روایت عکاس ایرانی از کار در آفریقا/ عکس‌های “فرزند چهارم” در طبقه هشتم آزادی روی دیوار رفت


علی نیک‌رفتار درباره برگزاری نمایشگاهی که از عکس‌های فیلم در حال اکران “فرزند چهارم” برپا کرده است، گفت: مراحل ساخت این فیلم بسیار عجیب و سخت بود و قطعا عکاسی برای من در شرایط سختی که در آن به سر می بردیم آسان نبود اما کار در این فضا جذابیت های فراوانی داشت.


وی در ادامه بیان کرد: حضور در آفریقا عکاس را برای ثبت وقایعی که در اطرافش می گذرد ترغیب می کند. من سعی کردم در حد توانم خارج از گروه وقایعی را از موقعیتی که در آن بودیم ثبت کنم اما به لحاظ امنیتی خیلی نمی‌توانستم از گروه جدا شوم.



عکاس فیلم سینمایی “کافه ستاره” با اشاره به حضور گروه در فضای آفریقا ادامه داد: با اینکه در حین فیلمبرداری فیلم “فرزند چهارم” در آفریقا با مشکلات بسیار زیادی روبرو بودیم اما از بودن در آن محیط آنقدر انرژی می گرفتم که تا ماه‌ها پس از برگشت به ایران هنوز با من بود. به نظر من هر کس به فضای آفریقا علاقه دارد نمی تواند آن فضا را فقط با مطالعه درباره منطقه یا دیدن فیلم درک کند بلکه باید در محیط قرار بگیرد.


وی با اشاره به شیوه تبلیغات و اطلاع رسانی فیلم ها از طریق برگزاری نمایشگاه عکس یک فیلم گفت: شیوه ارائه عکس‌ها در سینماها و تبلیغات با گذشته تغییر کرده است. ما دیگر مثل سابق ویترینی برای نمایش عکس ها نداریم. ممکن است در طول فیلمبرداری یا اکران، عکس های ما روی جلد نشریات دیده شود اما باید به دنبال خروجی دیگری برای جذب بیشتر تماشاگر به سینماها باشیم.



نیک‌رفتار با بیان اینکه در تمام هزینه های تبلیغاتی فیلم برگزاری نمایشگاه عکس هزینه بسیار ناچیزی دارد، بیان کرد: من در تجربه برگزاری نمایشگاه عکس فیلم سینمایی “حوض نقاشی” قبل از اکران فیلم بازتاب های بسیار خوبی از استقبال مردم از عکس های فیلم و البته خود فیلم دیدم و نشان داد عکس ها می تواند معرف خوبی از فضا و حس و حال فیلم باشد. قطعا برگزاری نمایشگاه‌های عکس نیاز به حمایت دارد و عکاسان فیلم سینمای ایران منتظر این حمایت هستند.



عکاس فیلم “بی پولی” در پایان سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر نمایشگاه عکس فیلم سینمایی “فرزند چهارم” در طبقه هشتم سینما آزادی برپا شده است و مهلت برپایی  آن تا آخر مرداد ماه قطعی است اما من ترجیح می دادم در محلی که بازدیدکننده بیشتری دارد عکس ها به نمایش درآید. شاید بخشی از عکس ها در روزهای آینده به پردیس ملت هم انتقال پیدا کند البته تعدادی از عکس ها هم در سینما فرهنگ نمایش داده شده است که امیدوارم معرفی خوبی از فیلم باشد.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …