سفری تئاتری با فرانسوی‌ها به چند کشور/ آدمی که در “آکواریوم” حبس شد


محسن میرزایی آهنگساز و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش به خبرنگار مهر گفت: در سومین جشنواره تئاتر تک‌نفره نمایشی را با نام “چشم‌های تیله‌ای” اجرا کردم که متاسفانه در بدترین شرایط روی صحنه رفت و مسئولان جشنواره هیچ همکاری برای اجرای این کار با ما نکردند. زمانی که ارگانی توانایی برگزاری یک جشنواره را ندارد و حداقل امکانات را نمی تواند در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد چه اصراری به برگزاری جشنواره است.


وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کند نمایش “چشم‌های تیله‌ای” را برای اجرای عمومی به سالن هایی که مناسب اجرای این کار باشند ارایه دهد، افزود: همچنین قرار است آهنگسازی نمایشی را به کارگردانی حمید اصغری که برای حضور در جشنواره تئاتر مقاومت آماده می‌شود بر عهده داشته باشم.


میرزایی افزود: برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نیز نمایشنامه “آکواریوم” نوشته امیررضا شفیعی را ارایه داده‌ام که امیدوارم پذیرفته شود. این نمایشنامه برداشتی آزاد از نمایشنامه “ماه بر ترک اسب پیر” نوشته ایوب آقاخانی است. ساخت موسیقی، ویدئو آرت و کارگردانی این نمایش را من بر عهده دارم.


این کارگردان درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: این نمایش پروداکشن سنگینی داشته که قبلا انجام شده مثلا ویدئو آرت سه بعدی و موسیقی آن قبلا ساخته شده است. همچنین این نمایش صدابرداری و صداگذاری پیچیده‌ای دارد که مراحل تولید و ضبط صدا هم به پایان رسیده است. نمایش “آکواریوم” مثل انیمیشن فریم‌شماری است و بازیگر نمی‌تواند حتی یک فریم را اشتباه بازی کند. نادر فلاح بازیگر این اثر نمایشی است. اگر این نمایش برای جشنواره تئاتر فجر پذیرفته نشود رایزنی برای اجراهای برون‌مرزی را آغاز می‌کنم.


وی متذکر شد: چون این کار مبتنی بر تصویر است و دیالوگ‌ها به صورت ضبط شده پخش می‌شوند قابلیت تبدیل و ترجمه به هر زبانی را دارند. این نمایش یک اثر جهان‌شمول است و زندگی یک آدم ایزوله شده را روایت می کند که ارتباطش با اطرافیانش از طریق تکنولوژی برقرار می شود.


آهنگساز نمایش “کسوف” درباره دیگر کارهایش در عرصه موسیقی تئاتر نیز گفت: با یک کمپانی فرانسوی در مورد اثری که آهنگسازی‌اش را در گذشته بر عهده داشته ام وارد مذاکره شده ایم و قرار است این کار در نقاط مختلف دنیا و به زبان‌های مختلف با گروه های تئاتری متفاوتی روی صحنه برود. جزئیات این نمایش را بعد از قطعی شدن قرارداد اعلام خواهم کرد.


میرزایی که به عنوان پرکارترین آهنگساز تئاتر در سال 89 شناخته می‌شود درباره دلایل کم‌کاری اش در سال گذشته به خبرنگار مهر گفت: سال 91 برای تئاتر ایران سال ناخوشایندی بود. مشکلات مالی و کم شدن بودجه تئاتر ضربه بزرگی به هنرمندان زده است. متاسفانه دو سوم اجراهای تئاتر در سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد کنسل شدند و بیشتر کارگردان‌های مطرح ترجیح می دهند در این شرایط به فعالیت‌های جانبی بپردازند. من نیز از این قاعده مستثنی نبودم.


وی افزود: بیشتر نمایش‌هایی که برای آهنگسازی به من پیشنهاد می شد با وجودی که اجرای عمومی‌شان تضمین شده بود اما از لحاظ اجرایی چنگی به دل نمی‌زد و جای کار برای ساخت موسیقی نداشت. از آنجاکه برایم استاندارد بودن یک اثر نمایشی بسیار مهم است ترجیح دادم گزیده کارتر باشم. مشکل دیگر در تئاتر ایران نیز این است که معمولا ساخت موسیقی برای تئاتر را زیاد جدی نمی‌گیرند. کارگردان‌ها به خاطر شرایط نامساعد مالی ترجیح می دهند از موسیقی انتخابی استفاده کنند و یا اینکه از آهنگسازان جوان و کم‌تجربه بهره ببرند.


آهنگساز نمایش‌ “نصرت خانم، مادرم و نوروز” در پایان عنوان کرد: متاسفانه نگاه‌های غیرکارشناسانه ضربه بزرگی به تئاتر کشور می زند. ما به اندازه کافی بازیگر و کارگردان در تئاتر داریم اما زمانی که به آهنگسازها و نویسنده های تئاتر نگاه کنیم می بینیم که تعداد افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه محدود است چون این دو شغل تخصص چندوجهی و چندین سال تجربه و آموزش می‌طلبد. من تمام تلاشم را می کنم که منفعل نشوم اما فکر می کنم باید حمایت هایی هم وجود داشته باشد تا هنرمندان به انزوا کشانده نشوند.


 


 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …