ایجاد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در میراث فرهنگی

 

 

به گزارش ایرانگردد نیوز محمد بهشتی روز شنبه در نشست خبری گفت: این مرکز در نظر دارد در حوزه تخصصی مدیریت محوطه های تاریخی؛ گرایش تپه ها و محوطه باستانی، مجموعه شهری و بناهای داخل شهری را ایجاد کند.
وی افزود: در حوزه مدیریت اموال فرهنگی نیز ایجاد گرایش های نقاشی، مینیاتور، نسخ خطی و مجسمه ها و همچنین در باستان شناسی، باستان شناسی شهر و زیر آب از جمله این موارد خواهد بود.
بهشتی با بیان اینکه در 5 سال آینده می توان برای ایجاد این گرایش ها فعالیت کرد افزود: مقدمات ایجاد این گرایش ها و حوزه های تخصصی در این مرکز در حال انجام است و تصویب آن برعهده شورای گسترش آموزش عالی خواهد بود.
وی به تاریخچه ایجاد مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیش از تاسیس این مرکز در سال 68، آموزش میراث فرهنگی به شکل کارگاه بوده وکسانی که در این رشته فعالیت می کردند یا از خارج آمده بودند و یا در کشور به شکل استاد شاگردی آموزش می دیدند.
بهشتی افزود: امروز مرمت و حفاظت میراث فرهنگی به صورت علمی در دنیا رایج است و در ایران نیازمند آموزش در دانشگاه ها هستیم.
مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد دولت باید کمک کند تا زمینه ایجاد رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در این مرکز ایجاد شود.
وی اظهارداشت در زمان حاضر 250 دانشجو در 4 رشته کارشناسی ناپیوسته و پیوستته مرمت ابینه ها و بافت های تاریخی، صنایع دستی، موزه داری و مهندسی معماری در این مرکز مشغول تحصیل هستند.
بهشتی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با دانشگاه های مختلف همکاری مشترک پژوهشی دارد افزود: تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره های مشترک بین این سازمان و دانشگاه های دنیا می تواند از جمله این همکاری ها باشد.
وی اظهارداشت:در سال های گذشته یونسکو دوره های کوتاه مدت آموزشی در این منطقه برگزار کرده که ایران مرکز برپایی این آموزش ها بوده زیرا ایران از ظرفیت های زیادی در امور آموزشی برخوردار است.
بهشتی در باره وضعیت فارغ التحصیلان این مرکز در بازار کار گفت: درصد قبولی این فارغ التحصیلان در دوره های تحصیلات تکمیلی بیشتر از سایر دانشگاه ها است و فارغ التحصیلان این مرکز نیز راحت تر جذب بازار کار می شوند.
بهشتی به همکاری های بین المللی این مرکز اشاره کرد و گفت: این همکاری ها در حوزه های مختلف ازجمله پژوهشی بوده است.
وی به مدیریت دوره قبلی میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت:در این دوره برخی فعالیت ها عقلانی نبوده و ما نیز نباید در این دوره شتاب زده عمل کنیم بلکه باید فعالیت ها واقع بییانه باشد.
بهشتی در باره نقش رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این سازمان گفت: رییس سازمان نقش مدیریتی دارد و امور کارشناسی وظیفه و نقش او نیست؛ رییس سازمان باید مدیر خوبی باشد و به نظارت کارشناسی بها بدهد.

 

Check Also

رونمایی از لوح ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری هنر خوشنویسی در کاخ گلستان

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و تذهیب در سایه قلم …