گرامی‌داشت پنج پیشکسوت سینما در غیاب کشاورز و انتظامی برگزار شد

به گزارش ایرانگرد نیوز، مراسم یاد و خاطره شادروان علی حاتمی و بزرگداشت پنج استاد تئاتر و سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و داوود رشیدی، امشب، ۱۱ اسفند ماه به همت بنیاد سینمایی فارابی در سینما فرهنگ با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین سینمایی برگزار شد.

 

بر پایه این گزارش، در ابتدای این مراسم، محمدرضا جعفری جلوه، مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی، اظهار این داشت: این محفل، محفل سپاس و افروختن چراغ راه است، محفل دل سپردن به سینمای اصیل،‌ متعهد، شرقی و پر امید ایرانی، امشب این محفل یاد کردی است از مردی چراغ راه، شادروان علی حاتمی.

 

در ادامه این مراسم پس از پخش کلیپی که در آن هنرمندانی چون علی نصیریان، محمود بصیری،‌ عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، محمد علی کشاورز و… درباره مرحوم علی حاتمی و کار کردن با او صحبت کردند،‌ سپس مسعود جعفری جوزانی روی صحنه آمد و گفت: نمی‌دانم کدام بی‌راهه و پیچی را اشتباه پیچیده‌ایم که این طور از نظر فکری در سینما فلج شده‌ایم. سینما ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌شود تغییرش داد، اما به یکباره فردی مانند مرحوم علی حاتمی پیدا می‌شود که با شهامت حرف‌های خودش را با ویژگی خاص خودش می‌گوید.

 

وی در ادامه تصریح کرد: تنها کسی که در سینمای جهان با زنده یاد علی حاتمی قابل مقایسه است، آکیرا کوروساوا، کارگردان  ژاپنی است که بر اساس آیین‌های سنتی و نشانه‌های مذهبی خودش در ژاپن الهام می‌گیرد

 

کارگردان «شیر سنگی» در ادامه افزود: زنده یاد  علی حاتمی نیز از فرش، آیین‌های پهلوانی، نقالی و موارد دیگر ایرانی با جرأت استفاده کرده است.

 

جوزانی در ادامه با بیان اینکه با دیدن عکس فیلم مرحوم علی حاتمی به ایرانی بودن آن پی می‌بریم، اظهار داشت: حاتمی  از نشانه‌های هنری ایران بهره‌برداری  و آن‌ها را مدرن و به روز کرده است. اگر ما به هر اثر هنری، علمی، سیاسی و… دقت کنیم، از زیبایی‌شناسی‌ها و مسائل جامعه نشأت گرفته است، پس همه مردم در ساخت یک اثر بومی سهیم هستند.

 

کارگردان «در چشم باد» در ادامه افزود: وقتی از فرهنگ ایرانی در آثار مرحوم علی حاتمی صحبت می‌کنیم،‌ منظور به فرهنگی که در جامعه و مرز ایران باشد نیست، بلکه فرهنگ ایرانی تا شبه قاره هند و نقاط مختلف جهان می‌‌رود. آثار زنده یاد علی حاتمی در چهارچوب فرهنگ ایرانی است و به همین دلیل با روح بزرگ ملی ایران پیوند دارد.

 

در ادامه این مراسم امین تارخ ضمن خواندن متنی در تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران خطاب به مسعود جعفری جوزانی جوزانی درباره وضعیت سینما گفت: خیلی از ما وقتی می‌خواهیم در مورد زمانی که گذشته است صحبت کنیم، دلمان می‌سوزد. من سینما را با کارگردانانی چون بیضایی، مهرجویی، کیمیایی و دیگر کارگردانان بزرگ سینما شروع کردم، اما در سه سال اخیر علی رغم پیشنهاد بیش از ۳۵ فیلم‌نامه، هیچ کاری را قبول نکردم.

 

 در ادامه برنامه از لیلا حاتمی، دختر شادروان علی حاتمی به نمایندگی از پدرش تقدیر شد.

 

سپس محمدعلی کشاورز که به دلیل بیماری نتوانسته بود در مراسم حاضر باشد، از طریق تصاویر اینترنتی ، اظهار داشت: برای ملت خوب و عزیز ایران آرزوی خوشبختی دارم، مرحوم علی حاتمی را از دانشگاه‌ هنرهای دراماتیک می‌شناسم. در ادامه به دلیل اشکال فنی تصاویر دریافتی قطع شد، اما اسماعیل شنگله تابلو خطاطی شده توسط غلامحسین امیرخانی را به وی تقدیم کرد.

 

جمشید مشایخی دیگر هنرمند پیشکسوتی بود که روی صحنه آمد، او پس از دریافت هدیه و تابلو خطاطی شده، اظهار داشت: شازده به کمال الملک گفت تو دامن هنر را آلوده کردی؛ حیف که مرحوم علی حاتمی آن زمانی که زنده بود، تجلیل نشد.

 

در ادامه علی نصیریان و داوود رشیدی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

نصیریان ضمن تقدیر از بنیاد سینمایی فارابی برای برگزاری برنامه بزرگداشت پنج بازیگر پیشکسوت در زمان حیات این افراد به بهانه تجلیل از فعالیت سینمایی زنده یاد علی حاتمی گفت: باید به این نکته توجه داشت که حاتمی هنرمندی از جنس همین مردمان بود و به عنوان تافته ای جدا بافته از آسمان به دامن هنر هفتم ایران نیفتاده بود.

وی افزود: هنرمندانی چون او که تاثیر و رد پای آنها در جریان تعالی سینمای ایران قابل رصد و شایسته تکریم است افرادی بودند که طی یک جریان هنری از اواسط دهه ۳۰ با حضور جوانان نخبه، تحصیلکرده ، علاقه مند به فرهنگ و بر خلاف جریان رایج در سینمای ایران طی سال های پیش از انقلاب مسیر خود را آغاز کرده و در دهه ۵۰ و ۶۰ به اوج پختگی وکمال رسیدند.
بازیگر نقش ابوالفتح در سریال ماندگار هزاردستان به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی اشاره کرد و گفت : این جریان تاثیرگذار و نخبه پرور از تئاتر کار خود را آغاز کرد و بعد وارد حلقه سینماگران شد ، در این میان بنیاد سینمایی فارابی در روزها و ماه های آغازین پیروزی انقلاب در هدایت این سینماگران متفکر و متعهد به هنر اصیل نقش تعیین کننده و بسزایی داشت.
وی تصریح کرد: اگر تفکر مدیران این بنیاد سینمایی نبود شاید امروز هنر هفتم ایران جریانی غیر از شرایط فعلی داشت و اگر بار دیگر شاهد تعالی و درخشش بیش از پیش این هنر هستیم باید مسئولان و محیط های آکادمیک کشورمان به تربیت و راه اندازی موج جدید نخبگان هنری از میان جوانان مستعد و خلاق همت گمارند.
نصیریان با بیان آنکه شرایط امروز جامعه با دهه ۳۰ و ۴۰ قابل قیاس نیست، اظهار داشت: به ما خرده می گیرند که چرا تجربیات خود را به جوانان منتقل نمی کنید، این در حالی است که جوانان امروز نمی پذیریند که مانند من و هم نسلانم به جای سالن های تئاتر در پارک به تمرین بپردازند و یا در چند فیلم ابتدایی مسیر زندگی حرفه ایشان بی توجه به قرارداد و دستمزد به فکر کسب تجربه باشند.

 

حمید فرخ‌نژاد، امین حیایی، علی اوسیوند، ضیاءالدین دری، سیدجمال ساداتیان، یدالله صمدی، داریوش فرهنگ، مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، نرگس محمدی، سحر جعفری جوزانی، نیلوفر خوش‌خلق  و جمعی از هنرمندان سینمای ایران در این مراسم حضور داشتند.

 

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …