین مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: عزیزانی نزد من می آمدند و می گفتند که از سال 89 در نوبت اجرایی تئاتر شهر قرار دارند و این در حالی است که این وضعیت به مانند ایستادن در صف نانوایی بود. رئیس مجموعه تئاتر شهر به این طریق مدام باید در گفتگو با هنرمندان باشد و از کارهای مجموعه غافل شود.


وی درباره برنامه اجرایی تئاتر شهر در سال 92 تأکید کرد: سال 92 تئاتر شهر طبق نظر رئیس سابق مجموعه و شورای محترم هنری با هنرمندانی که به آن ها تعهد داده شده به کار خود ادامه می دهد. اما برای سال آینده بر اساس برآیند جشنواره بین المللی تئاتر فجر و بر اساس عدالت باید به درستی چیدمان اجرایی نمایش ها انجام شود.


در این بخش از مراسم با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با اهدای لوح تقدیر به داود کلاهی؛ سرپرست بخش خدمات مجموعه تئاتر شهر به نمایندگی از تمامی عوامل این بخش برای زحماتی که جهت ساخت کافه تریای جدید مجموعه متقبل شدند تقدیر شد.


سپس قادر آشنا با اشاره به اینکه چرا باید مشکلاتی جزیی در تئاتر شهر وجود داشته باشد که مدیرکل هنرهای نمایشی از آن ها مطلع نباشد یادآور شد: در حال حاضر روی بازسازی و مرمت تئاتر شهر متمرکز شده ایم و به همین منظور با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جلساتی داشتیم.


مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: تا زمانی که هستیم تلاش می کنیم همه کاستی های مجموعه تئاتر شهر برطرف شود و اعتبار مورد نیاز نیز تأمین شده است.


ایرج راد نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات کشیده شده برای ساخت فضایی جدید در مجموعه تئاتر شهر گفت: دل سوزاندن و توجه داشتن به چیزهایی ظریف جوهره ای می خواهد که در ابتدا فرد باید عاشق عمل کردن باشد. اینکه جایی خانه آدم نباشد ولی نسبت به آن احساس مسئولیت شود و کاری انجام گیرد، حائز اهمیت است.



مدیرعامل خانه تئاتر اظهار امیدواری کرد در هر مجموعه فرهنگی کسانی در رأس امور قرار گیرند که مدر فرهنگی باشند یعنی شناخت کامل نسبت به هنرمند، روحیات هنرمند، فضای هنری و چگونگی ارتباط با هنرمند داشته باشند.


هادی مرزبان نیز که بسیاری از آثار خود را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است ضمن تأیید برطرف نشدن مشکلاتی جزیی در تئاتر شهر طی سال های گذشته از حضور اتابک نادری به عنوان رئیس مجموعه تئاتر شهر اظهار خرسندی کرد. وی گفت: امیدوارم اتابک نادری هیچوقت به عنوان بازیگر روی صحنه نرود و به کار مدیریت ادامه دهد زیرا از هیچ همه چیز می سازد. امیدوارم روزی برسد که اتابک نادری وزیر فرهنگ و ارشاد شود چون مدیریت هنری دارد.


سپس اتابک نادری در پایان مراسم به حضور خود به عنوان بازیگر در نمایش جدید سیروس همتی اشاره کرد که از تعهدات قبلی او است و باید انجام دهد.


عکس از مهدی آشنا

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …