مدیرکل میراث فرهنگی تهران خبر داد: تهیه پرونده ثبتی برای اولین کارخانه بلور و شیشه ایران

تهیه پرونده ثبتی برای اولین کارخانه بلور و شیشه ایران

نهمین بازدید مشترک رئیس شورای اسلامی شهر تهران و مدیر کل میراث فرهنگی استان از منطقه 16 صورت گرفت تا مهمترین دستاورد دومین بازدید مشترک از این منطقه تهیه پرونده ثبتی برای اولین کارخانه صنعتی تولید شیشه و بلور در ایران باشد.

رجبعلی خسروآبادی با اعلام این خبر افزود: در ادامه بازدید از اثار فرهنگی و تاریخی که با هدف هویت بخشی و اتخاذ تصمیم و راهکارهایی برای احیاء ،حفظ و معرفی این اثار صورت می پذیرد به دنبال اعمال سیاستهای توسعه صنعتی وخدماتی ، عناصر فعالیتی و مسکونی مختلفی در گستره منطقه 16 کنونی شکل گرفت که برخی از آنها تاثیری عمده ی بر روند توسعه کالبدی منطقه داشته اند.

خسروآبادی ادامه داد : در سال های 1320- 1299 ، ایستگاه راه آهن عنصری مهم وتاثیر گذاری بر شکل گیری هسته های صنعتی وخدماتی وگسترش کالبدی منطقه بوده است. ایجاد ایستگاه راه آهن درجنوب محدوده شهر و جنوب بازار باعث استقرار واحد های صنعتی وخدماتی دیگری شامل بلور سازی ، سیلو ، کارخانه های چیت سازی ، کشتارگاه تهران ، کارخانه آرد وتعدادی انبار وبنگاه باربری برای پاسخگویی به نیازهای بازار تهران در قسمت شمال شرق محدوده کنونی منطقه شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: این بنا به علت آنکه اولین کارخانه تولید شیشه و بلور به صورت صنعتی در ایران است دارای ارزش فرهنگی فراوانی برای شهر تهران بوده چراکه انتقال دوران سنتی به صنعتی را در ایران نشان می دهد و بیانگر تغییر چهره تهران دیرین به یک کلانشهر صنعتی است.

وی ادامه داد: به همین منظور تهیه پرونده ثبتی این بنا در فهرست آثار ملی با حمایت رئیس شورای اسلامی شهر و مسئولین شهرداری منطقه در دستور کار اعضاء قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی تهران گفت: در این برنامه سیلوی تهران، ساختمان انبار دخانیات ، ایستگاه راه آهن،نیز مورد بازدید قرار گرفت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …