جشنواره “میلاد سرخ” باید بخش تخصصی فیلمنامه‌نویسی داشته باشد

شفیع آقامحمدیان مدیر جشنواره سینمایی “میلاد سرخ” با اشاره به سابقه برگزاری این جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  گفت: این جشنواره در قالب هفته فیلم در گذشته‌ای نه چندان دور با عنوان “تصاویر عاشورایی” در مرکز برگزار و آثار مرتبط به ماجراهای کربلا، آیین و رسومی که در این فرهنگ مطرح است نمایش داده می‌شد.
وی در ادامه افزود: تصاویر و فیلم‌هایی که در آن هفته فیلم نمایش داده می شد در حد زنجیرزنی و دیگر آیین‌های عزاداران حسینی بود و به معنای واقعی در سطح مانده بود و هیچ یک از آثار عمیقا فرهنگ عاشورایی را مطرح نمی کردند. در پی این اتفاق آسیب شناسی انجام شد و متوجه شدیم با توجه به محتوای آثار برپایی آن هفته فیلم با آن ساختار هزینه اضافی خرج کردن است زیرا نه آثار از معنای عمیقی برخوردارند و نه آنچه مجموعه مرکز گسترش از این جشنواره می‌خواهد، محقق می‌شود.
مدیر جشنواره “میلاد سرخ” تولید این رویداد سینمایی پس از یک دوره طراحی و برنامه‌ریزی دانست و گفت: تصمیم گرفتیم جشنواره ای با عنوان “میلاد سرخ”در جهت گسترش فرهنگ و بینش ائمه اطهار طراحی کنیم. همچنین برای دیده شدن این جشنواره قرار شد یه شکل دوسالانه برگزار شود. شاهد هستیم هرساله بر تعداد جشنواره های موضوعی افزوده می شود و همین تعدد جشنواره ها باعث شد “میلاد سرخ” را به صورت دوسالانه برگزار کنیم.
وی درباره آمار آثار رسیده به این دوره از جشنواره بیان کرد: مجموع آثار ارسال شده به این جشنواره 483 اثر است که 55 فیلم کوتاه، مستند در بخش مسابقه این جشنواره که از 5 تا 7 شهریور در اردبیل برگزار می‌شود، حضور دارد.
آقامحمدیان درباره دلیل اینکه دومین دوسالانه “میلاد سرخ” مانند دوره اول در استان اردبیل برگزار می‌شود، توضیح داد: استاندار استان اردبیل و به نوعی مردم این استان روی این موضوع بیشتر کار کرده اند و به فرهنگ عاشورایی بسیار علاقمند هستند. به همین دلیل و در پی استقبال مسئولان این استان تصمیم گرفتیم دومین دوسالانه را نیز در این استان برگزار کنیم.
این مدیر سینمایی افزود: ضمن اینکه معتقدم جشنواره های موضوعی را باید در شهرها و استان های مختلف برگزار کرد. خوشبختانه در جشنواره امسال آثار خوب عاشورایی داشته ایم اما هنوز هم ایده آل نیست و باید طرح ها و ایده های جدید و جدی دیگری مطرح شود. جشنواره ملی امام رضا(ع) هرساله بخش مجزایی با عنوان جشنواره فیلمنامه‌نویسی برگزار می کند که این بخش در جهت پربار شدن حوزه سینما در این جشنواره کمک های شایسته ای می کند. از همین رو معتقدم باید بخش مستقل فیلمنامه‌نویسی در حوزه فرهنگ عاشورایی در جهت پربارتر شدن آثار طراحی شود.
مدیر جشنواره “میلاد سرخ” در پایان صحبت های خود با اشاره به تقدیر از 5 هنرمند فعال در عرصه فیلم و آثار فرهنگی و هنری عاشورایی گفت: تمام تلاش این است که در این جشنواره از هنرمندان فعال در این عرصه تقدیر شوند که سه نفر از تقدیری‌ها از هنرمندان فعال در عرصه سینما و دو نفر دیگر از هنرمندان فعال در حوزه فرهنگ عاشورایی در اردبیل هستند. همچنین قرار است جلسات نقد و بررسی آثار پس از نمایش فیلم‌ها با حضور منتقدان و کارشناسان سینمایی برگزار شود.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …