منطقه صوتی صدای سالار عقیلی مناسب اجرای “پردیس” است


حمید متبسم آهنگساز موسیقی ایران درباره دلایل انتخاب سالار عقیلی برای اجرای آواز قطعات کنسرت “پردیس” که 7 و 8 شهریور ماه در برج میلاد برپا خواهد شد به خبرنگار مهر گفت: اولین‌بار که مشابه این پرسش درباره دلایل انتخاب همایون شجریان برای اجرای آواز رپرتوار “سیمرغ” مطرح شد نیز همین توضیح را دادم که در ادامه برای شما مطرح خواهم کرد.


وی افزود: زمانی که یک آهنگساز قطعه‌ای را می نویسد هیچگاه نام خواننده را هنگام نگارش مشخص نمی‌کند بلکه منطقه صوتی “بم و زیری” خواننده مطرح است. حال نکته این است که منطقه صوتی همایون شجریان با منطقه صوتی سالار عقیلی متفاوت است. به این معنا که منطقه صوتی صدای همایون شجریان تنور (بالا) و منطقه صدای عقیلی باریتون (بم تر) است.


هدایت “پردیس” را به بردیا کیارس سپردم


آهنگساز آلبوم موسیقی “قیژک کولی” همچنین متذکر شد: بنابراین قطعات نوشته شده در مجموعه “پردیس” برای خواننده باریتون نوشته شده است. یعنی خواننده ای که صدایش در مناطق بم شاخص‌تر است و صدای سالار عقیلی این ویژگی را دارد. بنابراین تنها با در نظر گرفتن مسائل فنی و علمی موسیقی و البته کیفیت‌های هنری خواننده، این انتخاب انجام شده است.


حمید متبسم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اجرای پیش‌رو گفت: ساخت قطعات این کنسرت، مانند پروژه “سیمرغ” وقت و انرژی بسیاری از من گرفت و مانند قبل با کمک همکاران تلاش کردیم تا بهترین نوازنده های سازهای ایرانی و کلاسیک را انتخاب کنیم و به رهبری هنرمند جوان و کاربلدی چون بردیا کیارس این مجموعه را روی صحنه ببریم.


این آهنگساز در پاسخ به این پرسش که آیا در این اجرا همراه با ارکستر ساز هم می‌زند گفت: برخلاف همیشه این‌بار مانند یک کارگردان پشت‌صحنه حضور دارم و فعالیت ارکستر را به نظاره می‌نشینم و هنگام اجرا کنار مخاطبان حاضر در سالن می‌نشینم و کنسرت را گوش می کنم.


حمید متبسم که پیش از این در اجرای رپرتوار “سیمرغ” ارکستر را خود رهبری کرده بود درباره این که چرا ارکستر “پردیس” را رهبری نمی‌کند؟ گفت: زمانی که ارکستر “سیمرغرا رهبری می‌کردم، گزینه دیگری برای من وجود نداشت و به نوعی مجبور به این کار بودم اما خوشبختانه در حال حاضر بردیا کیارس رهبر جوان، اما با تجربه ای در کنار کار حضور دارد که با خیال راحت و اطمینان کامل می‌توانم اجرا را به او بسپارم چراکه مطمئن هستم کیارس با دانشی که دارد ارکستر را به خوبی رهبری می کند.


حال و هوای قطعات نزدیک به موسیقی ملی است


آهنگساز قطعه خاطره‌انگیز “بامداد” در پاسخ به این پرسش که انتخاب نوازنده‌ها به چه شکل بوده است؟ گفت: من تنها انتخاب نوازندگان سازهای ایرانی را به عهده داشتم و انتخاب نوازندگان سازهای غربی به عهده من نبوده است. به تازگی ارکستر مجلسی تهران با حضور بهترین نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی به رهبری کیارس تشکیل شده است و براساس اعتمادی که وی دارم این انتخاب را به او سپردم.


متبسم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قطعات کنسرت پیش‌رو گفت: مجموع قطعات این اجرا برای پنج گروه سازهای زهی غربی، سازهای بادی غربی، سازهای مضرابی و کوبه ای ایرانی ساخته شده است. حال و هوای قطعات نزدیک به موسیقی ملی است.


وی افزود: قطعات این مجموعه کاملا مجزا و بدون ارتباط با یکدیگر هستند، به این معنا که هر قطعه برای خودش مستقل است و ارتباطی با دیگری ندارد و اگر در جستجوی ارتباطی میان قطعات این مجموعه باشیم، تنها دو وجه مشترک فنی و عاطفی در آن می یابیم.


آهنگساز آلبوم “به نام گلسرخ” در پاسخ به این پرسش که منظورتان از این دو مورد چیست، گفت: منظور از ارتباط عاطفی، قطعاتی است که آهنگساز در یک دوره زمانی نزدیک به هم می‌نویسد. به عنوان مثال من به عنوان آهنگساز قطعه “بامداد” این اثر را بیست و اندی سال پیش نوشتم و قطعا حمید متبسم آن روز به لحاظ روحی، شخصیتی و پختگی با متبسم امروز متفاوت است و از آنجایی که مجموعه “پردیس” در یک دوره نزدیک به هم ساخته شده است این ارتباط عاطفی و شخصیتی را با یکدیگر دارند.


وی در مورد وجه مشترک فنی این آثار نیز اشاره کرد که این قطعات همگی برای یک ترکیب مشترک سازی نوشته شده اند و از این رو صدادهی‌شان شبیه است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …