رسانه ملی می تواند در آگاهی و حساسیت مردم نسبت به مواریث فرهنگی تاثیر گذار باشد

گردشگری )

رسانه ملی می تواند در آگاهی و حساسیت مردم نسبت به مواریث فرهنگی  تاثیر گذار باشد

دکتر نجفی، سازمان صداو سیما را مسئول و موظف برای کمک به پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و تاکید کرد: عدم استفاده از پتانسیل‌های رسانه ملی در جهت ارتقای سطح زند گی مردم و اعتلای نظام ظلم است، با کمک رسانه ملی این امیدواری وجود دارد که تغییرات اساسی در وضع موجود به وجود بیاید.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمدعلی نجفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه هر دو سازمان برای انجام وظایف و ماموریتشان به همدیگر نیاز دارند، گفت: اگر سازمان میراث فرهنگی بتواند برای پیشرفت کار از ظرفیت‌های رسانه ملی استفاده بیشتری کند در پیشبرد اهداف موفق‌تر خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اصول کار دو سازمان میراث فرهنگی و صداو سیما را در یک راستا دانست و افزود: بنیان و اساس فعالیت‌های هر دو سازمان از جنس فرهنگ و برای اعتلای هویت فرهنگی جامعه است، صداوسیما با استفاده از روش‌های مختلف در مسیر شناساندن فرهنگ گام برمی دارد و سازمان میراث فرهنگی هم در سه حوزه ماموریت خود، فرهنگ را سرلوحه قرار داده است.

معاون رئیس جمهور سه حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متصل و مرتبط به هم دانست و گفت: میراث فرهنگی در بخش شناسایی، پژوهش، صیانت، حفاظت و معرفی آثار تاریخی و تمدنی به مردم داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کند، این مواریث در تقویت هویت ملی موثر هستند و تعریف نسبت ما با گذشته را مشخص می‌کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه توجه به میراث فرهنگی منجر به تقویت حس اعتماد به نفس جوانان می‌شود، تصریح کرد: با معرفی گذشتگان و آنچه نیاکان ما برجا گذاشته‌اند می‌توانیم از هجوم فرهنگی به داخل کشور جلوگیری کنیم.

نجفی در رابطه با صنایع دستی و لزوم توجه به این بخش توضیح داد: هرچند صنایع دستی و هنرهای سنتی از نظر اقتصادی می‌توانند ارزآوری و سودآفرین باشند اما نباید از اصل و ریشه این هنرهای سنتی غافل شد، صنایع دستی نماد و مظهر سبک زندگی گذشتگان ما هستند که باید از ورطه فراموشی و نابودی نجات پیدا کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گردشگری هم به عنوان یکی از سه ماموریت اصلی سازمان ممکن است در نگاه اول با مفهوم فرهنگ بیگانه باشد اما آنچه مدنظر ماست نگاه اسلامی و فرهنگی به مقوله گردشگری است، مواجهه فرهنگی بین افراد و اقوام با محیط‌های فرهنگی اساس گردشگری فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از نظر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک ابرقدرت در دنیا شناخته می‌شود، ادامه داد: با وجود این ظرفیت‌های عظیم و بی‌نظیر ما در هر سه بخش شان و جایگاه شایسته‌ای در دنیا نداریم، کمبود بودجه، ضعف مدیریتی، فقدان برنامه ریزی و عدم آگاهی نسبت به اهمیت سه موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشی از علل رکود در این بخش‌هاست.

نجفی گفت: آگاهی و حساسیت مردم و بسیاری از دستگاه‌ها نسبت به میراث فرهنگی کم است، رسانه‌ها، به خصوص رسانه ملی می‌توانند در این حوزه با ارائه آگاهی به مردم و تقویت حساسیت نسبت به مواریث فرهنگی و تاریخی در این مسیر تاثیرگذار باشند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در بخش صنایع دستی و به ویژه صادرات در این حوزه بازارهای بسیاری را از دست داده ایم که برای بازیابی این فرصت ها باید اقدامات اثرگذار انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری کشورمان وضعیت قابل قبولی در دنیا ندارد، اظهار داشت: سهم کشور ما از نظر گردش مالی و توریست خارجی با وجود ظرفیت‌های عظیم انواع گردشگری زیارت، سلامت، ورزش و اکوتوریسم بسیار ناچیز است.

نجفی سازمان صداو سیما را مسئول و موظف به کمک برای پیشبرد اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و تاکید کرد: عدم استفاده از پتانسیل‌های رسانه ملی در جهت ارتقای سطح زند گی مردم و اعتلای نظام ظلم است، با کمک رسانه ملی این امیدواری وجود دارد که تغییرات اساسی در وضع موجود به وجود بیاید.

وی ادامه داد: اساس کار و رویکرد سازمان میراث فرهنگی، تعامل و مشارکت است، وظیفه ما در هر سه بخش ماموریت این سازمان ایجاد هماهنگی بین مجموعه ارگان هایی است که در امور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دخیل هستند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی با تشکیل کمیته‌های تخصصی در بسیاری از حوزه‌ها، اقدامات موثری را آغاز کرده است، در حوزه گردشگری سلامت کارگروهی با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای توسعه و ساماندهی گردشگری سلامت راه اندازی شده که نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: در رابطه با مسئله صدور ویزا و اقامت هماهنگی‌های مثبتی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات انجام شده است که اثرات آن به زودی نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی خواستار حداکثر تعامل با سازمان صداوسیما است، یادآور شد: راه‌اندازی شبکه گردشگری در دو حوزه داخلی و خارجی می‌تواند از نظر اقتصادی و فرهنگی برای سازمان صداوسیما فواید و اثرات بسیاری داشته باشد.

معاون رئیس جمهور توجه به افزایش گردشگر خارجی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: برای ارائه بهترین برنامه‌ها و افزایش سطح آگاهی گردشگران خارجی نسبت به کشورمان، راه‌اندازی یک شبکه خارجی ضروری به نظر می رسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر راه‌اندازی شبکه گردشگری و معرفی ناشناخته‌های کشور، اظهار داشت: ادارات استانی سازمان صداوسیما به عنوان یک ظرفیت بالقوه در‌توانند در معرفی جاذبه‌های کشور موثر واقع شوند.

نجفی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات تخصصی معاونین سازمان صداوسیما و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرای اقدامات عملی را ممکن می‌سازد یادآور شد: با توجه به اینکه در آستانه فصل بهار و آغاز تعطیلات نوروزی هستیم، اقدامات مشترک بین دو سازمان باید با سرعت و کیفیت هرچه بیشتر اجرایی شود.

گفتنی است، این نشست با حضور مهدی حجت، قائم مقام و معاون میراث فرهنگی کشور، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور، علیرضا تابش رئیس دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی، جلیل گلشن بافقی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و امین عارف نیا مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان برگزار شد.

یادآور می شود، معاونان این سازمان با ارائه گزارش‌هایی از روند فعالیت‌ها در معاونت های سازمان میراث فرهنگی، در رابطه با نحوه همکاری های مشترک بین سازمان صداوسیما و ماموریت های سازمان میراث فرهنگی مطالبی را عنوان کردند.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …