تلاش 2 ساله برای ساخت “تمدن آسمانی”/ شبکه خبر از تاریخ اسلام می‌گوید


سعید مستغاثی منتقد و مستندساز که این روزها مشغول ساخت مستند “تمدن آسمانی” است به خبرنگار مهر گفت: مستند “تمدن آسمانی” برای پخش از شبکه خبر در حال آماده‌سازی است که پخش مستندهای تولیدی از شبکه خبر با نمایش این مستند آغاز خواهد شد و نمایش این فیلم مستند یک جریانی را برای اولین بار در شبکه خبر ایجاد خواهد کرد.


وی درباره ساخت این مستند تلویزیونی متذکر شد: تصویربرداری این مستند از آبان 90 با همکاری اساتید و کارشناسان تمدن اسلامی در ایران و خارج از کشور آغاز شده است. تاکنون نیز در شهرهای مختلفی چون اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، قم و مناطقی که آثار تمدن اسلامی در آن یافت می‌شود تصویربرداری کرده ایم. البته تصویربرداری این مجموعه هنوز ادامه داد.


مستغاثی با اشاره به اینکه این مستند در جهت شناسایی فرهنگ، اندیشه و تمدن اسلامی ساخته می‌شود، توضیح داد: تمدن اسلامی هم به لحاظ علمی و هم از منظر اندیشه، پایه و بنیان تمدن دنیا است اما متاسفانه در طول قرن‌ها تلاش شده این تمدن نادیده گرفته و از تاریخ تمدن جهان پاک شود. اما مورخانی چون جرج سالتون و ویل دورانت بوده اند که به تاریخ و تمدن ایران توجه نشان داده و در مورد آن تحقیق کرده و کتاب نوشته اند.


این منتقد ادامه داد: تمدن اسلامی در زمینه های مختلف از علوم نقلی و عقلی گرفته تا اندیشه های متفاوت حدود 10 قرن بر منطقه و جهان استیلا داشته است. به گفته مقام معظم رهبری بخش نرم افزاری این تمدن مسائل و آموزه های مختلفی را از جمله سبک زندگی و انسان‌سازی آموزش می دهد. در طول سال‌های گذشته تمدن اسلامی به این دلیل کمرنگ شده که از سایه پیوند با ولایت امامان دور شده است به همین دلیل نتوانسته آن طور که باید تاثیرش را در هنر و تمدن جهان به اثبات برساند. چون تمدن اسلامی علم و هنری است که با دین آمیخته و با تمدن سکولار فرق می‌کند. در طول قرون این درهم‌آمیختگی علم و هنر باعث ثبات هنر و تمدن اسلامی شده است.


کارگردان مستند “در مسیر نیل” متذکر شد: به همین دلیل این مستند برای شناساندن هنر و تمدن اسلامی به نسل جوان تولید می شود. تاکنون بخش هایی از “تمدن آسمانی”در کشور ترکیه تصویربردای شده است. البته طی تماس‌هایی که با مراکز علمی هنری کشورهایی مثل اسپانیا، مصر، هند، تاجیکستان و آسیای صغیر داشتیم توانستیم فیلم‌ها و تصاویر آرشیوی بسیار مفیدی را درباره تمدن اسلامی در اختیار بگیریم. امیدوارم شرایط برای ادامه تصویربرداری در کشورهای دیگر هم فراهم شود.


مستغاثی درباره پایان تصویربرداری این مستند گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر پاییز تصویربرداری به پایان برسد و وارد مرحله مونتاز شویم. احتمالا اوایل سال آینده این مستند برای پخش آماده می‌شود. چون پروژه دیگری را که در ارتباط با ولایت و نقش مرجعیت و روحانیت در تاریخ اسلام است همزمان با این مستند در حال ساخت داریم، تولید این پروژه کمی به تاخیر افتاده است.


این مستند در 30 قسمت 35 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی رضا جعفریان روی آنتن می‌رود.


“محراب انقلاب”،”پیش از آغاز”، “راز آرماگدون”، “ارتش سایه ها”، “معبد تاریکی”، “پروژه اشباح”، “راز یک نقش”، “آب در هاون”، “اشغال” و “… و اینک آخرالزمان” از جمله مستندهایی است که مستغاثی تاکنون کارگردانی کرده است.

Check Also

معرفی نقاشان زن نامدار به بهانه روز جهانی طراحی و نقاشی

 ۱۶ می برابر با ۲۶ اردیبهشت ماه، روز جهانی طراحی و نقاشی اعلام شده است. …