روز تولد “دوست دارم” از کسی گله نمی‌کنیم/ آهنگ‌هایی که طلاق را به‌هم زدند


خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و هنر: گروه “سون” از جمله گروه‌های موفق سال‌های اخیر موسیقی پاپ کشورمان است. این گروه اواخر سال 87 بود که اولین آلبوم رسمی خود با عنوان “با تو می‌مونم” را در بازار موسیقی منتشر کرد. انتشار این آلبوم در اولین گام فعالیت‌های حرفه ای این گروه سه نفره، گرچه از تبلیغات و اطلاع رسانی درستی برخوردار نشد اما توانست در ردیف یکی از آثار پرفروش بازار موسیقی پاپ آن سالها قرار گیرد.


البته گروه “سون” طی سال‌هایی که فعالیت چندانی در نشر آلبوم نداشت اجراهای زنده متفاوتی را هم در تهران و شهرستان تجربه کرد. ضمن اینکه اجرای تیتراژ پایانی سریال پرطرفدار “زمانه” به کارگردانی حسین فتحی از جمله کارهای ارائه شده این گروه جوان پسند و پاپ طی سالهای اخیر است. “دوست دارم” عنوان تازه‌ترین آلبوم گروه موسیقی سون است که از 28 مرداد با ارائه 9 قطعه صوتی و 4 نماهنگ توسط موسسه ایران گام وارد بازار موسیقی شده است.


صدرالدین حسین‌خانی مدیر موسسه ایران گام و تهیه‌کننده آلبوم “دوست دارم” به همراه اعضای گروه “سون” شامل آرش قنادی، امیر قنادی و کیارش پوزشی در اولین روز از انتشار آلبوم با حضور در خبرگزاری مهر به ارائه جزییات بیشتری از این آلبوم پرداختند و البته آلبوم خود را رونمایی کردند.


صدرالدین حسین‌خانی مدیر موسسه ایران گام و تهیه کننده این آلبوم موسیقایی در این نشست گفت: استارت آلبوم “دوست دارم” حدود سه سال پیش زده شد و پس از آغاز مراحل مقدماتی، پیش‌تولید و تولید آلبوم بود که آن هم بیش از یک سال طول کشید تا اینکه کار برای دریافت مجوز به ارشاد ارسال شد. البته بعد از این روند یکسری مشکلات اداری پیش آمد که انتشار و توزیع آن در بازار موسیقی را به تعویق انداخت اما امروز با تلاشی که انجام شد بالاخره بعد از سه سال موفق شدیم این آلبوم را در بازار موسیقی منتشر کنیم که امیدواریم مورد قبول مخاطبان و طرفداران گروه موسیقی سون قرار گرفته باشد.


مردم تازه با گروه “سون” آشنا شده‌اند


وی افزود: گروه برای تهیه و تولید این کار با تمام احساس و وجودشان کار کردند و من لحظه لحظه شاهد تلاش هایشان بودم که جا دارد از همین جا از هر سه این دوستان (آرش قنادی، امیر قنادی و کیارش پوزشی) تقدیر و تشکر کنم چراکه در همه مراحل از هیچ کوششی دریغ نکردند. امیدوارم انتشار این آلبوم بعد از آلبوم “با تو می‌مونم” یک سکوی پرتاب دیگری باشد و با شدت بیشتری بتواند همچون آلبوم گذشته در دل مخاطبان جای گیرد.



حسین‌خانی ادامه داد: کارهایی که گروه سون تاکنون انجام داده اند ماندگاری طولانی دارند و آثاری نیستند که فقط در مقاطعی از سال یا ماه مورد پسند مخاطبان قرار گیرد. برای مصداق این دیدگاه هم می توانم به انتشار آلبوم “با تو می مونم” در سال 88 اشاره کنم که تازه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و مردم با آن ارتباط برقرار می کنند که نشان‌دهنده این است که روی شعرها، ملودی و تنظیم آهنگ ها فکر شده و این عناصر به نحوی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند که مرور زمان نمی تواند این قطعات را به فراموشی بسپارد.


تهیه‌کننده آلبوم موسیقی “دوست دارم” خاطرنشان کرد: به نظر من هرچه زمان در حال پیشروی است گروه “سون” هم برای طیف بیشتری از مردم معرفی می شود و این ماندگاری که در آثارشان وجود دارد به خواسته‌های مخاطبان بیشتر از گذشته جواب می‌دهد. سبک و روشی که گروه سون برای خود انتخاب کرده راه بسیاری سختی است که ویژه این گروه است و به حوزه دیگری مربوط و وابسته نیست و این جای بسیار خوشحالی است که طرفداران این گروه در حال افزایش است.


روند کند صدور مجوز، مشکلات اداری و…


وی تصریح کرد: البته به خاطر شرایطی که در نحوه سیاستگذاری ها و مدیریت حوزه موسیقی وجود دارد، روند تولید آثار موسیقایی هم کند شده است. اگر می شد آلبوم گروه سون را دو سال گذشته منتشر می کردیم تا امروز شاید می توانستیم تجربه تولید برای ژانرهای دیگر را داشته باشیم ولی به خاطر توقف دو ساله این فعالیت‌ها به دلیل مشکلات اداری نتوانستیم از فرصت بیشتری برای تولید آلبوم های جدید استفاده کنیم و این به خودی خود معضلی است که امیدواریم هرچه زودتر این موانع برای همه موسسات و گروه‌های موسیقای برداشته شود تا بتوانیم زودتر در بازار موسیقی حضور داشته باشیم. موسیقی پاپ، موسیقی روز است و باید در وقت مناسب خود به مخاطب معرفی شود در غیر اینصورت با مشکلاتی مواجه می شود که جبران آن بسیار سخت است.


این تهیه کننده آثار موسیقایی در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون موضوعات مطرح شده در این آلبوم تاکید کرد: قطعه “دوست دارم” فقط بیانگر رابطه عاشقانه دو جنس مخالف جوان نیست. بلکه دوست داشتنی است که می تواند در برگیرنده روابط دیگری چون رابطه پدر و فرزند، مادر و فرزند باشد که اینها نیز به نوعی روابط عاطفی است. بنابراین از نظر گروه سون دوست داشتن یک نوع شعار است که صرفا روابط پسر و دختری نیست بلکه دوست داشتنی است که ریشه آن در تمام زندگی جاری است.



مدیر موسسه ایران گام گفت: گروه سون امروز می توانست جایگاه بسیار بالاتری داشته باشد ولی نتوانست کارهای خود را به درستی عرضه کند و به طور طبیعی وقتی کاری عرضه نشود نمی‌توانید متوجه نظر مخاطب شوید که چه بازخوردی از اثر گرفته است. بنابراین وقتی یکسال انتظار تبدیل به چند سال انتظار شود همه موارد به تاخیر می افتد و ما دچار مشکل می شویم. آلبوم “دوست دارم” عصاره خالصی از گروه سون است که نتیجه تمام تلاش های این گروه در سال‌های اخیر است. مردم اگر خالصانه این آلبوم را گوش کند می تواند تا 90 درصد این گروه را بشناسد که افراد گروه سون چه شخصیتی دارند.


نگران نباشید؛ سوءتفاهم برطرف شد


حسین خانی به حاشیه های پیش آمده برای فعالیتهای گروه سون در سالهای اخیر هم اشاره کرد و گفت: سوءتفاهم هایی در دفتر موسیقی به وجود آمده بود که به لطف خدا با تلاش های که اعضای گروه سون انجام دادند باعث شفاف سازی و رفع مشکلات شد. ما امیدواریم با سیاستهای جدید دولت که دال بر شفاف سازی در حوزه موسیقی پاپ است بتوانیم شاهد حمایت های بیشتری از موسیقی پاپ باشیم البته صحبت در این زمینه فراوان است اما ما در این روز خوب که تولد آلبوم دوم “سون” است نمی خواهیم گلایه ای وجود داشته باشد.


وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تکلیف موسیقی در آن مشخص نیست. ما از حسن روحانی رئیس دولت یازدهم می خواهیم که تکلیف موسیقی را روشن کند. موسیقی در همه جا استفاده می شود ولی کسانی که دست اندرکار این حوزه هستند اصلا تکلیف مشخصی با این حوزه ندارند و من الان نمی دانم کاری که در آن مشغول امرار معاش هستم حرام است یا حلال؟ من از مسوولان دولت جدید می خواهم نسبت به قانونمند کردن موسیقی اقدام کنند و تکلیف این هنر را مشخص کنند. اینها به نوعی کم لطفی است که به موسیقی روا داشته شده و حق مطلب برای کسانی که زحمت زیادی در این حوزه می کشند ادا نشده است. به نظر من هرچه قدر موسیقی را در چارچوب خود قانونمند کنیم می تواند در تمام فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی از آن استفاده کرد. چرا مردم ما برای دیدن یک کنسرت باید به کشورهای خلیج فارس سرازیر شوند در حالیکه اینجا می توان با فراهم کردن شرایط خوب برای گروه‌های فعال موسیقی کارهایی کرد که سرمایه های ما در ایران خرج شود.


آلبوم “دوست دارم” و مخاطبان 5 دقیقه ای گروه سون


تهیه کننده آلبوم “دوست دارم” با اشاره به سفرهای بین المللی این گروه برای اجرای کنسرت خاطرنشان کرد: ما سفرهایی داریم که از دوبی آغاز و در کانادا، امریکا و اروپا برنامه هایی هم خواهیم داشت که در هر یک از این کشورها اجراهای متعددی خواهیم داشت که در روزهای آینده جزییات آن را اعلام می کنیم.



 آرش قنادی خواننده و یکی از نوازندگان گروه سون هم در این نشست گفت: آنچه مخاطبان از تولید آلبوم “دوست دارم” می بینند و می شنوند نتیجه تلاش گروهی اعضای سون، صدر الدین حسین خانی در موسسه ایران گام است که می توانم به جرات بگویم که همه آن چیزی است که ما تا به امروز از موسیقی فرا گرفته ایم چراکه بیشتر از این نمی توانستیم کار کنیم. البته به طور حتم اگر حمایت های ایران گام و حسین خانی نبود ما نمی توانستیم به چنین کیفیتی برسیم چرا که رفتن به خارج از کشور برای تولید بخش زیادی از آلبوم، شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید اما اگر بنشینم و برای شما توضیح بدهم که برای تولید این آلبوم در ترکیه چه اتفاقات سختی برای ما افتاد شاید باور نکنید که این پروسه چقدر مشقت داشت.


وی گفت: بحث صرف هزینه های هنگفت برای تولید آلبوم های این چنینی که گاه در کشورهای دیگر ضبط ، میکس و مسترینگ می شود، بماند که خود ماجراهای متفاوتی دارد که می توانیم در جای دیگر پیرامون آن صحبت کنیم. اما ما به دلیل عشق فراوانی که به این فضا داریم تلاش کردیم که این هزینه زیاد آنچنان به ما آسیب وارد نکند. اما نکته حائز اهمیت برای گروه سون و تهیه کننده آلبوم این است که برای ما مخاطب در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد. اگر مخاطبی بخواهد فقط 5 دقیقه از آثار ما را گوش کند آن مخاطب نیز برای ما مهم است و حاضریم بیشتر از آن توانی که داریم برای او هزینه و تلاش کنیم.


قنادی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: باز هم به این نکته اشاره می کنم ما هرچه از موسیقی بلد بودیم همانی بود که در این آلبوم می شنوید و می بینید. در این آلبوم بهترین نوازنده های ایرانی و ترکیه ای برای ما ساز زدند. ما در یکی از بهترین استودیوهای کشور ترکیه 6 قطعه از آلبوم را میکس و مسترینگ کردیم که در نوع خود تجربه متفاوتی در پروسه تولید آثار موسیقایی پاپ است. در واقع گروه سون سعی کرده که به معنا و مفهوم واقعی کلمه یک آلبوم اورجینال را به مخاطب ارائه کند.



وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ممیزی به طور طبیعی در همه جای دنیا وجود داشته و دارد که نمی توان حضور این عنصر را انکار کنیم. این عنصر می تواند از ترانه‌سرایی تا آهنگسازی نیز مورد نظر قرار گیرد. بنابراین اگر بخواهیم برای بیان معضلات و مشکلات اجتماعی در آثار موسیقی پاپ از ترانه هایی در این قالب استفاده کنیم باید با دقت و سنجش شرایط صدور مجوز ترانه نسبت به این کار اقدام کنیم که به طور حتم این قالب برای ما نیز مورد توجه است و دوست داریم با شنیدن نظرات کارشناسان و منتقدان موسیقی و ادبیات نسبت به تولید ملودهای و قطعه هایی که به نوعی در برگیرنده اعتراض به شرایط جامعه است، اقدام کنیم.


قنادی ادامه داد: موسیقی رپ در تمام دنیا موسیقی اعتراضی است که در کشور ما اجازه ساخته شدن ندارد. این در حالی است که موسیقی پاپ شامل اجرای قطعات موسیقایی است که اغلب حول محور مسایل عاطفی و احساسی است. البته ترانه های اجتماعی که بیانگر مشکلات و معضلات اجتماعی است هم می تواند در این ژانر مورد استفاده قرار گیرد. اما باید بگویم که چنین ترانه‌هایی مجوز نمی گیرند. ما حتی برای گرفتن مجوز ترانه های عاشقانه هم به سختی موفق می شویم به همین منظور باید این موارد را هم مورد توجه قرار دهیم.


عاشقانه خواندن گروه سون برای مجوز گرفتن نیست


این خواننده با اشاره به علاقه گروه “سون” در اجرای ترانه های اجتماعی افزود: ما دوست داریم که فضای ساخت ترانه در ایران برای استفاده در آلبوم های موسیقی پاپ به حدی باز باشد که ما بتوانیم از این فضای احساسی و عاشقانه کمی فاصله گرفته و به سمت اجرای ترانه های برویم که ترانه های اجتماعی نیز مورد توجه گروه‌های موسیقی قرار گیرد. در واقع گروهی که تمایل دارد کارهای اجتماعی هم اجرا کند این فضا را داشته باشد که بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به کار در این حوزه مشغول شود و علیرغم میل باطنی خود فقط ترانه های عاشقانه نخوانند.



قنادی گفت: عاشقانه خواندن و عاشقانه گفتن گروه “سون” برای گرفتن مجوز نیست. ما عاشقانه می خوانیم چون عاشقانه می اندیشیم. هر سه ما در زندگی روزمره خود نیز سعی کردیم مانند تمام آهنگ هایمان هم زندگی کنیم. وقتی در ترانه هایمان می گوییم “دوست دارم” این برای ما فقط حکم یک کلمه را ندارد بلکه نشات گرفته از وجود و قلب ماست که برای شنونده ارائه می شود. ما اعتقاد داریم همین ترانه های عاشقانه هم اگر با دلی صاف و درست به مخاطب تقدیم شود به طور حتم تا مدت ها بر دل و ذهن آن باقی می ماند. اما اگر من به عنوان خواننده یا نوازنده شخصیت سیاه دل و ناجوری داشته باشم حتی اگر هنرمند خوش صدا و نوازنده خوبی هم باشم برای مخاطب کارآیی نخواهم داشت و این نکته ای است که باید به آن توجه کرد.


به گفته وی هنرمندان، خوانندگان و نوازندگان گروه‌های موسیقی پاپ اگر در ردیف زیباترین و خوش‌تیپ‌ترین انسانهای روزگار هم باشند تا زمانی که از وجود خود کاری به مخاطب ارائه ندهند در این عرصه موفقیت کوتاهی خواهند داشت. بنابراین ژانر کاری گروه سون بیشتر احساسی است.


این هنرمند عرصه موسیقی پاپا تاکید کرد: معتقدیم این ژانر با خود ما سه نفر در یک راستاست. البته دوست داریم در آینده یک کار از وطن خودمان بخوانیم ولی تا به حال ترانه‌ای پیدا نکردیم که با سلیقه گروه ما همخوانی داشته باشد. ما همیشه سعی می کنیم دانه دانه آجرهایی که برای ساخت دیوار یک قطعه موسیقایی گذاشته می شود در شکل درست خود قرار داشته باشد. اگر موفقیتی هم در این راه به دست آوردیم در درجه اول لطف خدا و در مرحله دوم خواسته قلبی خودمان بوده که دوست داشتیم خودمان باشیم.


عضو گروه “سون” در ادامه این نشست خبری خاطرنشان کرد: بعضی از ترانه‌هایی که در آلبوم شنیده می‌شود مربوط به 3 یا 4 سال گذشته است. اما ما دست به آهنگ‌ها نزدیم و این فکر را هم نکردیم که این ملودی های امکان قدیمی شدن دارد به خاطر اینکه ما به هیچ عنوان لحظه ای کار نمی کنیم. متاسفانه در حال حاضر موسیقی پاپ ما مختص نواختن بیش از حد سازهای کوبه ای شده است. ما این را دوست نداریم ما می خواهیم همه چیز سر جای خود و به موقع اجرا شود.



قنادی افزود: شاید گروه “سون” در آینده بخواهد در ژانر دیگری به فعالیت خود ادامه دهد اما فعلا چیزی بهتر از این آثاری که ارائه داده‌ایم به ذهنمان نمی رسد چون اعتقاد داریم موسیقی باید خلق شود و خلق کردن کار بسیار سختی است. در حالیکه می‌توان کپی کار کرد اما اینکه سعی کنیم خودمان باشیم کار بسیار سختی است که تا به امروز تلاش کردیم به این روند پایبند باشیم. البته ما ترسی از اینکه بخواهیم سبک دیگری را روی گروه مورد آزمایش قرار بدهیم، نداریم چرا که ما خود تنظیم‌کننده و سازنده هستیم.


وی با اشاره به اینکه در زمینه خوانندگی هیچ ادعایی ندارند، توضیح داد: اگر خودمان خواننده آثارمان هستیم به این خاطر است که آثاری را که خودمان می‌سازیم می توانیم با صدای خودمان بهتر به مردم ارائه دهیم و به نوعی حق مطلب ادا می شود. ما تلاش می کنیم هر کاری که می کنیم کار درستی باشد. به نظر من کسانی باید بترسند که قدرت اجرایی کار را ندارند. ما تغییرات را به شدت دوست داریم اما به شرطی که خط اصلی گروه ما از مسیر اصلی خارج نشود چون این خط را دوست داریم و اصلا به مد و امثال اینها اعتقاد نداریم. ما با این خط 100 درصدی زندگی می کنیم. ما برای کاری که می کنیم ارزش قائل هستیم. البته که تفاوت سلیقه هم بیرون از گروه داریم اما همه ما سه نفر در مسیری هستیم که به آن اعتقاد داریم.


نمی توانیم بیشتر از یکبار در سال آلبوم تولید کنیم


وی تصریح کرد: اختلاف نظر در هر گروهی وجود دارد. حتی من یادم می آید در همین کمپانی ایران گام ساعت‌ها برای یک موضوع با هم جدل کرده ایم اما به دلیل علاقه فراوانی که به یکدیگر داریم کار خود را ادامه می دهیم. که اگر غیر اینصورت باشد مانند مجلسی می شویم که نمایندگان آن به دیوار نگاه می کنند. ما به هیچ عنوان هیچ ادعایی برای مساله ای نداریم. ما با عشق برای طرفداران خود می خوانیم و دوست هم نداریم آثارمان به هر ترتیبی اجرا شود چون دوست داریم با بهترین کیفیت و بیشترین حساسیت مخاطب را با موسیقی آشنا کنیم. بنابراین حتی اگر میلیاردها تومان به ما برای تولید آلبوم پول داده شود نمی توانیم بیشتر از یکبار در سال آلبوم تولید کنیم.


قنادی با تاکید بر حساسیت ویژه گروه در ساخت ملودی آلبوم هایشان تاکید کرد: حساسیت روی ساخت آثار در گروه سون بسیار بالاست. شاید شما باور نکنید اما ما برای ساخت یک آهنگ دیوار خانه خود را خراب کردیم. چون دوست داریم کارهای ما با بهترین کیفیت به مردم عرضه شود. برای ما حتی منتقدان هم دارای ارزش هستند که باید به آنها احترام گذاشت. گروه سون برای شعبده بازی وارد دنیای موسیقی نشده است. درست است که تحصیلات آکادمیک نداریم اما به صورت تجربی وحسی سعی کردیم با فراگیری موسیقی و الگوبرداری درست از آثار با کیفیت و خوب خوانندگان و نوازندگان خوبی باشیم و بدون تردید حتم داریم که بسیاری از گروه‌ها و خوانندگان بهتر از ما وجود دارند که مشغول فعالیت در دنیای موسیقی هستند اما آنچه برای گروه مهم است انتقال حس درست و عاشقانه ای است که دوست داریم به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه شود. ما سعی کردیم امتیاز منفی نگیریم.


تعدادی از دوستان از اطمینان ما سوءاستفاده کردند


این خواننده در بخش دیگری از این نشست به دلایل کم کاری در اجرای زنده و برگزاری این کنسرت در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: ما در این مدت به تعدادی از دوستان خود اطمینان کردیم اما این دوستان از این اطمینان سوء استفاده کردند و باعث بروز مسائلی شدند که ما در این بین هیچ کاره بودم و دوستان هم متوجه شدند؛ اما طول کشید که متوجه شدند.



قنادی درباره برخی کم توجهی ها در حوزه موسیقی گفت: از دوستان می خواهیم که دیگر موسیقی بد را به فلان مسئول نشان ندهند و بگویند این موسیقی پاپ ماست. دوستانم لطفا موسیقی پاپ را آنقدر پایین و پست ندانید. به خدا سوگند ما موسیقی خوب هم داریم. من از رسانه ها هم می خواهم با موسیقی همراهی بیشتری داشته باشند و نگذارند رسانه های زرد وارد ماجرایی شوند که هیچکدام از ما به آن علاقه ای نداریم. متاسفانه بسیاری از خبرنگاران هستند که تا مبلغی را دریافت نکنند حاضر به انتشار خبر در رسانه خود نیستند. این چه معنی دارد؟ لطفا ما را واقعی نقد کنید.


وی تاکید کرد: امروز روز خوبی برای ما بود که احسان خواجه امیری، فرزاد فرزین، رضا صادقی، بابک جهانبخش به ما زنگ زدند و انتشار آلبوم را به ما تبریک گفتند. این کار برای ما بسیار زیبا بود که احساس کردیم اتحاد خوبی بین خوانندگان به وجود آمده است و از همین جا تشکر می کنم که روز ما را طلایی کردند.


این فعال موسیقی پاپ در پایان صبحتهای خود به مطالبات هنرمندان موسیقی پاپ از مسئول آینده دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت: تاسیس سالن اجرای کنسرت های موسیقی پاپ، ارتقا کیفیت صدابرداری در تالارهای ویژه کنسرت، ارزان شدن قیمت بلیت کنسرت، تلاش برای کوتاه شدن روند صدور مجوز، نظارت بیشتر نهادهای قانونی بر دانلود غیر قانونی آلبوم های مجاز، اجازه تبلیغات محیطی و شهری بعد از انتشار آلبوم توسط مسئولان، نظارت بر فروشگاه‌های توزیع آثار موسیقی، فرهنگسازی برای مردم برای حل مساله کپی رایت آثار موسیقایی مهم ترین مواردی است که مدیر دفتر موسیقی می تواند در دولت جدید به آن توجه کنند.



آلبوم‌های گروه سون سالاد فصل نیست


امیر قنادی آهنگساز و عضو دیگر گروه سون هم در این نشست پیرامون نحوه انتخاب ترانه های مورد علاقه گروه گفت: کشور ما مملکت حافظ و سعدی است. یعنی ما ایرانی ها اول از هر چیزی دوست داریم شعر و ترانه گوش بدهیم و بفهمیم که چه حرفی برای گفتن دارد. در واقع برای مخاطبی که آلبوم های ما را خریداری می کند ملودی و تنظیم در اولویت انتخاب او قرار ندارد. پس برای مخاطب قبل از هر چیزی شعر و ترانه است که اهمیت فراوانی دارد و پس از اینهاست که ملودی، آهنگ و شیوه نوازندگی از جایگاه برخوردار می شود.


وی افزود: نظر به اهمیت جایگاه ترانه در آلبوم‌های موسیقی به ویژه موسیقی پاپ به طور حتم هر خواننده و صاحب اثری باید تمام تلاش خود را انجام دهد که ترانه در بهترین کیفیت و قالب به مخاطب عرضه شود. در این آلبوم هم ما سعی کردیم که از ترانه استفاده بهتری کنیم و اثری را به مخاطب ارائه کنیم که ترانه در شرایط قابل قبولی باشد. البته پیروی از سبک و شیوه کاری گروه سون که همان خوانش ترانه های احساسی و عاشقانه است به طور حتم در این آثار مورد دقت قرار گرفته است.


قنادی تصریح کرد: کارهایی که ما در گروه سون انجام می دهیم امضای ماست. اگر من بخواهم در یک آلبوم از چند ترانه با موضوعاتی که هیچ ربطی به هم ندارند استفاده کنم فکر نمی کنم شکل زیبایی داشته باشد. شما اگر نگاه اجمالی به آلبوم های موفق داشته باشید می بینید که سبک های گنجانده در آن آلبوم دارای نظم و ترتیب منسجمی به لحاظ ترکیب ژانر است اما آن دسته از آلبوم هایی که یک قطعه از آن ریتمیک و قطعه دیگر آرام است از نظر ما آلبوم خوبی نیست و به زعم سالادی است که شما در آن هر قطعه ای را می شنوید.



این خواننده ادامه داد: سبک گروه سون همینی است که مخاطب با آن آشناست، پس به نظر من اگر بخواهیم دست به تغییرات بزرگی روی سبک کار گروه بزنیم. فکر نمی کنم با استقبال مخاطب روبه رو شود البته ما به هیچ عنوان مخالف تغییرات نیستیم کما اینکه در اجرای تیتراژ سریال زمانه از ترانه افشین یداللهی استفاده کردیم که با توجه به چارچوب متفاوت فکری که داشتیم تجربه بسیار ارزشمندی برای ما بود. به هر حال سبک ما عاشقانه مثبت است.


قنادی با اشاره به فعالیتهای چند ساله گروه سون در عرصه موسیقی تاکید کرد: امیر، آرش، کیارش سه نفر بودند و هستند که برای نوازندگی و خوانندگی ادای کسی را در نیاوردند. این سه نفر تلاش کردند نقش کسی را در دنیای موسیقی بازی کنند. آن چیزی که ما سه نفر تا کنون خواندیم چیزی بوده که برآمده از دل ماست و قطعه ای بوده که دوست داشتیم آن را بخوانیم. اگر هم تاکنون عده ای از دوستان بر این باورند که ما موفق بودیم به خاطر خوانش تازه ای است که ما به مخاطبان ارائه دادیم. سه صدایی که شاید سبک جدیدی نباشد اما فقط می دانیم که خودمان بودیم و خودمان را اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوب مردم هم مواجه شدیم.


وی افزود: وقتی برای اولین بار قطعه ستاره را بیرون دادیم. اصلا انتظار استقبال مردم از کارمان را نداشتیم اما وقتی از خیابان عبور کردم و شنیدم که در اتومبیل یک عابر این آهنگ شنیده می شدم به قدری خوشحال شدم که توصیف آن همچنان برای من سخت است. اینکه احساس کنید موسیقی تولید شده شما مورد پذیرش مردم قرار گرفته بهترین امتیازی است که می توان در ابتدای کار گرفت. البته حسین‌خانی زحمت زیادی برای گروه ما کشید. وی هر کاری را که باید به عنوان تهیه‌کننده انجام می داد برای ما انجام داد.


این خواننده و نوازنده جوان با انتقاد از شرایط فعلی سیاستگذاری موسیقی پاپ تصریح کرد :من هیج حمایت کننده ای ندارم. اینکه جایی به عنوان پشتوانه و تکیه گاه داشته باشیم و بتوانم دغدغه های خود را در آنجا بیان کنم از ملزومات مدیریت موسیقی ماست. اهالی موسیقی هم مانند فوتبالیست ها فرزندان این سرزمین هستند بنابراین توقع دارند که از آنها در جایی حمایت شود.



زوج های جوانی که با شنیدن” دوست دارم” به زندگی بازگشتند


کیارش پوزشی ترانه سرا و یکی دیگر از اعضای گروه سون هم در معرفی جزییات آلبوم جدید این گروه گفت:  آلبوم دوم گروه سون که بعد از آلبوم “بی تو می مونم” توسط کمپانی ایران گام وارد بازار موسیقی شده است شامل 9 قطعه موسیقایی با نام های” نفس” با ترانه علیرضا پیروزی، نگار نریمان و آهنگسازی امیر قنادی، “خواهش” با ترانه علیرضا پیروزی و ملودی امیر قنادی، “دوست دارم” با ترانه امیر قنادی و من و آهنگ امیر قنادی، “من بی تو می میرم” با ترانه من و علیرضا پیروزی آهنگسازی من و امیر قنادی، “نرو خواهش می کنم” با ترانه علیرضا پیروزی و امیر قنادی، “هرچی می گم” دوست دارم” با ترانه و آهنگ امیر قنادی،”یه راهی پیش روم بذار” با ترانه و آهنگ امیر و آرش قنادی، ” همش به تو فکر می کنم” با ترانه علیرضا پیروزی و ملودی امیر قنادی و”عشق من” با ترانه و آهنگسازی من می شود که من به همراه آرش قنادی تنظیم تمامی قطعات را انجام دادیم.


وی افزود: نوازندگی گیتار کلاسیک، گیتار الکتریک، کیبورد، پیانو تمام قطعات مانند همیشه به عهده امیر قنادی، آرش قنادی و من بوده است. ضمن اینکه گروه “گوندم” کشور ترکیه در بخش ارکستر سازهای زهی، چنگیز ارجمر نوازنده پرکاشن، علی جافری نوازنده باقلاما، بهنام حکیم نوازنده بوزوکی و لاعود و هومن غفاری نوازنده درام ترکیب گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می دهند. این در حالی است که استودیو “مارشاندیز” شهر استانبول ترکیه 6 قطعه و بهروز علی یاری 3 قطعه میکس و مسترینگ این آلبوم را انجام داده اند. البته شرکت ایران گام هم وظیفه انتشار را هم به عهده داشته اند. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که مردم این آلبوم را دوست داشته باشند.گروه و شخص صدر الدین حسین خانی تمام تجربیات چندین ساله خود را به کار انداخت تا این کار تبدیل به آلبومی شود که مردم لذت ببرند.


پوزشی در پاسخ به این انتقاد که چرا گروه سون فقط به اجرای ترانه های عاشقانه پرداخته است، ادامه داد: ما تاکنون کارهایی داریم که تا حدی به موضوعات اجتماعی نیز پرداخته است. حتی در ماه مبارک رمضان قطعاتی از گروه ما به مخاطبان ارائه شده که حال و هوای مذهبی دارند. بنابراین نمی توان صرفا تاکید کرد که گروه سون فقط به اجرای ترانه های احساسی تعصب دارد. البته ما با تمام وجود پذیرای انتقاد کارشناسان و منتقدان کارهایمان هستیم اما به طور حتم اگر شرایط اجازه بدهد کارهایی را تولید می کنیم که معضلات و مشکلات اجتماعی را نیز در بر گیرد.


این خواننده تاکید کرد: آثار گروه ما از یک مبدایی شروع می شود و به مقصدی می رسد که کاملا این مسیر به صورت هدفمند تعیین شده است. ما اعتقاد نداریم که تمام ترانه های گروه ما فقط جنبه عاشقانه دارد. کما اینکه این نگاه متفاوت به اشعار در ترانه و ملودی اجرا شده ما در تیتراژ سریال “زمانه” کاملا نشان از نگاه متفاوت ما به این ماجرا بوده است. اما اینکه بخواهیم در مسیری که برای یک آلبوم احساسی یک ترانه با موضوع اعتیاد یا هر موضوع اجتماعی دیگری بگنجانیم به اعتقاد من کار درستی نیست و موجب بهم ریختگی مسیر آلبوم برای ارائه آن به مخاطب می‌شود.



“دوست دارم” یک ترانه اجتماعی است


وی گفت: به نظر من نمی توان کاملا بر این باور اعتقاد راسخ داشت که ترانه پرطرفدار “دوست دارم” اجتماعی نیست. شاهد و گواه این ادعا را می توانم با نشان دادن ایمیل های فراوانی که به ما از علاقه مندان رسیده ارائه دهم. اینکه بسیاری از زوج های جوانی که در شرف طلاق بودند با شنیدن این آهنگ که نشات گرفته از امید به آینده است از تصمیم خود پشیمان شدند و دوباره به زندگی بازگشتند. اینها اعجاز موسیقی است که شاید باور آن سخت می شود.


پوزشی در بخش دیگری از این نشست به نحوه فعالیت‌های گروه سون از آغاز تا کنون تصریح کرد: روند کاری که گروه سون از ابتدای فعالیت خود به کار گرفت هم در موفقیت ما بی تاثیر نبوده است. چون خواسته یا ناخواسته در شکل درست خود انجام گرفت. ما قبل از اینکه بخواهیم قطعه “ستاره” را به عنوان اولین کار گروه سون منتشر کنیم از مدت ها قبل با یکدیگر آشنا بودیم و تجربه هایی با هم داشتیم که در شکل گیری گروه بسیار به ما کمک کرد چرا که شناخت از یکدیگر مهم ترین عنصر شکل گیری یک گروه است موردی که متاسفانه در کشورمان کمتر می توانیم از آن سراغ بگیریم. ما روزهای بدی را پشت سر گذاشتیم که اینچنین شاهد روزهای خوب هستیم و این را هم می دانیم راه زیادی پیش رو داریم.



این هنرمند افزود: وقتی مردم آلبوم ما را خریداری می کنند در حقیقت به کمپانی ما کمک کرده اند. وقتی هم کمپانی حمایت شود هنرمندان هستند که حمایت می شوند. وقتی ما حمایت شویم به طور طبیعی این سیر شامل حمایت از نوازندگان و سایر تولیدکنندگان اثر می شود و این زنجیره به هم پیوسته اگر یک حلقه نداشته باشد موسیقی ما لنگ می ماند بنابراین حداقل تقاضای ما از مردم این است که آلبوم گروه سون را به صورت اورجینال خریداری کنند و آثارمان را دانلود نکنند.


پوزشی در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: دوست داریم کسانی درباره کار ما تصمیم بگیرند که از جنس موسیقی باشند و وقتی از مشکلات خود با آنها حرف می زنیم آنها درک کنند این تنها خواسته ما از مدیران فرهنگی ماست. کسی با ممیزی مشکلی ندارد اما پروسه باید در زمان کوتاه تر و منطقی تر طی شود. اینکه گروهی بخواهد 2 یا 3 سال منتظر مجوز باشد، باور کنید زمان زیادی است که ما به پشتوانه یکدیگر شاید آن را تحمل کنیم اما هنرمندانی هستند که از ترس این انتظار اصلا تمایلی به حرکت ندارند. ما ساعت ها در صف رای ایستادیم چون به بهترین اتفاقات امید داشتیم.


گزارش از علیرضا سعیدی

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …