ایرانگرد نیوز

مدیرعامل کانون پرورش فکری: سینما و انیمیشن میراث فرهنگی ایرانیان را جهانی می‌کند

به گزارش ایرانگرد نیوز، علیرضا حاجیان‌زاده در آیین پایانی هفتمین جشنواره ملی فیلم‌های کودکان برای کودکان به بیان بخشی از دیدگاه‌هایش در حوزه‌ی فیلم و سینما پرداخت و تاکید کرد که در سیاست‌های جدید به ترویج و گسترش فیلم‌سازی در مراکز کانون در کنار تولید فیلم، اهمیت زیادی داده خواهد شد.

 

وی که در مجتمع کانون قزوین (میزبان این جشنواره) سخن می‌گفت ابتدا زبان هنر سینما را زبانی بسیار تاثیرگذار و رسا و روشی مناسب برای انتقال پیام‌ به مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف دانست و تاکید کرد که هنر فیلم و انیمیشن یکی از کارآمدترین رسانه‌ها برای انتقال این مفاهیم است.

 

حاجیان‌زاده لذت‌بخش بودن، اثرگذاری و تقویت خیال‌پردازی را از ویژگی‌های اصلی هنر پویانمایی عنوان کرد و افزود: در صورتی که این آثار در قالب یک مجموعه اثر یا بسته‌های فرهنگی ارایه شود می‌تواند نمادهای فرهنگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی ایرانیان را به مردم جهان معرفی کند.

 

مدیرعامل کانون در همین زمینه به بیان تجربه‌های کشورهای صاحب سبک در هنر انیمیشن پرداخت و با آوردن مثال‌هایی از توجه و سرمایه‌گذاری وسیع کشورهای آمریکا، ژاپن، هند و ایتالیا در این حوزه، توضیح داد که در آمریکا ترویج سبک زندگی آمریکایی، در ژاپن زنده نگه‌داشتن سنت‌های ملی به ویژه سنت‌های سامورایی در هند معرفی شخصیت‌های اسطوره‌ای و تاریخی و در ایتالیا معرفی مکان‌های تاریخی و دامن زدن به جریان گردشگری، در آثار پویانمایی مورد توجه قرار می‌گیرد و تنها در هند بیش از 80 هزار نفر در 70 شرکت بزرگ به کار ساخت فیلم‌های پویانمایی اشتغال دارند.

 

حاجیان‌زاده در ادامه گفت: با این وصف باید به تولید آثار با کیفیت و جذاب و تاثیرگذار در این عرصه دست بزنیم در کنار این بسیار خوشحالم که امروز می‌بینم کودکان و نوجوانان  نیز در این عرصه جذب فیلم‌سازی شده‌اند و نگاه هنری و خلاقانه‌ی خود را با خلق اثر به نمایش می‌گذارند این تجربه‌ها بسیار با جسارت و خلاقانه ارایه شده است.

 

وی تاکید کرد که این هنرمندان کودک و نوجوان بی‌تردید سرمایه‌های آینده هنر سینما در ایران هستند همان طور که بسیاری از هنرمندان مطرح این عرصه در کودکی و جوانی خود در کانون رشد کرده‌اند.

 

مدیرعامل کانون با بیان این که اعضای مراکز کانون باید مولد باشند نه مصرف‌کننده، یادآور شد که کانون از سویی به تولید فیلم‌های حرفه‌ای توجه نشان خواهد داد و تلاش می‌کند در ارتباط با صدا و سیما امکان نمایش بیشتر این آثار را از آن رسانه فراهم کند از سوی دیگر این هنر را در میان اعضا و مربیان خود ترویج خواهد داد.

 

آیین پایانی هفتمین جشنواره فیلم کودکان برای کودکان روز 30 بهمن 1392 در قزوین  و با حضور مسوولان کانون، مرتضی روزبه استاندار و اعضا و مربیان برگزیده کانون سراسر کشور برگزار شد.

 

استاندار قزوین در این آیین سخنرانی نکرد اما با ارایه‌ی یادداشتی که در نشریه روزانه‌ی ابن جشنواره درج شده است برگزاری این جشنواره را به میزبانی کانون استان، فرصتی خجسته و فرخنده دانسته که جلوه‌های ناب و ماندگار آفرینش‌های هنری کودکان در قالب سینما به نونهالان ارزشمند و آینده‌ساز ارایه شود.

 

مرتضی روزبه در ادامه این یادداشت آورده است: این رویداد مهم و هنری که بازتاب دهنده‌ی امید و ایمان در گستره‌ی بیکران جهان کودکان ونوجوانان است، ظرفیت بسیار مناسبی را برای افزایش دوستی‌ها و صلح ملت‌ها به وجود می‌آورد و به تعامل اندیشه‌ و تجربه‌های زیستی فیلم‌سازان و تماشاگران به اقتضای دوران زندگی خویش، سرشار از نشاط، روشنی، آینده‌نگری بر پایه‌ی ایمان و امید و تعمیق دوستی و مهربانی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

 

وی در پایان این یاداشت ضمن خوش‌آمد گویی به شرکت‌کنندگان و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره، اظهار امیدواری کرده است که این رویداد هنری بتواند دریچه‌ای به زیبایی، نیکی عدالت و ایمان بگشاید و جهان را به صلح و احسان دعوت کند.

 

هفتمین جشنواره ملی فیلم‌های کودکان برای کودکان روزهای 29 و 30 بهمن 1392 در قزوین برگزار شد و در آن فیلم‌های ساخته شده توسط کودکان ونوجوانان 6 تا 16 ساله به نمایش درآمد.

 

سینماهای قزوین و مراکز فرهنگی، هنری کانون این استان طی این دو روز مملو از کودکان و نوجوانانی بود که به همراه اولیای مدرسه یا خانواده‌های خود به تماشای این آثار نشستند.

 

خروج از نسخه موبایل