تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت

معاون رئیس جمهور و رئیس جديد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورای معاونین امروز با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدعلی نجفی رئیس پیشین سازمان و معاونین و مشاورین برگزار شد.

مسعود سلطاني فر در این جلسه با قدردانی از دستاوردهای محمدعلی نجفی طی 5 ماه گذشته، گفت: تلاش ما بر این خواهد بود تا در مسیری که بسترهای آن در 5 ماه گذشته آماده شده است گام‌های جدی‌تری برداریم و در آينده نيز نيازمند راهنمايي هاي آقاي دكتر نجفي هستيم.

معاون رئیس‌جهور در ادامه با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر گفت: امیدوارم این توفيق را داشته باشيم که دستاوردهای 35 سال گذشته را به نسل آینده منتقل کنیم و بتوانیم مشکلات موجود را در دولت یازدهم برطرف کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در طول 25 سال سابقه مدیریتی، نگاه همه جانبه و گسترده به مسائل و مشکلات مجموعه‌های تحت مدیریت خود داشته است، افزود: با توجه به اینکه مسئوليت‌هاي مديريتي مختلفي داشته‌اند از جمله 13 سال به عنوان استاندار و 7 سال به عنوان معاون استاندار در شش استان کشور خدمت کرده‌ام تا حدود زیادی با وظایف و مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آشنا هستم.

معاون رئیس جمهور خود را مدیر توسعه معرفی کرد و اظهار داشت: من مدیر حفظ شرایط موجود نیستم. فارغ از مسائل روزمره، بازدیدها، نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها، مواردی به عنوان اهداف کمی و کیفی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص خواهد شد که پیگیری‌ این اهداف و دستيابي به آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سلطانی‌فر تعامل بین سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را یکی از مهمترین اهداف سازمان ارزیابی کرد و گفت: رابطه بین سه بخش سازمان باید به درستی تعریف و سازماندهی شود.

معاون رئیس جمهور، توسعه و ترویج صنایع دستی را یکی از بهترین راه‌حل‌هاي مشکل اشتغال در کشور دانست و اظهار داشت: پرداختن به صنایع دستی می‌تواند در حل مشکل اشتغال و ارزآوری بار بزرگی از دوش دولت بردارد.

وی با تاکید بر حل ضربتی مشکل اشتغال با توسعه صنایع دستی و گردشگری، یادآور شد: با تلطیف فضا، بازشدن گره‌ها و هماهنگی بین‌بخشی میان دستگاه‌ها، توسعه گردشگری و به دنبال آن ایجاد اشتغال ممکن و درآمد ارزي خوبي از اين محل عايد خواهد شد، همچنين احياء ميراث فرهنگي كمك بزرگي به جذب گردشگري و توسعه فرهنگي كشور خواهد كرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اساس کار حفظ شرایط موجود نیست، ادامه داد: تغییرات زیربنایی و بسترسازی لازم طی 5 ماه گذشته آغاز شده است و بنای ما هم اكنون تغییر و تحول مدیران نیست، فكر كنيم تا پايان دولت فعلي يعني سه سال و نيم آينده در اين مسئوليت هستيم، بنابراين بايد مهمترين محورهاي كاري خود را براي تنظيم برنامه سازمان تا پايان دولت ظرف يك ماه آينده ارائه دهيم.

معاون رئیس جمهور تغییر نگاه مدیریتی نسبت به 8 سال گذشته را مهم ارزیابی کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی سرگذشت بدی داشته است که این دستگاه را با صدمات جبران ناپذیری در حوزه وظایف، نیروی انسانی و ساختار مجموعه مواجه کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تغيير مدل مديريتي سازمان مبتني بر استفاده از بخش خصوصی در هر سه حوزه سازمان را به طور گسترده مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون حضور مردم و سمن‌ها NGO)ها) با توجه به محدوديت منابع در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توفیقی نخواهیم داشت.

سلطانی فر گفت: تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در تمامی معاونت‎ها و حوزه‌های کاری سازمان استفاده از نیروهای توانمند و نیروی انسانی مراکز علمی و تحقیقاتی و كارشناسان مجرب فرهنگي و تاريخي مورد نظر است، گفت: ارتباطات خوبی که سازمان میراث فرهنگی در دوره جديد با خارج از سازمان و با مجامع بین‌المللی برقرار كرده درحد مطلوبی بوده است و باید این فعالیت‌ها گسترش يافته و استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم در ارتباط با حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی و پرداختن به اقدام ضربتی در خصوص ایجاد اشتغال و ارزآوري ، گفت: معاونین و مشاوران سازمان میراث فرهنگی باید ظرف مدت 2 هفته آینده طرح‌ها و برنامه‌هاي خود را در ارتباط با طرح ضربتی ايجاد اشتغال ارائه کنند.

سلطانی فر افزود: پایش وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای اقدامات آینده از دیگر مسائلی است که معاونین و مدیران سازمان باید در دستور کار خود قرار دهند، ارزش ميراث فرهنگي موجود كشور از ارزش مادي تمام ذخاير نفت و گاز بيشتر است به شرطي كه امكانات لازم فراهم و براي بهره برداري فرهنگي آماده شود، حفظ هويت ملي و احياء ارزش هاي ملي در گرو احياء ميراث فرهنگي است.

معاون رئیس جمهور ناهماهنگی بین‌بخشی را یکی از بزرگترین آفت‌های یک مجموعه دانست و یادآور شد: نگاه جزیره‌ای نباید در سازمان میراث فرهنگی حاکم باشد چراکه اگر ما توان هماهنگی در داخل مجموعه را نداشته باشیم در هماهنگی و همکاری با بیرون از سازمان دچار مشکل خواهیم شد.

دکتر محمدعلی نجفی رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ابتدای جلسه امروز شورای معاونین سازمان با خرسندی از انتخاب مسعود سلطانی فر به ریاست سازمان اظهار امیدواری کرد که حضور وی در این سمت فصل جدیدی از رشد و تعالی سازمان را رقم بزند.

دکتر نجفی با قدردانی از تلاش های همکاران خود طی 5 ماه گذشته گفت: امیدوارم همه همکاران از مدیریت آقای سلطانی فر بهره مند شوند و با همفکری و همکاری صميمانه موجبات ارتقای جایگاه سازمان را فراهم آورند.

دکتر نجفی افزود: در این مدت همکارانی برای ساماندهی امور سازمان انتخاب کردم که در شایستگی آن ها کمترین تردیدی وجود ندارد و همه ایشان برای خدمت در نظام جمهوری اسلامی و اعتلای جایگاه سازمان میراث فرهنگی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند و مطمئنم که رفتن من تاثیری در پیگیری امور سازمان نخواهد داشت.

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …